• Anonym (Mamman)

Barn som radar upp saker?

Har ett barn på precis 2 år som älskar att rada upp sina prylar. Dock leker han dock gärna med annat med, stämplar, ritar, klättrar, cyklar, hoppar och härmar storasyskonet. Pratar två-treordsmeningar och interagerar med oss vuxna.

Men har hört att det är en "autistisk" egenskap att rada upp saker? Nån här vara barn radat upp saker utan någon diagnos?

• Svar på tråden Barn som radar upp saker?
  • beli
    Jemp skrev 2025-08-26 11:37:23 följande:

Ja, mitt. 

Och mitt.
  • Anonym (Tvillingar)

Mina tvillingar radade gärna upp saker och ting. När de började göra pärlplattor med stora pärlor var den ena väldigt organiserad och gjorde rad för rad medan den andre var mer "kaotisk". Ingen av dem har diagnos. De är nu 12 år.

• Anonym (x)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-08-26 11:47:55 följande:

Mina tvillingar radade gärna upp saker och ting. När de började göra pärlplattor med stora pärlor var den ena väldigt organiserad och gjorde rad för rad medan den andre var mer "kaotisk". Ingen av dem har diagnos. De är nu 12 år.

12???
    Man kan få diagnos senare. 
  • Anonym (L)

Min dotter sorterade allt i storleksordning, färger etc. Radade upp bilar, leksaksmat, bestick, Duplo- djur osv. Hon är 13 nu och inga diagnoser (misstänker heller inga, hon visar inga som helst tecken på det och har aldrig gjort).

• Anonym (Tvillingar)
    Anonym (x) skrev 2025-08-26 11:49:41 följande:
    12???
    Vad är problemet med att de är 12? Ja, jag vet att man kan få det senare men det har aldrig varit aktuellt eftersom en eventuell diagnos uppenbarligen inte påverkar deras vardag då ingen påtalat att de misstänker diagnos från skolan. 

Jag beskrev hur de var när de var små så klart.  Att båda radade upp saker i vissa sammanhang och att de var olika i andra.
  • Anonym (Grabb)

Givetvis så ska NPF-kortet spelas ut... 

Tror snarare att det är väldigt vanligt att småbarn radar upp sina leksaker... alla mjukisdjur skall vara med, alla dockor skall radas upp, alla leksaksbilar etc... säger jag smått fördomsfullt...

Jag gjorde det när jag var liten (leksaksbilar)... och jag känner mig inte speciellt autistisk eller "diagnosig"...

chilla...

• Anonym (samma)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-26 11:31:49 följande:
    Barn som radar upp saker?

Har ett barn på precis 2 år som älskar att rada upp sina prylar. Dock leker han dock gärna med annat med, stämplar, ritar, klättrar, cyklar, hoppar och härmar storasyskonet. Pratar två-treordsmeningar och interagerar med oss vuxna.

Men har hört att det är en "autistisk" egenskap att rada upp saker? Nån här vara barn radat upp saker utan någon diagnos?

Att rada upp och kategorisera saker kan vara tecken på autism, men egentlgen inte utifrån att man radar upp, utan mer i frånvaron av annan lek.

Om man tex bara radar upp bilarna, men aldrig leker med bilarna, alltså låtsaskör med dem, låter vrom vrom, utan bara har uppradandet som syfte med bilarna. Det är mer det man tittar efter. 

Sen krävs det mer än att rada upp för att få en diagnos, man kan ju ha ett drag som är vanligt vid autism, men inte uppfylla några andra kriterier. Då är man kanske bara extra bra på att kategorisera, kommer att gilla Excell och vara bra på att hålla ordning på siffror, kolumner, katalogisering etc. 

Leker din son på nåt annat sätt än att rada upp? Hur beter han sig om du försöker leka med låtsaslek med bilarna? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (x) skrev 2025-08-26 11:49:41 följande:
    12???
    Varför ska man få en diagnos senare om de inte har några problem idag? Det är ju två normalfungerande barn. 
Svar på tråden Barn som radar upp saker?