Inlägg från: Anonym (Mari) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mari)

Åka på semester med barnen under skoltid

Det gör det väl? Och massor av skolor beviljar ledigheter. 

Personligen tycker jag inte att barn behöver resa bort under terminerna om det inte finns särskilda skäl (begravning tex). Det finns så mycket lovdagar att spela med. För vissa barn påverkas inte lärandet alls eller som du säger, tom positivt, men det hade en resa på att lov också gjort. För lärarna innebär det så gott som alltid merarbete när elever är borta. Det enskilda fallet är ju minimal påverkan (förutsatt att eleven klarar studierna, en del lovar att plugga men fixar inte det), men när det handlar om flera elever i veckan så börjar arbetstiden snabbt ticka på och den borde gå till de elever som är i skolan, inte till de som inte är det. I synnerhet inte elever på nöjesresor, klart att skolan måste ge stöd vid sjukdom eller psykisk ohälsa. 

Sen tycker jag inte förskoleklass är så noga. Där kan man vara mer generös med ledighet.

• Anonym (Mari)
    Anonym (Anonym S) skrev 2025-09-06 11:57:34 följande:

Jag tror att du gör precis samma sak.

Du utgår ifrån dig själv som inte har dessa behov och därför så tror du att andra inte heller har det och har ingen förståelse för att det är viktigt för andra.

Hur hade du tyckt ifall midsommar eller jul (eller whatever du tycker är viktigt att fira med din familj om du har någon) inte längre var ledigt från skolan. Hade du accepterat att, ok skolplikt, vi får helt enkelt skita i att fira dessa högtider med barnen och göra det själva. Eller hade du sjukanmält ditt barn (jag hoppas verkligen för barnets skull att du fattar att dessa högtider med familj är viktigare än 2-3 dagar per år i skolan för att få ett bra och lyckligt liv med en upplevt lycklig barndom)? 

Jag hade alla gånger firat på kvällen eller närmsta helg eller något om julafton eller motsvarande blev en skoldag.
  • Anonym (Mari)
    Anonym (Anonym S) skrev 2025-09-07 08:58:05 följande:

Om jag skulle flytta till Sydkorea så hade jag gärna velat att mina barn skulle kunna åka till Sverige några dagar över jul och fira med släkten här.

Jag hade då sjukanmält mitt barn från skolan i några dagar för att få uppleva det (om ledighet inte hade beviljats). Även om barnet då riskerar att missa lite av skolan då. Jag hade ansett att det var viktigare och att man kan ta igen det man missar under några dagar.

Hade det inte gått så hade jag inte bosatt mig i det landet, varför vill vi att människor från andra länder som har väldigt mycket att bidra med till Sverige inte ska kunna bosätta sig här för att vi har en så otroligt fyrkantig skola som inte kan öht sätta sig in i andra personers perspektiv än det egna och inte se längre än näsan räcker?

De flesta skolor hade beviljat ledighet om barnen var skötsamma och hade låg frånvaro i övrigt. Hade det inte beviljata är der för att skolan antingen har en strikt policy kring ledighet (den bör vara känd för föräldrarna som valt den skolan) eller för att barnen inte klarar sig så bra som föräldrarna verkar tro eller att ledigheten infaller under en olämplig tid som nationella prov. I samtliga fall tycket jag det är dålig stil att sjukanmäla. Stå för att ni åker och låt barnen skolka, lär de inte att ljuga och missbruka systemet.

Personligen hade jag gjort andra val. Hade jag bott utomlands och ville hem och fira jul men det landet inte hade ledigt då hade vi väl fått facetima ett mindre julfirande med släkten och fira stor-jul vid ett annat tillfälle. Självklart hade vi satt ihop något eget julfirande också. 
Svar på tråden Åka på semester med barnen under skoltid