Inlägg från: Anonym (Pengar = trygghet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pengar = trygghet)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 20:28:11 följande:
    Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

Han saknar ekonomiskt vett. Det klart att man ska ha en viss buffert. Det säger precis 100 % av alla privatekonomiska rådgivare. 

Jag rekommenderar Morgan Housels bok " Pengars psykologi", finns att beställa på Adlibris eller så kan man be kommunbiblioteket att låna in den. 

Han är konstig, eftersom han har mindre urgifter än du och ändå inte sparar till en buffert. Vad händer om han får stora tandläkarräkningar eller bilen måste ha en mycket kostsam reparation? Verkar inte vara mogen. 

Det klart att om du är borta det mesta av helgen så kan det vara irriterande. Men då får han väl börja spara! Du har ju erbjudit dig att extrajobba lite mindre. Tycker han att det är jobbigt att han får ta hand om barnen när du är borta?

Det låter också som att du behöver arbeta lite extra för att få det hela att gå runt. Matpriserna har ju gått upp 25 % de senaste åren!  
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 10:06:04 följande:

Jo tack att matpriserna gått upp märks definitivt 😅
    har man dessutom då barn med selektivt ätande så finns det inte så mycket alternativ många ggr för det måste vara ett specifikt märke/sort. Sen äter en tonåring som hästar emellanåt 😂

ja han tänker rätt konstigt emellanåt när det kommer till pengar, som ett ex så har vi direktverkande el i huset, jag anser att vi bör byta till en luft/vatten pump för att minska kostnaderna rejält, han säger att han inte har råd att betala hälften, jag säger att jag kan göra det och så kan han betala av till mig i så fall iom att räkningen kommer minska så i slutändan betalar han lika mycket som innan men betalar av pumpen samtidigt. nepp? vilket gör att vi då står och betalar sjukt dyra elräkningar i onödan skulle jag säga. 

behöver bilen in på service så får det vänta x antal månader tills han lyckas skrapa ihop hans halva?. Istället för att jag betalar och bilen hålls i gott skick. 

jag har dragit ner på jobb och försöker visa en vilja i att kunna lägga mer tid på relationen, men då Jag redan är bokad på jobb så tänker jag inte avboka dom bara för att han vill/kräver det, för det är mitt rykte som förstörs om jag ska sätta kund i skiten för att jag helt plötsligt inte kan göra det jag har lovat. 

Precis, du kan inte backa från redan gjorda åtaganden på jobbet! 

Han är ett ekonomiskt barn. 

Det bästa brukar vara bergvärme när det gäller uppvärmningskostnader, men då måste man investera rätt mycket. Går väl aldrig om han inte ens kan skrapa ihop till serivce på bilen i förväg.
    Konstigt att han inte nappar på ditt erbjudande om att låna till värmepump. 

Jobbig man som inte ser att du har en del extrakostnader!

De flesta ungdomar idag har mobil och busskort, det är för att de ska kunna umgås med sina vänner! Förstår så väl att TS vill ge dem det! Det skulle de flesta föräldrar vilja. 

Det är mannen som är kneöig som inte vill spara till buffert och guldkant!

Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:23:01 följande:
    De allra flesta jobben inom vården är 36h/vecka på heltid.

De jobbar inte sk raka veckor, med 40h/vecka på heltid. 
    Inte när jag jobbade i vården dagtid, du menar de som arbetar i skift?
    Anonym (X) skrev 2025-08-28 15:03:10 följande:
    Är ni två heltidsarbetande som bara får det att precis gå runt så har ni för höga fasta utgifter. 
    Mannen går ju runt, men vill inte lägga undan em krona trots att han har utrymme för det. Skulle själv aldrig stå ut med em man som Inte tänkte på framtiden alls.
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra