Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 20:28:11 följande:
    Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

Han har ju rätt. Du går inge runt utan att jobba extra. Då får man se över sina utgifter, kanske dra in på "onödiga utgifter" alt byts jobb för att få upp lönen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-28 04:56:32 följande:
    Eller jobba extra som enligt ts fungerar bra så länge hennes gubbe kniper käft.
    Hon skriver själv att extrajobbet gör att hon går runt ekonomiskt. Då bör hon se över sin utgifter, oavsett om hon tänker fortsätta jobba extra eller inte. 

Att inte kunna gå runt ekonomiskt på en vanlig lön utan extrajobb är inte bra. Då ska man se över sina utgifter. Rätt som det är så försvinner extrajobbet och man står där med skägget i brevlådan. 
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2025-08-28 06:55:44 följande:

Tycker det låter som din sambo ärr ute efter att både ha kakan och äta upp den. Han vill ha ett traditionellt förhållande där du som kvinna finns för för honom när han önskar och tar ett större ansvar i hemmet så att han kan fortsätta ha friheten att komma och gå som han vill. 

Samtidigt så vill han ducka den andra delen som kommer med ett traditionellt förhållande som är att den som gör minst hemma istället betalar in mer till det gemensamma. 

Du jobbar ju inte ens en normal heltid det till antal timmar plus att det verkar som att du dessutom inte har så mycket restid. 

Om du går med på att dra ned kostnaderna så måste ju såklart den första kostnaden du drar ned vara honom, framöver måste han 100% stå för sina egna kostnader. 

Nummer två att säkerställa att han verkligen står för 50% av alla kostnader för ert gemensamma barn. 

Då kan du räkna på hur mycket dina utgifter minskar och samtidigt minska ditt extraarbete motsvarande.

Jobb man inom vården så är normal heltid 36,5h per vecka. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ford fokus) skrev 2025-08-28 07:28:24 följande:
    Han drar ju inte in nog för att betala sin del av nöjeskostnader och oförutsedda utgifter fast han är borta mer tid från hemmet per vecka än TS.
    Väldigt dålig utväxling per timme alltså.

Så vem är det som ska byta jobb egentligen och skaffa högre timlön så han kan dra sin vikt i relationen och sluta snylta på TS? Om han betalade sin del av familjens nöjen och oförutsedda utgifter kanske TS kunde jobbat mindre?

Och det borde rimligen vara han som ska ta hand om barnet mer och TS som jobbar mer om man ska gå på hur det brukar låta om mannen drar in mest pengar...

Så nej, han har inte rätt och du har tydligen svårt för att tänka logiskt och rättvist.
    Båda borde se över sina utgifter och eventuellt byta jobb. 

Kan också vara att mannen har längre restid än vad ts har, och som du nog vet så man normalt sätt inte betalt för restiden till jobbet. 

Ts skriver klart och tydligt att hon går runt ekonomiskt pga sitt extra jobb. Det tyder på att hon har för Mycket utgifter och bör se över de. Där har han rätt. 

Däremot har han inte rätt att förbjuda ts att extrajobb, men det har jag heller aldrig påstått. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 09:48:02 följande:

om han har ut mer än mig och han går +-0 och jag utöver det har kostnader för barnen, är det då JAG som har för mycket räkningar? 🤔 

sen väljer jag att hjälpa barnen med sånt som jag anser hjälper dom inför framtiden, körkort tex, och låter dom hålla på med dom hobbys dom är intresserade av? hade det gått att låta bli att dom håller på med hobbys eller tar körkort? Ja det hade det väll med ledsna barn som resultat och svårare att ta sig in på arbetsmarknaden sen? han vill att jag ska jobba mindre och anser att ungarna kan vara utan sånt bla 

Han har rätt i att du har för höga utgifter. 

Han går +- 0 på sin vanliga heltidslön, utan extrajobb. Du går +-0 på din vanliga heltidslön plus extrajobb..... den som absolut måste se över sina utgifter är du. Men även han bör se över sina. 

Men det är inte han som måste ha ett extrajobb för att går runt ekonomiskt. 
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2025-08-28 10:05:00 följande:

Nä, han är helt orimlig. 

Jag kan inte tolka hans inställning som något annat än att han vill att du ska jobba mindre än deltid för att kunna vara hemma och ta hand om hus och ert gemensamma barn för att han själv ska slippa vara bunden och kunna ägna sig åt vänner och hobbies. 

Tycker förövrigt att du omedelbart ska sluta betala extra för saker, varför gör du det egentligen?

En sak att du betalar för de barn som är "bara dina", men du ska ju såklart inte betala något för honom och du ska inte betala mer än han gör för saker som ni köper till ert gemensamma barn eller hem. 

