Inlägg från: Anonym (Ofta gemensamt beslut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ofta gemensamt beslut)

Ingen rättighet att bli gravid

Alltså ja kvinnan bestämmer över sin kropp precis som mannen gör men abort är för det mesta inte enbart kvinnans beslut utan man tar det tillsammans, så gott som alla dom jag känner som gjort abort har inte gjort det lättvindigt men kvinnan och mannen har kommit fram tillsammans att det är det bästa beslutet för dom.
    Jag hoppas du förstår att männen ofta tar beslutet ihop med kvinnan om abort.
    Alla gör det av olika skäl som för dom är det bästa även om det kan vara ett jobbigt beslut.
    Att få ett oplanerat barn påverkar ju givetvis både kvinnan och mannen.
    Ett abort beslut är oftast inte något som bara gäller kvinnan utan då även mannen som kanske inte är beredd av olika skäl till att barnet ska födas.
    Ibland är det mannen som vill att kvinnan ska göra abort men inte kvinnan som vill, inte lika ofta men  det händer är det kvinnan och inte mannen som vill göra abort.
    Men för det mesta ett gemensamt beslut.

Sen hur menar du med nedan utklippt ifrån ditt inlägg?

En abort sker nu oftast genom att kvinnan tar abort piller som framkallar en blödning.

Du förstår säkert att samhällets kostnad för abortpiller är en mikroskopisk kostnad mot vad ett barn kostar samhället, bvc, sjuk och tandvård, förskola och skola.
    Plus att man betalar en summa om än liten när man besöker läkare för att få abortpiller. 

Ska samhället betala för allt som folk vill göra med sin kropp? 

Anonym (m) skrev 2025-08-26 23:00:40 följande:

Menar du att det är därför samhället erbjuder abort? Av ekonomiskt lönsamt eller varför är detta relevant att ta upp tänker du? I så fall borde man ju få dödshjälp också då sparar samhället också pengar. Om du nu menar att ekonomi har någon betydelse här.

Samhället kanske inte ska betala allt som folk vill göra med sina kroppar men då ska man ju heller inte påstå det där om att man har rätt att bestämma över sin kropp, iallafall inte om samhället ska hjälpa en med det. För det stämmer ju faktiskt inte.

Va????
    Hur kunde du tolka det det så?

Ts anser att abort kostar och att man inte ska kunna bestämma själv om man får göra det. 
    Alltså att samhället inte ska stå för kostnaden när en kvinna blivit gravid och då jämförde jag med kostnaden för vad samhället får stå för när man föder ett barn.

Om ts anser att samhället får en kostnad för abort och inte ska  ta den gjorde jag en jämförelse dvs det blir en kostnad för samhället vilket man än väljer.
    Anonym (m) skrev 2025-08-27 09:46:25 följande:
    Det gjorde jag inte, jag frågade dig för jag inte visste hur jag skulle tolka dig. Jag vet inte hur du kunde tolka TS så. TS har ju inte skrivit att samhället bör stå för billigaste alternativet, eller vad du nu menar
    Billigaste alternativet?
    Hur kan du tolka det som det?

Vet inte riktigt varför du misstolkar vad jag skriver.
    Anonym (m) skrev 2025-08-27 15:06:04 följande:
    Du argumenterar ju för att abort är billigare för samhället än att patienten ska föda barnet. TS och ingen annan i tråden heller har inte sagt något om att samhället bör komma undan så billigt som möjligt så jag vet inte varför du drog upp det.
    Nej jag har förstått att du inte förstår mina inlägg och lägger in egna tolkningar.
    Vet dock inte varför.
    Anonym (m) skrev 2025-08-27 16:24:29 följande:
    Jag har förklarat varför - du drog själv upp vad som är billigast för samhället. Bara du har pratat om vilket alternativ som är billigast, ingen annan.
    För att du inte förstått vad jag skrev.
    Anonym (m) skrev 2025-08-27 16:28:00 följande:
    Jo du skrev om att en abort är billigare för samhället än en graviditet.
    Ja men du förstod inte varför jag skrev det till TS och la in egen tolkning.
    Du uppfattade inte meningen med inlägget, du får inse att du gör en egen tolkning av vad jag skrev och att min mening med inlägget inte är det du läser in.
    Så är det och inget vi behöver diskutera mera.
    EpicF skrev 2025-10-07 00:28:57 följande:
    Absolut är det bästa att man inte en relation tar ett beslut om abort tillsammans. 

Men som eftersom det är kvinnans kropp så ävgwr kvinnans beslut tyngst. Dvs, vill kvinnan behålla barnet så kan inte mannen tvinga henne till abort (ja, det finns mäns om med alla medel för en kvinna till att göra abort, men en man kan inte trycka abortläkemedlet i en kvinnans mun eller söva henne och böra henne till operation. Aborten måste fortfarande ske med kvinnans medgivande).

Vill kvinnan glra abort så kan inte mannen tvinga henne att behålla. 
    ????

Varför känner du att du behöver skriva detta till mig????

Jag är kvinna och vet precis vad som gäller, hur kan du tro något annat???

De flesta kvinnor och män vet precis vad som gäller!

Missuppfattade du mitt inlägg till TS? 
    EpicF skrev 2025-10-07 10:45:58 följande:
    Jag gav en kommentar till ditt inlägg. Om kvinna eller man är totalt irrelevant. 
    Men varför kände du att du behövde kommentera mitt inlägg?
    Trodde du inte att jag visste det du skrev eller vad?
    Trodde du att du behövde upplysa mig om kvinnans rätt eller vad?
    Ditt inlägg kändes väldigt märkligt!
    Vad var syftet? Det du skrev är väl självklart?
    EpicF skrev 2025-10-07 11:53:17 följande:
    Jag skrev att absolut är det bästa i en relation att man bestämmer tillsammans om abort, men att det i slutändan alltid är kvinnans beslut. 

Nej, detta är ingen självklart. 

Om du inte tål att folk kommenterar dina inlägg på fl så ska du inte skriva inlägg. 
    Du har en attityd utan like i många trådar.
    Självklart får jag kommenterar och ger kommentarer till olika inlägg det är så det är på ett diskussionsforum  men du skriver till mig helt uppenbara saker som inte jag har tagit upp, dvs kvinnans rätt att bestämma själv om aborter.

Ditt inlägg var ju inte ett svar till mitt inlägg utan du skrev något annat till mig som inte hade med mitt inlägg att göra.
    Varför skulle du behöva informera mig om kvinnans rättigheter?
    Precis som inte jag och andra visste det redan.

Vad var syftet med att skriva om kvinnors rättigheter när jag tar upp att beslutet påverkar både män och kvinnor .
    Det var inte kvinnans rättigheter det handlade om, så förstår inte alls varför du måste informera om rättigheter till mig!
    Det är som att du tror att du vet mer än andra om det. De flesta vet vad som gäller.
Svar på tråden Ingen rättighet att bli gravid