Inlägg från: Anonym (Peter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Peter)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

Nåt är galet om han gör av med alla pengar på en månad och inte har en buffert!
    Ni har ett mycket större problem än ditt extraarbete, så ni behöver ta tag i det (byta till jobb som inte kostar i tid och oendling, byta boende till billigare?) och gå igenom ekonomin pronto innan det krashar helt!

• Anonym (Peter)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 10:30:36 följande:

vi delar ju på alla fasta kostnader
    huslån+drift, vårat gemensamma barns försäkring och dagis samt mat o kläder (inte helt 50/50 för jag betalar oftast för leksaker, mindre inköp av kläder osv då jag vet att han inte har  några extra pengar)
    delar på billånet på den bil vi äger gemensamt. Sen har vi en pendlarbil utan lån. 
    han står på ena försäkringen och jag på andra osv osv

sen har han ett lån han betalar tillbaka på, CSN har vi bägge två var sitt (mitt är sista året nu tack o lov då jag betalar drygt 1300kr/mån men han har många år kvar) 
    + ett renoveringslån vi vardera betalar 2000kr/mån på i ren amortering. 

han är skyldig mig runt 70k då jag betalade delar av renoveringen med mina pengar. Men det är inget som han betalar något på då han ej har utrymme och jag har ingen brådska med det heller

jag har skrivit ner alla mer eller mindre fasta räkningar jag har nu iaf och tänkte sätta mig ner med han ikväll och gå igenom så han får se själv att jag behöver arbeta extra (men kan dra ner lite som jag redan gjort)  men då ska han få gå igenom sina egna räkningar också så jag får lika bra inblick där känner jag. 

Har ni både extremt låga inkomster och extremt höga boendekostnader?
  • Anonym (Peter)

Hon skulle ha som mannen, +/-0 om hon inte jobbade extra.
    Eftersom hon är mer ekonomisk och vill ha både guldkant och buffert för oförutsedda utgifter (vilket mannen inte har problem att ta del av båda) behöver hon jobba extra.

Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:20:38 följande:
    Missade du verkligen detta? "...jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra."
    Utan den lönen går inte runt. Det skriver ts i trådstarten. 

Sedan skriver hon det motsatta, att hon visst helt plötsligt går runt även om hon skulle arbeta extra. 

Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 20:28:11 följande:

Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

• Anonym (Peter)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:24:38 följande:
    Hennes utgifger minskas inte av att hon slutar extra jobba. 

Dessutom så skrev jag aldrig att hon ska sluta extrajobba, utan att hennes sambo/man har rätt i att hon bör se över sina utgifter då dem är höga. 
    Han gör av med 16-19 lapp i månaden utan att spara, så det är han som behöver se över sina utgifter.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Pengar = trygghet) skrev 2025-08-28 19:48:54 följande:
    Mannen går ju runt, men vill inte lägga undan em krona trots att han har utrymme för det. Skulle själv aldrig stå ut med em man som Inte tänkte på framtiden alls.
    Njae, han går inte runt då han inte kan reparera bilen och har både skulder till TS och lån. Båda borde prioriteras att betalas av före nöjen.
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra