Inlägg från: Anonym (Donna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donna)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 21:04:19 följande:
    Han tar del av den ekonomiska vinningen då jag är den som betalar oförutsedda utgifter samt större inköp som kan tänkas behöva, jag är också den som betalar ev nöjje för familjen. Han tar hand om våran lilla när jag jobbar och det är helg, och jag tar hand om den lilla när jag har lediga vardagar Eller när han är iväg på AW, har gamingkväll med grabbarna osv
    Ok, så han får ha gamingkvällar med "grabbarna" (är de 15?) och springa på fester efter jobbet, samtidigt som att du inte får jobba extra?

Ska han kräva, så kräv tillbaka. Inga mer lekkvällar med kompisarna är ett bra offer att starta med.
    Sedan, när du ändå ev får en slant över så får han inte delta i nöjena.

Börja där.
    Och skit i vad han säger och jobba som du vill. Han är inte din chef och jag har svårt att tro att han skulle lämna dig, ert barn och ert hus för att du inte drar ner på arbetstimmar.
    Han visste hur du arbetade när han gav sig in i relationen och ska, på ren svenska, bara knipa käft.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (M) skrev 2025-08-27 23:54:31 följande:
    Han har ju rätt. Du går inge runt utan att jobba extra. Då får man se över sina utgifter, kanske dra in på "onödiga utgifter" alt byts jobb för att få upp lönen. 
    Eller jobba extra som enligt ts fungerar bra så länge hennes gubbe kniper käft.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 11:37:58 följande:

Jag går runt +-0 om jag inte jobbar något mer än mitt heltidsjobb (om jag tänker till lite extra kring måsten inköp) , men då är det ingen guldkant, inga inköp till hemmet, inget nöje eller semester, inga oförutsedda utgifter, inget buffertsparande, ingen månadspeng till barnen etc?. Dvs allt det som jag betalar i dagsläget! 

mitt xtrajobb är det som är riktigt bra betalt? 40h på en mån motsvarar runt 13000 brutto. Och det är inget som kommer försvinna så länge som jag gör det jag ska. 

Fortsätt du att jobba som du vill.
    Ska han tvinga bort dig från din extrainkomst så får han sluta att gå på AW samt lekkvällarna med sina kompisar.
  • Anonym (Donna)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-28 13:44:02 följande:

TS har ju ett betydligt större ansvar eftersom hon har flera barn. Självklart behöver hon agera så att alla hennes barn får det så bra som möjligt och hon har hittat ett sätt som funkar. 

TS sambo är i ett förhållande med en kvinna med flera barn och det måste han förhålla sig till. Hans behov kommer inte först. Antingen får han hjälpa till ekonomiskt eller med sin tid.

Det låter som att det finns mycket irritation i förhållandet från bådas håll, kanske kan familjerådgivning hjälpa till att lösa upp några knutar?

Nåja, för honom kommer kanske hans behov före hennes tidigare barn.
    Som styvförälder har man inga skyldigheter, mer än att bete sig vettigt gentemot de tidigare ungarna.
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra