• Anonym (smurfen)

Varför går man med i en frikyrka?

Vad får någon att söka sig till en frikyrka? Varför gör man det?

Har mött en intressant person som jag klickat med på alla plan förutom att han verkar vara med i en frikyrka. Han är lite förtegen om det men det är inte svenska kyrkan iaf. 

Så synd, ska man bara ge upp det där?

• Svar på tråden Varför går man med i en frikyrka?
  • Anonym (Pingst)

De flesta för att de är uppväxta så. Vilken kyrka gäller det?

• Anonym (tänker)

Jag är uppvuxen på en ort där det är normalt att vara med i en frikyrka. Fler är med i frikyrkor än i svenska kyrkan där. Och fler är religiösa än inte på den orten. 

Förstår inte riktigt varför du verkar tycka att det är konstigt eftersom jag är så van vid frikyrkliga människor. Har frikyrklig släkt men är själv med i svenska kyrkan.

Vissa som är med i frikyrkor är inte så mycket mer kristna än alla andra svenskar. Men andra är såklart väldigt religiösa och låter tron ta mycket plats i vardagen. 

Kanske ska du undersöka lite mer om hur hans tro ser ut och hur det ter sig i vardagen och ta nästa steg därifrån?

Ta reda på vilken kyrka det är, så det inte är en sekt...för då är det ju en helt annan fråga.

Eller har du något principiellt emot kristendom eller religion överlag? I så fall kanske det är en dealbreaker för dig och det är bäst att inte gå vidare med honom.

Min partner var strikt ateist när vi träffades, men han har blivit väldigt intresserad av religion och följer gärna mer till kyrkan nuförtiden. 

• Fjäril kär

En frikyrka är man oftast uppvuxen inom och inget man söker sig till i vuxen ålder om det inte hänt något exceptionellt.  

Om detta påverkar en eventuell relation beror på vilken typ av kyrka det är och vilken syn kyrkan har på samboskap, sex före äktenskap etc.. samt vad personen själv har för tro. Är han starkt troende eller nån som bara glider runt på gemenskapen för att familjen är medlemmar - kan det då möjligen finnas förväntningar på hur han ska leva sitt liv? 

• Anonym (1)
    Fjäril kär skrev 2025-08-24 12:29:23 följande:

En frikyrka är man oftast uppvuxen inom och inget man söker sig till i vuxen ålder om det inte hänt något exceptionellt.  

Om detta påverkar en eventuell relation beror på vilken typ av kyrka det är och vilken syn kyrkan har på samboskap, sex före äktenskap etc.. samt vad personen själv har för tro. Är han starkt troende eller nån som bara glider runt på gemenskapen för att familjen är medlemmar - kan det då möjligen finnas förväntningar på hur han ska leva sitt liv? 

Jag blev medlem i en frikyrka vid vuxen ålder.
    Inget exceptionellt har hänt. 
  • Anonym (equmeniakyrkan)

Vilken frikyrka gäller det? För det är en himla skillnad. Frikyrkor behöver inte vara extrema, själv är jag med i Equmeniakyrkan och folk där är helt normala, vi talar inte i tungor eller något sådant och det finns inte tusen regler som gör att man inte kan leva ett vanligt liv. 

Jag tycker du ska ta reda på mer innan du avfärdar honom. Följ med på en gudstjänst och bilda dig en egen uppfattning. 

• Anonym (Kaka söker maka)

Min gymnasiekompis gick med i frikyrka för hon ville utöva sin tro, hennes föräldrar var ateister och tämligen emot det men gav med sig efter en del diskussioner.

I övrigt var hon rätt hemstickad och helylle med lite hemmafruartade hobbies, så det blev nog jättebra att hon hittade motsvarande konservativ man då.

• Anonym (alla)
    Anonym (smurfen) skrev 2025-08-24 12:20:43 följande:
    Varför går man med i en frikyrka?

Vad får någon att söka sig till en frikyrka? Varför gör man det?

Har mött en intressant person som jag klickat med på alla plan förutom att han verkar vara med i en frikyrka. Han är lite förtegen om det men det är inte svenska kyrkan iaf. 

Så synd, ska man bara ge upp det där?

För att man vill utöva religion på ett lite mer passionerat sätt än det som ofta bjuds i svenska kyrkan. Eller så är man född in i frikyrkan och tänker inte på, eller vill inte går ur. Eller så har man hittat vänner där i en period när man hade svårt att hitta andra vänner, eller bara hade kul med kyrko-vännerna. 
Svar på tråden Varför går man med i en frikyrka?