• Sashimi

inredning kök

Vi ska bygga ett kataloghus och planerar svarta köksluckor med ek-bänkskivor. Vi önskar inte ha integrerad kyl- och frys då vi har dåliga erfarenheter av att skåpsluckan kan med vardagligt slit börja bli skev, så vi kommer välja svarta fristående kyl- och frys. Grejen är den att kyl och frys är inte 100% svarta utan mer mörk-mörkgråa när vi kollade på dem i butik. Tror ni att det kommer uppfattas som störande i helhetsbilden, eller kommer ögat inte lägga notis om det? Obestämd

• Svar på tråden inredning kök
  • Anonym (Hmm)

Jag skulle aldrig valt svart i köket. Alla fläckar och smuts syns direkt.
    Tyvärr valde jag kyl/frys i rostfritt där också allt syns och är nästan omöjligt att få riktigt rent.
    Snickerierna är "vaniljgula" med high-gloss yta.
    Skulle vara någon sorts specialyta som inte tar åt sig fingeravtryck och liknande.
    Och det har faktiskt fungerat! Torkas av med mjuk trasa och ljummet vatten - inga problem.
    Två detaljer jag skulle kunna mig att lägga till - en vattenkran vid hällen för att fylla grytor och en fläkt vid vasken för att hålla undan ånga och fukt när man tömmer pastavatten, potatiskok och annat.

• Sashimi
    Anonym (Hmm) skrev 2025-08-26 13:34:26 följande:

Jag skulle aldrig valt svart i köket. Alla fläckar och smuts syns direkt.
    Tyvärr valde jag kyl/frys i rostfritt där också allt syns och är nästan omöjligt att få riktigt rent.
    Snickerierna är "vaniljgula" med high-gloss yta.
    Skulle vara någon sorts specialyta som inte tar åt sig fingeravtryck och liknande.
    Och det har faktiskt fungerat! Torkas av med mjuk trasa och ljummet vatten - inga problem.
    Två detaljer jag skulle kunna mig att lägga till - en vattenkran vid hällen för att fylla grytor och en fläkt vid vasken för att hålla undan ånga och fukt när man tömmer pastavatten, potatiskok och annat.

Vi har varit i marbodal-butiken och testat Ekbacken Svartbets med trä-ådring som yta, den är mer förlåtande än släta luckor, så där känner vi oss trygga. 

Kyl- och frys är behandlade med något medel som ska stå emot fingeravtryck, och man kan köpa mer medel för att bättre på ytbehandlingen, så det är nog lugnt det också. Bara synd att de inte är hundra svarta, utan mörkt mörkgrå, och därav min fråga om det kommer se mismatch ut. 

• Anonym (123)

Har haft ett kök med svart kakel och svarta luckor och det är inte givet att det matchar. Det bästa är om du kan få en provbit  (eller köpa minsta möjliga standardbit) och ta med till en affär som säljer samma vitvaror och kolla att det matchar.

Våra luckor tex matchade med viss svarta kakelplattor men inte med andra. Allt var helsvart, men nästan allt svart är inte kolsvart och beroende på vilken underton det är så kan det skära sig och skulle säga att det är omöjligt att se på bild utan kolla irl med prover.

• Anonym (123)

Kan tillägga att kakel och luckor i slutändan inte hade exakt samma svarta färg, men de matchade och det var bara fint att de skiljde sig men ändå matchade jämfört med om de hade varit exakt samma.

• Anonym (F)

Risken är större att mam tröttnar på svart, det är en ganska domimerande färg.

Men man ska ta det som man trivs med!

Köp några inredningstidnimgar och kolla på olika kök.

• Anonym (Hmm)

Det är detaljer man upptäcker med åren. Som jag skrev innan med kran och fläkt.
    Utdragsskafferi är toppen
    Integrerade handtag är fantastiskt.
    Låt er inte övertalas till kombinerad kyl/frys - rymmer ingenting och allt blir svårt att hitta.
    Planera köket efter arbetsgång. Att kunna plocka ur kylen, skära eller hacka, tillreda, servera och sedan diska eller plocka in i diskmaskin. Bra flyt är viktigt i köket.
    Om jag någonsin gör om mitt kök så ska jag ha ugn och micro i ståhöjd.
    Har idag ugn under hällen men det är lätt en detalj jag skulle ändra
    Skulle även lägga vinylgolv för lättare rengöring och slittålighet.
    Har också tyvärr en fläkt som ser jävligt ball ut men inte funkar som fläkt
    Men är väldigt glad att jag satte in en massa el-uttag överallt.
    Fyra dubbelluttag bara i köksdelen.Man kan köra brödrost, elvisp, vattenkokare och allt samtidigt. 

• Anonym (Isabella)

Jag vet inte hur det kommer att uppfattas mot de svarta köksluckorna, men tror att det kommer att funka eftersom det är olika material. Om du hade haft gråa luckor hade du väl kunnat ha svart kyl/frys utan att tveka...?
    Jag hade förut en svart kyl/frys, och bytte till en mörkmörkgrå med liksom lite svaga ränder. På den gamla syntes minsta fingeravtryck, men på den nya syns ingenting! Jag är SÅ nöjd!

• Anonym (F)

Linoleumgolv är praktiskt, men det klart att trä är snyggare. Men rätt opraktiskt, man får vara försiktig. 

• Sashimi
    Anonym (Isabella) skrev 2025-08-26 20:01:14 följande:

Jag vet inte hur det kommer att uppfattas mot de svarta köksluckorna, men tror att det kommer att funka eftersom det är olika material. Om du hade haft gråa luckor hade du väl kunnat ha svart kyl/frys utan att tveka...?
    Jag hade förut en svart kyl/frys, och bytte till en mörkmörkgrå med liksom lite svaga ränder. På den gamla syntes minsta fingeravtryck, men på den nya syns ingenting! Jag är SÅ nöjd!

Ja precis en sån yta har vår kyl- och frys!!! Skönt att höra att ytan är praktisk!
Svar på tråden inredning kök