Inlägg från: Anonym (Tveksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tveksam)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

• Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra
  • Anonym (Tveksam)

Kanske blir 4-10h ?extra? men jag har ett arbete med långa dagar vilket gör att jag vissa vardagar är helt ledig tex, extraarbetet utförs ofta i anslutning till helg.
    han själv är hemifrån nästan 12h per dag mån-fre iom pendling 

• Anonym (Tveksam)
    Tow2Mater skrev 2025-08-26 20:38:10 följande:

Kan du föreslå att han börjar jobba en del extra istället för dig, så ni har till buffert, semster, etc? Att han går +-noll är ju inte optimalt om han inte sparar alls.

Han får inte jobba extra på sitt jobb
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (S) skrev 2025-08-26 20:40:21 följande:
    Alltså ca 44-50 timmar per vecka totalt? Hur kommer det sig att ni inte kan spara till extra nöjen, bilreparationer med mera på två heltidslöner? Har ni låga löner, högs bostadskostnad eller vad?

Väldigt varierat beroende på hur jag arbetar då ingen vecka är den andra lik men i snitt har jag 36.5h vecka, vissa veckor mer/mindre beroende på pass. 

bosdskostnaden är rätt hög, framförallt när man bakar in driften i den. Sen är matkontot stort då det är en stor familj (ligger däremot under konsumentverkets beräkningar) 

• Anonym (Tveksam)
    Jemp skrev 2025-08-26 20:43:11 följande:

Dra ner på utgifterna istället?

Är semesterresorna mer värda än föräldraskap och relation?

Det är alltså bara du som tar del av den ekonomiska vinningen i detta medan han stannar hemma med barnen?

Han tar del av den ekonomiska vinningen då jag är den som betalar oförutsedda utgifter samt större inköp som kan tänkas behöva, jag är också den som betalar ev nöjje för familjen. Han tar hand om våran lilla när jag jobbar och det är helg, och jag tar hand om den lilla när jag har lediga vardagar Eller när han är iväg på AW, har gamingkväll med grabbarna osv
  • Anonym (Tveksam)
    Jemp skrev 2025-08-26 20:44:59 följande:
    Så han är alltså borta mer än dig?

ja det är han om man kollar i antalet timmar! Men han tycker ju att jag ska vara ledig på helgerna utöver mitt ord arbete som även är på helg. 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 20:28:11 följande:
    Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

ska inte stå delad ekonomi utan separat ekonomi! Vi delar på alla fasta kostnader och sen står jag för saker utöver det iom att jag har barn sedan tidigarem

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (S) skrev 2025-08-26 21:09:24 följande:
    36,5 timmar per vecka är ju inte ens heltid. Har du en deltidstjänst? 75%?

jobbar 165h/mån heltid 

• Anonym (Tveksam)
    Jemp skrev 2025-08-26 22:46:11 följande:

Vill du rädda förhållandet?
    söker ni båda nya jobb? Nytt boende? 

Ni verkar ju ha en rätt ohållbar situation.

Det vill vi bägge, men jag känner inte att det kan vara på bekostnad av allt annat Tex mina barn sedan tidigare. 

i min bransch är det svårt, jobb finns men då behöver även jag börja pendla mer och gå från en fast anställning till tidsmått/behov vilket i sig inte ger färre timmar om man ser till restid etc. Att han själv skulle byta jobb lär inte ske alls, och finns inget inom hans yrke i närområdet, han får ofta erbjudanden om jobb men då innebär det mycket resande och ofta jobb på annan ort (vilket han även behöver göra emellanåt med nuvarande jobb så då får jag ändra mitt schema samt ta hjälp av familj för att lösa med lillen)  
    nytt boende skulle inte bli speciellt mycket billigare, skulle betala lika mycket i hyra som ränta+drift på huset. 

