• Gräddtårtan

Vi som gjort flertal IVF/många återföringar utan levande barn.

Vad tråkigt att höra att ni gjort så många återföringar och att det ändå inte tar sig? Jag håller med om vad andra skrivit här -något är inte helt rätt, om äggen och embryona i övrigt ser fina ut. Så gamla är ni inte att kvaliten ska påverka så många återföringar.. Blir också arg på er klinik som bara kör på och kör på. Men tyvärr måste man inom fertilitetsvården, om det inte tar sig, betala för undersökningar på egen hand om man vill ha några svar.

Jag själv gjorde några misslyckade återföringar (med fina embryon) utan resultat, visserligen bara tre, men jag började redan då fundera på hur mina pengar bäst kunde generera ett lyckat resultat. Och började betala för egna undersökningar och mitt egna detektivarbete. Detta är vad jag gjorde för att komma vidare, kanske kan det ge er lite inspiration till vidare väg framåt:

1. Jag kollade mina TSH-värden (sköldkörteln). Visade sig att jag hade för högt TSH för fertilitetssammanhang (man ska gärna ha under 2.5. Jag hade ca 3.7). Började därför med levaxin. 

2. Min klinik reagerade på att min ägglossning kom tidigt en månad och kollade då min progesteron-halt vid återföringen. Den ska ligga mellan 30-60 nmol/L för optimala värden inför återföring. Visade sig att mitt värde var något lågt, inte mycket dock, och fick därför börja med Utrogestan vaginaltabletter inför varje återföring (vilket är ett progesteron). Detta måste mätas på rätt cykeldag om det ska ha någon relevant mening. Utan rätt mängd progesteron i cykeln förbereds inte livmodern på att implantera ett embryo.

3. Jag betalade Fertylysis mensblodstest där det testades för bakterier i livmodern. Tanken är att bakterier kan störa implantationen. Visade sig att jag hade bakterier och fick antibiotika för det. 

4. Jag gjorde en privat undersökning via Fertilitetsplus angående mitt immunförsvar, där vita blodkroppar i blodet testades. Tanken är att man kanske har ett överaktivt immunförsvar som kan försvåra att embryot fäster. Jag hade inga förhöjda värden, visade det sig dock. Trots att jag inte hade några förhöjda värden testade jag ändå kortisontabletter/prednisolon för att utesluta detta problem.  

5. Jag testade även Q10, melatonin, och väldigt många andra vitaminer och kosttillskott inför ägguttaget. Kan inte uttala mig om det gjorde någon skillnad, då jag enbart gjorde ett uttag och kan inte jämföra med något annat.

6. Jag testade bisolvon inför varje insättning för att jag hört att det kan hjälpa slemmet att bli tunnare och på så sätt hjälpa implantationen.

7. Jag testade trombyl, då jag hört att det också kan hjälpa till med implantationen, men kanske framför allt förhindra missfall (inte för att jag varit med om det tidigare men jag var desperat)

8. I slutändan betalade jag för en hysteroskopi där de undersökte livmodern med kamera, där ett myom hittades och togs bort.

Allt detta gjorde jag, men jag personligen tror att det var myomet som spökade. 

Annat jag funderat på men inte testat själv:

- ERA-test: Man testar när i cykeln livmodern är som mest mottaglig för ett embryo. Vissa personer har kanske en annan dag än "standard"-dagen som livmodern är mest mottaglig för ett embryo.

- Nedreglering inför återföring: Om man har endometrios kan livmodern vara inflammerad eller uppretad vilket stör implantation. Vissa kan ha så kallad tyst endometrios, där det alltså inte märks så tydligt att man har det, vilket stör implantationen. Då kan man nedreglera i några månader med hormoner för att "lugna ner".

- Testa för endometrit: en liten biopsi tas på slemhinnan -detta verkar ni dock redan ha testat

Jag säger inte att något av detta nödvändigtvis är lösningen för er. Men ush så jobbigt det är när ingenting fungerar och man inte kommer vidare <3

• Gräddtårtan

Om ekonomin finns hade jag personligen valt att undersöka några av de här sakerna lite mer innan jag betalade för en ny IVF.

Jag kan tyvärr inte så mycket om privata kliniker och vad de erbjuder för lösningar och paketpriser, eller vad de har för krav för att få paket etc. Jag vet bara att vissa kliniker har delbetalning så man slipper betala allting på en och samma gång. 

Svar på tråden Vi som gjort flertal IVF/många återföringar utan levande barn.