Hjälp. Slutat dricka.
Hej,
Jag behöver hjälp.
Jag är en 30årig kille som sedan ungefär 5år tillbaka utvecklat ett alkoholmissbruk. Tidigare drack jag bara på helger socialt men senaste åren har jag druckit även på vardagar. Jag har försökt dra ner eller sluta flera gånger men alltid trillat tillbaka.
Jag får ofta minnesförluster när jag dricker för mycket och grov bakisångest. Detta år har jag fått flera blackouter. Tillslut kom jag nu under sommaren till insikt att jag måste sluta. Ångesten av allt drickande blir för grov. Jag har som sagt försökt dra ner på drickandet flera gånger men jag har alltid trillat tillbaka.
Finns det andra här som slutat dricka alkohol?
Jag har bara varit nykter en månad och jag tänker att jag ska fortsätta på den banan nu. Nu räcker det.
Jag tycker det är jobbigt att säga till mina vänner och bekanta att jag inte dricker. Jag skäms för det. Har ni några tips på vad man ska säga?
Att man har alkoholproblem? Vad säger man på jobbet när det nästan varje vecka vankas AW.
Vad säger man på sociala tillställningar? och vad säger man på dejtingsiter så som tinder när matchningen föreslår att ta ett glas någonstans.
Och vem är jag ens utan alkohol. Jag är en ganska blyg, introvert kille som kommer "ur mitt skal" efter några öl och blir social och roligare. Det bara kommer då. jag har försökt "agera" på samma sätt när jag är nykter men det går bara inte. jag får inte alls samma sociala färdigheter.
Kommer suget efter alkohol någonsin försvinna? Varje dag nu är jag sugen på att ta två-tre öl på den lokala puben.
Detta för att jag VET att min vardagsångest kommer försvinna och jag kommer känna en liten del av lycka.
har ni tips? poddar ? youtube, hemsidor eller annat som kan vara till hjälp?