jag känner nu efter några timmar efter att jag skrev detta mest irritation, ja vi behöver jobba på förhållandet, men varför ska bara jag helt plötsligt behöva ändra på något som varit i många år sedan jag träffade han, jag har inget klassiskt dagtidsjobb 7-16 men det har jag aldrig någonsin haft, jag jobbar oregelbundna tider och ja det innebär att han inte kommer hem till någon på e.m och ja jag har jobbat mycket och har gått med på att dra ner och har redan börjat göra det, men i hans värld är det verkligen allt eller inget. men rent krasst sett så är han borta mer från familjen än vad jag är TROTS att jag arbetar extra. hade lillen varit på dagis under hans vanliga arbetsvecka så hade den varit tvungen att vara 06.00-17.30 på dagis, nu snittar vi 30h/v på dagis. Dvs långt under vad en vanlig heltidsarbetande förälder har på förskolan. 

iom att vi har separat ekonomi så verkar han inte förstå heller hur mycket övriga barn kostar också, mat, mobiler, försäkringar, månadspeng,busskort,kläder etc etc och det är ju utgifter som JAG har men inte han (och då har jag en månadslön som är under hans om jag enbart räknar ett heltidsarbete). 

man kanske behöver mötas halvvägs, inte allt eller inget? fler kvällar hemma och faktiskt under dom kvällarna lägga energi på förhållandet, sen om det är vardag eller helg har mindre betydelse för mig (men det får inte ske en specifik kväll i veckan för då har han gamingkväll och den ska man minsann ha om jag är hemma, vilket jag absolut inte säger något om vanligtvis för det är hans intresse och det tycker jag han ska ha, men då ska också tilläggas att jag aldrig är iväg någonstans eller gör något annat än jobbar och tar hand om barn och hem och definitivt inte har en kväll i veckan att lägga på sånt som jag vill göra) 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Tuva) skrev 2025-08-27 08:24:11 följande:

"Varför ska jag" är ingen bra inställning om man vill kunna mötas.
    Observera MÖTAS, alltså måste han också vara beredd att kompromissa vid behov.

Jag skulle ta en kväll när båda är lediga (EJ GAMING-KVÄLL) och snacka igenom allt. Visa honom vad för extra kostnader du har för dina barn och att du står för dem själv, bl.a genom ditt extra arbete.
    Ha en kalender där ni skriver in bådas scheman.

En fråga, du skriver att du sparar till roliga saker typ semester. Är det bara semester för dig och dina barn? Eller är han med där? I så fall går ju pengarna från extrajobbet även dit tänker jag, men det kanske inte han fattat?

Jag tänker också på det här med att du jobbar kvar/jobbar över. Om jag hade en partner som redan jobbade oregelbundet där hen kanske ska sluta kl 16 på en lördag som är en av mina två lediga dagar på en vecka. Och sen ringer hen och säger att hen blir kvar 4h. Då hade inte jag heller blivit glad.
    Han kanske har längtat efter dig eller faktiskt planerat något men inte sagt nåt? Pga det ändå inte blev av?

Du ser det som att du tar ansvar för dina barn och har en möjlighet att få in extra pengar. Han kanske ser att det blir på bekostnad av er och ert lilla barn.
    Pengar är inte allt.

Han är med på det roliga och i regel betalar jag för samtliga eller iaf en del av hans kostnad. 

när jag arbetar extra så vet jag om det innan så det är bestämt iaf någon vecka innan om inte mer. 
    han vill att jag ska vara ledig för att han är ledig, han ser inte att han är borta mer timmar än vad jag är? och han säger att ?jag behöver se över mina räkningar om inte min lön räcker? och då har jag en lön som är ca 7000 mindre ut än han i må, sen har jag lite Bb och UH men jag har ju även utgifterna som tillkommer kring barnen?. 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (M) skrev 2025-08-27 23:54:31 följande:
    Han har ju rätt. Du går inge runt utan att jobba extra. Då får man se över sina utgifter, kanske dra in på "onödiga utgifter" alt byts jobb för att få upp lönen. 

om han har ut mer än mig och han går +-0 och jag utöver det har kostnader för barnen, är det då JAG som har för mycket räkningar? 🤔 

sen väljer jag att hjälpa barnen med sånt som jag anser hjälper dom inför framtiden, körkort tex, och låter dom hålla på med dom hobbys dom är intresserade av? hade det gått att låta bli att dom håller på med hobbys eller tar körkort? Ja det hade det väll med ledsna barn som resultat och svårare att ta sig in på arbetsmarknaden sen? han vill att jag ska jobba mindre och anser att ungarna kan vara utan sånt bla 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Pengar = trygghet) skrev 2025-08-28 07:49:00 följande:
    Han saknar ekonomiskt vett. Det klart att man ska ha en viss buffert. Det säger precis 100 % av alla privatekonomiska rådgivare. 

Jag rekommenderar Morgan Housels bok " Pengars psykologi", finns att beställa på Adlibris eller så kan man be kommunbiblioteket att låna in den. 

Han är konstig, eftersom han har mindre urgifter än du och ändå inte sparar till en buffert. Vad händer om han får stora tandläkarräkningar eller bilen måste ha en mycket kostsam reparation? Verkar inte vara mogen. 

Det klart att om du är borta det mesta av helgen så kan det vara irriterande. Men då får han väl börja spara! Du har ju erbjudit dig att extrajobba lite mindre. Tycker han att det är jobbigt att han får ta hand om barnen när du är borta?

Det låter också som att du behöver arbeta lite extra för att få det hela att gå runt. Matpriserna har ju gått upp 25 % de senaste åren!  

Jo tack att matpriserna gått upp märks definitivt 😅
    har man dessutom då barn med selektivt ätande så finns det inte så mycket alternativ många ggr för det måste vara ett specifikt märke/sort. Sen äter en tonåring som hästar emellanåt 😂

ja han tänker rätt konstigt emellanåt när det kommer till pengar, som ett ex så har vi direktverkande el i huset, jag anser att vi bör byta till en luft/vatten pump för att minska kostnaderna rejält, han säger att han inte har råd att betala hälften, jag säger att jag kan göra det och så kan han betala av till mig i så fall iom att räkningen kommer minska så i slutändan betalar han lika mycket som innan men betalar av pumpen samtidigt. nepp? vilket gör att vi då står och betalar sjukt dyra elräkningar i onödan skulle jag säga. 

behöver bilen in på service så får det vänta x antal månader tills han lyckas skrapa ihop hans halva?. Istället för att jag betalar och bilen hålls i gott skick. 

jag har dragit ner på jobb och försöker visa en vilja i att kunna lägga mer tid på relationen, men då Jag redan är bokad på jobb så tänker jag inte avboka dom bara för att han vill/kräver det, för det är mitt rykte som förstörs om jag ska sätta kund i skiten för att jag helt plötsligt inte kan göra det jag har lovat. 

• Anonym (Tveksam)
    Fiona M skrev 2025-08-28 10:02:03 följande:

Men vad lägger han pengarna på om han varken sparar eller har till gemensamma nöjen?

vi delar ju på alla fasta kostnader
    huslån+drift, vårat gemensamma barns försäkring och dagis samt mat o kläder (inte helt 50/50 för jag betalar oftast för leksaker, mindre inköp av kläder osv då jag vet att han inte har  några extra pengar)
    delar på billånet på den bil vi äger gemensamt. Sen har vi en pendlarbil utan lån. 
    han står på ena försäkringen och jag på andra osv osv

sen har han ett lån han betalar tillbaka på, CSN har vi bägge två var sitt (mitt är sista året nu tack o lov då jag betalar drygt 1300kr/mån men han har många år kvar) 
    + ett renoveringslån vi vardera betalar 2000kr/mån på i ren amortering. 

han är skyldig mig runt 70k då jag betalade delar av renoveringen med mina pengar. Men det är inget som han betalar något på då han ej har utrymme och jag har ingen brådska med det heller

jag har skrivit ner alla mer eller mindre fasta räkningar jag har nu iaf och tänkte sätta mig ner med han ikväll och gå igenom så han får se själv att jag behöver arbeta extra (men kan dra ner lite som jag redan gjort)  men då ska han få gå igenom sina egna räkningar också så jag får lika bra inblick där känner jag. 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Peter) skrev 2025-08-28 10:43:57 följande:
    Har ni både extremt låga inkomster och extremt höga boendekostnader?
    Han har ut mellan 30-33 varje månad
    hans 50%: 
    del av ränta amortering samt lite till husbuffert drygt 8000/mån
    drift el sopor vatten avlopp försäkring snitt 3800/mån 
    renoveringlån 2000 

så nä det jag anser inte att det är extremt högt (hade däremot velat sätta in en luft/vattenpump för att få ner elen men det får jag inte) 
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 11:23:52 följande:
    Båda borde se över sina utgifter och eventuellt byta jobb. 

Kan också vara att mannen har längre restid än vad ts har, och som du nog vet så man normalt sätt inte betalt för restiden till jobbet. 

Ts skriver klart och tydligt att hon går runt ekonomiskt pga sitt extra jobb. Det tyder på att hon har för Mycket utgifter och bör se över de. Där har han rätt. 

Däremot har han inte rätt att förbjuda ts att extrajobb, men det har jag heller aldrig påstått. 

Jag går runt +-0 om jag inte jobbar något mer än mitt heltidsjobb (om jag tänker till lite extra kring måsten inköp) , men då är det ingen guldkant, inga inköp till hemmet, inget nöje eller semester, inga oförutsedda utgifter, inget buffertsparande, ingen månadspeng till barnen etc?. Dvs allt det som jag betalar i dagsläget! 

mitt xtrajobb är det som är riktigt bra betalt? 40h på en mån motsvarar runt 13000 brutto. Och det är inget som kommer försvinna så länge som jag gör det jag ska. 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 11:29:06 följande:
    Han har rätt i att du har för höga utgifter. 

Han går +- 0 på sin vanliga heltidslön, utan extrajobb. Du går +-0 på din vanliga heltidslön plus extrajobb..... den som absolut måste se över sina utgifter är du. Men även han bör se över sina. 

Men det är inte han som måste ha ett extrajobb för att går runt ekonomiskt. 
    Nä för han har ju inte barn sedan tidigare som måste ha mat, kläder, busskort, mobil etc etc som alla barn behöver ha? 

jag går inte +-0 om man räknar med extrajobbet för det är det som gör att jag har en buffert, kan betala det lilla extra för barnen såväl som för familjen i helhet
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 12:30:07 följande:
    Fantastiskt att det alltid kommer fram uppgifter som motsätter det personen skrev i trådstarten.... 
    vadå, jag hade varit tvungen att dra in på massor som jag inte vill dra in på och som hade straffat barnen framförallt och det är inte ett alternativ i min värld! MÅSTE dom ha busskort, mobiler, månadspeng etc? Nä det är inget måste, men jag skulle säga att det hör till normen! Drar jag in på allt sånt och lite annat så hade jag gått +-0 med min lön +uh och bb. Inget sparande eller dyl. Jag går runt men det är knappt?. Jag har mat och räkningar kopplade till barnen på drygt 9500kr/mån som han inte har, sen betalar jag lika mycket som han på alla gemensamma räkningar? 
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (X) skrev 2025-08-28 15:06:10 följande:

Kravet att gå från mycket extraarbete till noll är förmodligen något han säger av frustration och affekt. Gissar att det är en långdragen konflikt kring att han tycker att du jobbar för mycket? Kompromissen kan landa i att du drar ner 

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

• Anonym (Tveksam)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-29 13:32:53 följande:
    Jag känner mig ganska övertygad om att TS barn inte har den nyaste mobilen eller hög månadspeng. Det utrymmet finns definitivt inte i TS budget oavsett hur mycket hon jobbar extra. Hon vill bara att de ska få sånt som alla ser som ett basutbud.

Tack, och ja det stämmer dom har definitivt inte dom nyaste telefonerna eller dyraste abonnemangen. vi har familjeabonnemang så jag betalar 129kr per barn med fria samtal och fri surf, mobiltelefoner har dom antingen fått ärva eller så får dom en ny i samband med födelsedag/jul och då pratar vi runt 2000kr! 

månadspengen dom har är beroende på ålder och behov, ej tjej behöver tex mer än en kille, och en som hänger ute med kompisar mycket behöver mer än den som sällan är ute osv

Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra