• Anonym (Mira72)

Vad gör ni inte småbarns- föräldrar på helgerna?

Vad gör ni av er lediga tid efter småbarnsåren? Sport, kultur, hemmamys? Själv känner jag att jag tappat bort mig själv. Hur var övergången för er mellan att behövas så mycket av barnen till att mer kunna ge er själva? 

• Svar på tråden Vad gör ni inte småbarns- föräldrar på helgerna?
  • Anonym (Mimmi)

Vi har bara utflugna barn, vi gör inget särskilt, ingen av oss har något speciellt intresse utöver vår hund som vi gillar att ta promenader med. 

• Anonym (Mira72)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-24 17:15:46 följande:

Vi har bara utflugna barn, vi gör inget särskilt, ingen av oss har något speciellt intresse utöver vår hund som vi gillar att ta promenader med. 

Vad menar du med " inget särskilt "? Nånting gör ni ju . Tar hand om ditt hem, trädgård, tvätt, lagar mat etc. Eller menar du att det är det ni gör och efter det ..Inget. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mira72) skrev 2025-08-24 17:21:17 följande:
    Vad menar du med " inget särskilt "? Nånting gör ni ju . Tar hand om ditt hem, trädgård, tvätt, lagar mat etc. Eller menar du att det är det ni gör och efter det ..Inget. 
    Ja självklart tar vi hand om vårt hem, men med bara två vuxna så blir det varken mycket tvätt eller mycket att städa. Vi ser på tv och jag läser en del men tja så mycket mer gör vi inte, det är jätteskönt att bara ta det lugnt Skål
  • Anonym (A)

Vi umgås, tittar på tv, läser, spelar spel eller tar det lugnt. Promenader, bilturer ibland, hälsar på vänner.

• Anonym (En fin liten draw)

Vi spelar vettlöst mycket golf.

• Spucks

Barnet är i lågstadieåldern. Ibland åker vi någonstans, som simhallen eller på en vandring eller ett evenemang. Eller så tar vi promenader, läser, jag hänger på datorn när barnet leker själv, pusslar.

• Anonym (Pippi)

Jag gör vad jag vill på helgerna. Ingen helg är den andra lik och det finns sällan måsten utan jag kan välja vad jag vill göra. Kan bli en helg hemma ensam och bara se på serier, vila, städa lite. Vissa helger far jag på loppis, vissa helger festar jag, vissa helger umgås jag med barnen om de har tid och vill (de är så stora att de har egna liv).
    Nyligen har jag även öppnat upp mig för att dejta och varit på 3 dejter med en man men jag tror inte det blir något mer av det. Kort och gott, jag är 46 år och nu njuter jag av livet för fullt. Enda måstet är jobbet och i övrigt har jag väldigt mycket fritid numera. 

• Studentpappa

Det beror väl på när man anser att småbarnsåren är över. Våra är 10 och 14 och en hel del tid går ju åt att skjutsa till diverse sporter och sen sitta på en fotbollsplan. Annars så har man väl en massa måsten hemma och egen träning.

Jag har många hobbies och kommer inte ha några problem att sysselsätta mig när barnen är större.

Ride it like you stole it
  • Anonym (M)

Jag är nyseparerad med två tonåringar som bor heltid hos mig.

Helgerna är fantastiska. Jag går på bio, går en promenad, städar eller tvättar lite, äter lunch eller fikar på stan, besöker biblioteket eller sover ut en stund på eftermiddagen. Helt fantastiskt!

• Anonym (Ensamstående)

Är ensamstående sedan 1,5 år snart. Barnen har just börjat högstadiet. 1-2 helger i månaden när jag är barnfri åker jag till kärleken som också är barnfri de helgerna. Vi pysslar i hans trädgård eller med eventuella projekt han håller på med, lagar mat ihop, diskuterar, kollar på film och myser.

På barnhelger umgås jag med barnen om de så önskar, lagar mat som tar lite längre tid, vi kollar på film etc. Hjälps åt att fixa rent i lägenheten. 

Om jag inte åker till kärleken fixar jag hemma, går och tränar etc. Njuter av lugnet. 

• Anonym (Becca)

Med två idrottande tonåringar så tillbringas helger ofta på matcher eller tävlingar. På läktaren eller i ett seketeriat. 

Nu har ett barn slutat dock så plötsligt undrar vi också vad vi ska göra... Fast det löser sig liksom alltid. Finns alltid något att peta på hemma, en skogspromenad att göras, en tvätt att tvätta, mat att handla (med tonåringar går det åt en hel del mat...), bil som ska fixas, övningsköring - ja, you name it! 

Vänner som har äldre barn typ vuxna har jag sett åker på små helgresor, samlar gänget för kräftskiva, träffar släkten, går på kurs, sjunger i kör eller börjat spela innebandy igen - allt för att dra hälsenan ur led antar jag.

• En glad tjej
    Anonym (Mira72) skrev 2025-08-24 17:10:32 följande:

Vad gör ni av er lediga tid efter småbarnsåren? Sport, kultur, hemmamys? Själv känner jag att jag tappat bort mig själv. Hur var övergången för er mellan att behövas så mycket av barnen till att mer kunna ge er själva? 

Mina barn är 19 och 17.5. De är helt självgående nu och kan ta hand om sig själva. När jag är hemma i min lägenhet städar jag, lagar mat osv. men mina barn fixar allt sånt när jag inte är hemma. De har pojkvänner båda två och fullt upp med dem.

Förra året träffade jag mitt livs kärlek, då 46 år gammal. Vi träffas väldigt ofta, flera dagar i veckan samt på helgerna. Vi gör massor, allt från att laga goda middagar tillsammans till att packa en fikakorg och åka ut i naturen. Vi har i stort sett aldrig det tråkigt. Utöver att hänga med särbon gymmar jag och försöker få till det ett par gånger i veckan.

Jag njuter av att ha mycket egentid, speciellt nu när jag träffat en helt fantastisk människa också, livet är härligt!
  • Anonym (Furufnatt)

Vi köpte en liten gård så nu har vi 7000 projekt och ingen fritid alls, haha, fast det är jättekul! Skrattande

• Anonym (Furufnatt)

PS: Och gymkortet kan man kasta på köpet. Att gräva och röja och slå stängselstolpar ger bättre muskler än att stånka vid maskiner vecka efter vecka och ändå inte bygga nåt verkligt. 

• Anonym (såpa)
    Anonym (Mira72) skrev 2025-08-24 17:10:32 följande:

Nu är mina barn fortfarande hemmaboende, men är i övre tonåren och behöver oss allt mindre.

Så i takt med det så börjar vi mer och mer utveckla våra egna intressen. Med träning, konserter, middag ute, kvällskurs och annat. Men jag trivs även med att bara vara hemma och vila efter intensiva jobbdagar. Lagar en del mat, grejar i trädgården, fantiserar om att flytta, planera resor, och så det vanliga som kommer med hemmet. 
Svar på tråden Vad gör ni inte småbarns- föräldrar på helgerna?