• Anonym (R)

Hjälp. Slutat dricka.

Hej, 

Jag behöver hjälp.

Jag är en 30årig kille som sedan ungefär 5år tillbaka utvecklat ett alkoholmissbruk. Tidigare drack jag bara på helger socialt men senaste åren har jag druckit även på vardagar. Jag har försökt dra ner eller sluta flera gånger men alltid trillat tillbaka. 

Jag får ofta minnesförluster när jag dricker för mycket och grov bakisångest. Detta år har jag fått flera blackouter. Tillslut kom jag nu under sommaren till insikt att jag måste sluta. Ångesten av allt drickande blir för grov. Jag har som sagt försökt dra ner på drickandet flera gånger men jag har alltid trillat tillbaka. 

Finns det andra här som slutat dricka alkohol?

Jag har bara varit nykter en månad och jag tänker att jag ska fortsätta på den banan nu. Nu räcker det. 

Jag tycker det är jobbigt att säga till mina vänner och bekanta att jag inte dricker. Jag skäms för det. Har ni några tips på vad man ska säga?
    Att man har alkoholproblem? Vad säger man på jobbet när det nästan varje vecka vankas AW.
    Vad säger man på sociala tillställningar? och vad säger man på dejtingsiter så som tinder när matchningen föreslår att ta ett glas någonstans.

Och vem är jag ens utan alkohol. Jag är en ganska blyg, introvert kille som kommer "ur mitt skal" efter några öl och blir social och roligare. Det bara kommer då. jag har försökt "agera" på samma sätt när jag är nykter men det går bara inte. jag får inte alls samma sociala färdigheter. 

Kommer suget efter alkohol någonsin försvinna? Varje dag nu är jag sugen på att ta två-tre öl på den lokala puben. 

Detta för att jag VET att min vardagsångest kommer försvinna och jag kommer känna en liten del av lycka. 

har ni tips? poddar ? youtube, hemsidor eller annat som kan vara till hjälp? 

• Svar på tråden Hjälp. Slutat dricka.
  • Anonym (Tm)

Det är toppen att du bestämde dig för att sluta dricka alkohol. Berätta för alla att du inte dricker alkohol just nu om någon bjuder in dig på en drink. Det är inget skamligt med det. Du brukade dricka, nu gör du inte det. Det är enkelt. Men var beredd på att din umgängeskrets kommer att krympa. Men det här är till det bästa. Färre frestelser. Lycka till, du är stark!

• Anonym (Me)

Om det är så att du har ett alkoholmissbruk så ska du inte ta ens ett par öl, för det öppnar upp för att dricka mer. 

Mitt ex hade såna problem, och även efter att han druckit sig as kalas, och gjort bort sig och börjat bråka och ha sig med mig (inget fysiskt) så sa han alltid att nu ska jag inte dricka på jävligt länge eller nu ska jag sluta dricka. Och oftast så tog det inte mer än en-två veckor innan han började hitta sätt att förmildra det. Men en öl är ju ingen fara. Eller ett par 3,5or är ju inget. Eller men vadå, ska jag inte kunna få unna mig ett par öl såhär under sommaren. 
    2 öl  ledde ofta till 6, om han inte gick upp och handlade 2-4 till (halvliters då)

Och faktiskt är risken stor att det suget alltid kommer finnas kvar. Men jag hade själv det problemet med cigaretter innan, men inte sen länge nu. Jag var storrökare i många år och försökte sluta hur många gånger som helst. Det enda som faktiskt hjälpte mig var en bok som hette äntligen icke-rökare av en författare som heter Allen Carr. det är oändligt många som blivit hjälpta av hans böcker. Han har också gjort en bok som riktar sig till just alkoholkonsumtion. 
    Jag tänker att utifrån hur mycket den hjälpte mig som fortfarande är rökfri 20 år senare, så tänker att det kan vara värt för dig att testa kanske.
    Worse case så har du slösat lite tid och en hundralapp.

https://www.ginza.se/product/carr-allen/antligen-full-kontroll-lar-dig-beharska-ditt-alkoholintag/684788/

Vad gäller sociala sammanhang så har du ingen skyldighet att berätta för folk om du inte vill. Du kan bara säga att du slutat dricka. Att du inte tycker om vad det gör med din kropp och ditt mående, och att du vill lägga dina pengar på vettigare saker

Ett alternativ är också att upprätta någon samtalskontakt för att hjälpa med just med ångest och hur du ska klara vardagen lättare utan alkohol och så. 

Sen finns ju onekligen AA också. Tror t.o.m. man kan göra det online om man inte vill börja gå på möten. 

Men det går, och första steget är just insikt, så ge dig själv en plopp på axeln. Nu är det bara att fortsätta framåt ett steg i taget. 
    Jag hejar på dig 🙌

• Anonym (Isabella)

Jag har en kompis som gjort samma resa som dig. Han var också mycket ute på krogen, umgicks på fester mm. Han gick med i AA, och fick mycket stöd därifrån.
    Hur man sedan gör i sociala sammanhang är nog olika, och du får fundera på vad som funkar för dig. Det kanske också de på AA kan råda dig om. Jag tror att många undviker de situationerna, och umgås med folk på andra sätt istället - tränar ihop, spelar bowling, vandrar, går på danskurs, osv. Min kompis fortsätter att vara på spelningar, fester mm, men dricker alkoholfri öl. Men jag vet inte om det är att rekommendera i början - kanske är det lätt att "beställa fel" av gammal vana i början?

• Anonym (H)

Du har redan tagit ett stort steg, bra jobbat.

• Anonym (Bra jobbat!)

Testa agmatin, det kan hjälpa. Prata med någon om säkra, ofarliga, ej beroendeframkallande / no risk för dependency kosttillskott / läkemedel som kan hjälpa. Det är oerhört svårt men återhämtningen från de skador alkohol orsakar kan ta väldigt lång tid. Tänk att varje dag utan är en stor framgång. 😀

• Anonym (Kimchi)

Ge AA en chans. Passar det inte dig så hoppa av. Så jäkla bra jobbat av dig. Låt det ta tid att hitta dig själv utan alkohol. Kör tig i de som hetsar och tjatar att du ska dricka. Du kan gärna ta stöd av vården med läkemedel. Då snackar jag inte om Antabus som förvisso är bra. Utan läkemedel som dämpar suget. Campral t ex eller Selinco som gör att du dricker mycket mindre dvs du får ingen belöning av drickandet. Funkar fint. Kommunen har öppenvård som kan stötta dig också. Än en gång så jäkla bra du har gjort det!

• longwalkhome

Starkt jobbat att både erkänna för sig själv (det är många som drar ut på det) och dessutom vidta åtgärder. Du har passerat en mycket viktig milstolpe.

Det är absolut en utmaning i vårt samhälle att undvika alkohol. AW, firmafest, studenter, födelsedagar, högtider osv. Man kan hitta på ursäkter ett par år men till slut håller det inte. MEN, och detta är viktigt, jag är fullständigt övertygad om att ALLA kommer bemöta dig med yttersta respekt och förståelse om du berättar. Faktum är att jag tror var- och varannan svensk egentligen dricker för mycket och har någon gång funderat på riskerna.

Fundera på olika sätt att lägga upp det. Du behöver inte göra det just nu. Du kan ju alltid förmildra det som att "jag klarar inte av baksmällorna längre" eller till och med hitta på något medicinskt att du inte längre tål alkohol. Jag får själv hjärtklappning av skiten och kan - beroende på dagsform och omständigheter - må räv dagen efter. 

Hur ser din fysiska aktivitet ut? Något som jag tror kan vara bra är att inte enbart ha nykterhet som det primära målet utan även något som får dig att verkligen vilja avstå alkohol - som en sund livsstil till exempel. Ett rejält fyspass och kroppen är förmodligen så trött så den inte vill något annat än dricka vatten och vila.

Jag har inga belägg för det jag skriver utan resonerar fritt.

Du kommer klara detta! Det sociala kan du ta itu med senare, det är inte viktigt just nu.

• Anonym (Anhörig)

Jag har inte alkoholproblem men dricker ytterst sällan. Eftersom folk blir triggade av att man inte dricker brukar jag inte säga något, det har aldrig varit någon som märkt att jag dricker alkoholfri cider eller alkoholfritt vin. Ciderflaskorna utan alkohol ser exakt likadana ut som de med och ingen detaljstuderar dem heller. 

Jag tycker den här kanalen är bra: 

https://youtube.com/@veronicavallisoberful?si=Ov-OF6SFha3bIF9t

• Anonym (Jag)

Jag är också alkoholist och nykter sedan 3,5 år. Du KAN INTE dricka lite. Vi kan inte dosera. Vi kan inte bara ta en öl eller ett glas vin. Om du ser tillbaka på när du försökt göra detta, hur har det slutat? I totalt bläcka skulle jag gissa.

Jag fick behandling för mitt missbruk och åt första 8 mån Antabus. Och har sedan behandlingen gått på AA/NA-möten varje vecka. Mötena, stegarbetet och min sponsor hjälper mig att hålla mig nykter och jag mår idag så sanslöst mycket bättre.

Ta dig till ett möte, alla kommer välkomna dig med öppna armar!

Lycka till!

• Anonym (Truls)

Grattis till en hel månad, det är inte så lite. 
    Dricker själv för mycket och ofta. Det kan va svårt att hitta på vad man ska göra istället för att dricka. När man dricker så kan man bara sitta helt nöjd och titta på youtube t.ex. Gäller att göra nåt annorlunda som man inte förknippar med att dricka. 

Nästa gång du är på fest och folk frågar varför du inte dricker, säg på ett lättsamt  sätt att du har druckit lite för mycket på sista tiden och ska va nykter ett tag, jobbigt med bakfylla etc. Inga konstigheter. 
    Och med tidens gång så säg bara att du föredrar det nyktra livet. Att du mår bättre osv. Folk förstår nog.

Finns mycket hjälp att få, bara googla

Svar på tråden Hjälp. Slutat dricka.