Ts man/sambo vill att hon enbart ska jobba heltid. Dvs ta bort extrajobbet. Inte gå ner till deltid. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 11:05:51 följande:
    Han har ut mellan 30-33 varje månad
    hans 50%: 
    del av ränta amortering samt lite till husbuffert drygt 8000/mån
    drift el sopor vatten avlopp försäkring snitt 3800/mån 
    renoveringlån 2000 

så nä det jag anser inte att det är extremt högt (hade däremot velat sätta in en luft/vattenpump för att få ner elen men det får jag inte) 
    Nej, det är inte extremt höga boendekostnader. Men för er är de för höga. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 11:37:58 följande:

Jag går runt +-0 om jag inte jobbar något mer än mitt heltidsjobb (om jag tänker till lite extra kring måsten inköp) , men då är det ingen guldkant, inga inköp till hemmet, inget nöje eller semester, inga oförutsedda utgifter, inget buffertsparande, ingen månadspeng till barnen etc?. Dvs allt det som jag betalar i dagsläget! 

mitt xtrajobb är det som är riktigt bra betalt? 40h på en mån motsvarar runt 13000 brutto. Och det är inget som kommer försvinna så länge som jag gör det jag ska. 

Fantastiskt att det alltid kommer fram uppgifter som motsätter det personen skrev i trådstarten.... 
  • Anonym (M)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-28 12:41:21 följande:
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 12:30:07 följande:
    Fantastiskt att det alltid kommer fram uppgifter som motsätter det personen skrev i trådstarten.... 

Vilken understruken information från huvudinlägget är det du anser att TS inte skrivit? Vilken information från huvudinlägget om att TS jobbar extra för att kunna se till att det finns buffert, semesterpengar och att kunna ge barnen saker är det du saknar? Vilken information från huvudinlägget om att det blir +-0 och ingen buffert etc om TS slutar med extrajobbet är det du saknar?
    Missade du verkligen detta? "...jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra."
    Utan den lönen går inte runt. Det skriver ts i trådstarten. 

Sedan skriver hon det motsatta, att hon visst helt plötsligt går runt även om hon skulle arbeta extra. 

• Anonym (M)
    Anonym (Tuva) skrev 2025-08-28 13:07:34 följande:
    Inte är. Men kan vara.
    Skillnad.
    De allra flesta jobben inom vården är 36h/vecka på heltid.

De jobbar inte sk raka veckor, med 40h/vecka på heltid. 
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2025-08-28 13:31:43 följande:
    Om hon slutar att betala när mannen säger att han inte har råd så kommer hon ju minska sina utgifter rejält. 

@ts: Du MÅSTE sluta betala för att täcka upp för honom, I allt du skriver så är det "han säger att han inte har råd så du erbjuder dig att betala och att han blir skyldig dig". När tror du att du kommer få tillbaka pengarna? Låt saker förfalla, lämna honom ensam hemma när ni gör något kul. Såklart han inte ser någon anledning att ta ansvar för ekonomin med sina pengar när du hela tiden täcker upp. 
    Hennes utgifger minskas inte av att hon slutar extra jobba. 

Dessutom så skrev jag aldrig att hon ska sluta extrajobba, utan att hennes sambo/man har rätt i att hon bör se över sina utgifter då dem är höga. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 14:15:53 följande:
    Nä för han har ju inte barn sedan tidigare som måste ha mat, kläder, busskort, mobil etc etc som alla barn behöver ha? 

jag går inte +-0 om man räknar med extrajobbet för det är det som gör att jag har en buffert, kan betala det lilla extra för barnen såväl som för familjen i helhet
    Nej? Och därför har han heller inte fler av dd utgifterna. 

Men oavsett så har du fortfarande för höga utgifter i förhållande till inkomster. 

Men visst, vill du stå där med skägget i brevlådan den dagen du blir långtidssjukskrivna, arbetsoför eller arbetslös så ska inte jag sätta emot det. Det är ditt val. 

Personligen hade jag inte valt den vägen. 

Observera att jag aldrig påstår att du ska sluta extrajobb. Det är ditt val. Men du bör se över dina utgifter. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 14:22:31 följande:
    vadå, jag hade varit tvungen att dra in på massor som jag inte vill dra in på och som hade straffat barnen framförallt och det är inte ett alternativ i min värld! MÅSTE dom ha busskort, mobiler, månadspeng etc? Nä det är inget måste, men jag skulle säga att det hör till normen! Drar jag in på allt sånt och lite annat så hade jag gått +-0 med min lön +uh och bb. Inget sparande eller dyl. Jag går runt men det är knappt?. Jag har mat och räkningar kopplade till barnen på drygt 9500kr/mån som han inte har, sen betalar jag lika mycket som han på alla gemensamma räkningar? 
    Vilket är en alldeles för hög utgift. 

Barn måste inte ha den nyaste mobilen, den dyraste abonnemanget, hög månadspeng etc. 

Det finns alltid saker att se över i sina utgifter. El-abonemang, mobilabonnemang, streaming-tjänster etc. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 16:09:37 följande:

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

Det är inget han kan kräva så det kan du bara ignorera. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Peter) skrev 2025-08-28 19:32:04 följande:
    Han gör av med 16-19 lapp i månaden utan att spara, så det är han som behöver se över sina utgifter.
    Och ts klarar inge sina utgifter utan extrajobbet. Båda behöver se över sina utgifter. Och det har inget med ts extrajobb att göra. Vill extrajobba så gör hon det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Pengar = trygghet) skrev 2025-08-28 19:43:14 följande:
    Inte när jag jobbade i vården dagtid, du menar de som arbetar i skift?
    Dagtid är raka veckor. 40h/vecka. 

Skift är runt 36h/vecka på heltid. 

Alla jobbar inte raka veckor inom vården.... 
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra