Min sambo vill att jag slutar jobba extra
vi delar ju på alla fasta kostnader
huslån+drift, vårat gemensamma barns försäkring och dagis samt mat o kläder (inte helt 50/50 för jag betalar oftast för leksaker, mindre inköp av kläder osv då jag vet att han inte har några extra pengar)
delar på billånet på den bil vi äger gemensamt. Sen har vi en pendlarbil utan lån.
han står på ena försäkringen och jag på andra osv osv
sen har han ett lån han betalar tillbaka på, CSN har vi bägge två var sitt (mitt är sista året nu tack o lov då jag betalar drygt 1300kr/mån men han har många år kvar)
+ ett renoveringslån vi vardera betalar 2000kr/mån på i ren amortering.
han är skyldig mig runt 70k då jag betalade delar av renoveringen med mina pengar. Men det är inget som han betalar något på då han ej har utrymme och jag har ingen brådska med det heller
jag har skrivit ner alla mer eller mindre fasta räkningar jag har nu iaf och tänkte sätta mig ner med han ikväll och gå igenom så han får se själv att jag behöver arbeta extra (men kan dra ner lite som jag redan gjort) men då ska han få gå igenom sina egna räkningar också så jag får lika bra inblick där känner jag.
Jag håller med flera här att det viktigaste är inte att det är millimeterrättvisa i en familj, utan att man hjälps åt, kompromissar och gör det som passar familjen bäst. Att man visar välvilja och omsorg om varandra.
Jag tycker att du verkar ha god koll på ekonomin och kan tack vare dina extratimmar både ta extrautgifter (reparera bil, investera i huset), hjälpa dina barn och dessutom ha lite guldkant med nöjen och semestrar. Du verkar ju inte själv alls ha problem med att jobba extra.
Vad är hans problem med det egentligen? Vill han gärna spendera mer tid med dig? Eller vill han inte själv ta hand om barn då?
Han verkar däremot ha problem med ekonomin. Vet du vad hans pengar egentligen går till?
Och måste man ändå ta till rättvisekortet så tillbringar han ju mer tid hemifrån, trots att du jobbar extra, har egentid för att utöva intressen och har aldrig några pengar över.
Nej, du har koll på läget, problemet ligger på honom och han verkar dessutom ogin och avundsjuk som person.