• Tremere

Bara pengar…suck

Jag har tre barn.
    15, 20, 23
    De har önskat sig pengar eller presentkort av äldre släktingar sedan de var typ 12. Anledningen är rätt enkel. De önskar sig saker som är för dyra att önska av en enskild person. 
    Det kan vara delar till dator, en ny mobil, bidrag till körkort eller som nu senast när sonen önskar sig pengar till en diskmaskin.
    En annan sak är att de många gånger blev besvikna som barn när de önskat sig en speciell sak och fick en dålig kopia eller en helt annan sak.
    Tiderna förändras och man måste tyvärr anpassa sig.
    Speciellt i denna digitala tid så är man mer "kräsen" och barn nöjer sig inte bara med en docka eller bil, vilken som helst. För de har sett reklam och pratat med sina kompisar att det är just den enskilda modellen de vill ha.

Jag skulle säga att detta inte ens är nytt. Redan på 80-talet när jag var ung så skulle man ha en Salomon-rygga och Levis 501. Fick man då 507 eller en Solamon i stället så var man inte så glad.
    Så, varför inte anamma nya tider och ge dem det de vill ha, eller sluta ge helt.

• Tremere
    Anonym (Dagens ungar) skrev 2025-08-26 16:08:32 följande:

Jag håller med till 100 TS! Jag är så jäkla trött på att få höra "pengar" att jag nästan har slutat ge presenter förutom till ett fåtal personer. Sen är det ofta inga småpengar som begärs heller och även om jag har det gott ställt så är det en helt annan nivå på vad som anses bra nog idag jämfört med när jag var barn. 

Jag fick typ en bok i present av min moster när jag var barn (och var glad och tacksam för det!) och idag ska ungarna ha minst 1000 kronor cash eller en märkeströja för att duga gud förbjude att tröjan bara kommer från Vero Moda. Hur blev det så? Och på tal om cash det duger inte heller utan det måste vara swish! WTF?! Hur många krav ska man behöva tåla för "äran" att få ge en present? 

Otyget med att ge pengar är förbaskat tråkigt också. Vem kommer ihåg att hon fick 1000 spänn av faster julen 2025 ens fem år from nu? Men man kommer ihåg att man fick en aprikos tröja av farmor eller en CD av favoritartisten av kusinen många år efteråt. Okej, jag vet att få köper CD-skivor idag men ni fattar poängen.

Jag skulle kunna brodera ut mer men det har du gjort så bra redan TS att jag avslutar här.  

/  Grinchen som hoppade av presenttåget för något år sen

Men ger du presenter för din skull eller mottagarens skull?
    Man ger väl dessutom bara så mycket som man själv tycker är lämpligt?
    Skulle de önska sig en bok för 1000 kr, skulle du köpa den då?
    Mina barn kommer absolut ihåg att Faster var med och gav en slant så dottern kunde köpa nytt grafikkort. Hon brukar t om påminna Faster om det.

Men kommer du ihåg vad du gav någon för fem år sedan?

• Tremere
    Anonym (Dagens ungar) skrev 2025-08-26 16:42:24 följande:
    Blev stackars lilla tulle besviken över en present? Åååh så synd om barnet som tvingades ta emot en present som inte var perfekt. Hoppas att du har råd att betala för terapi för det oerhörda traumat och lidandet barnet utsattes för som bara fick en kopia eller *drar efter andan* en helt annan sak än han hade önskat sig. Tänk att behöva genomlida det här som barn! Det är så oerhört tragiskt att det är svårt att ta till sig att barn ska behöva växa upp så här. Mina tankar är med er i denna svåra tid. Fortsätt kämpa! 

Haha... vilket fånigt inlägg.
    På vilket sätt gynnar det att inte få det man önskar sig?
    Jag sa aldrig att de alltid får allt som de önskar sig. Långt ifrån.
    Men jag tycker att skall man ge något till någon så skall det vara något som de vill ha, vad är annars meningen?
    Att barn skall lära sig att vara tacksamma för det de får kan de lära sig ändå, på annat håll.
    Om du/jag/vemsomhelst får något som vi inte vill ha eller inte önskat oss så blir ju ändå risken stor att det bara blir liggande.
    Men visst, du bli ju ihågkommen som givare, som den personen som skiter i vad man önskar sig. Varför ens fråga barnet vad de önskar sig om man ändå inte tänker ge dem det?
    Så, sluta fåna er och kom in i nutiden!

Svar på tråden Bara pengar…suck