Inlägg från: Anonym (Tuva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tuva)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

"Varför ska jag" är ingen bra inställning om man vill kunna mötas.
    Observera MÖTAS, alltså måste han också vara beredd att kompromissa vid behov.

Jag skulle ta en kväll när båda är lediga (EJ GAMING-KVÄLL) och snacka igenom allt. Visa honom vad för extra kostnader du har för dina barn och att du står för dem själv, bl.a genom ditt extra arbete.
    Ha en kalender där ni skriver in bådas scheman.

En fråga, du skriver att du sparar till roliga saker typ semester. Är det bara semester för dig och dina barn? Eller är han med där? I så fall går ju pengarna från extrajobbet även dit tänker jag, men det kanske inte han fattat?

Jag tänker också på det här med att du jobbar kvar/jobbar över. Om jag hade en partner som redan jobbade oregelbundet där hen kanske ska sluta kl 16 på en lördag som är en av mina två lediga dagar på en vecka. Och sen ringer hen och säger att hen blir kvar 4h. Då hade inte jag heller blivit glad.
    Han kanske har längtat efter dig eller faktiskt planerat något men inte sagt nåt? Pga det ändå inte blev av?

Du ser det som att du tar ansvar för dina barn och har en möjlighet att få in extra pengar. Han kanske ser att det blir på bekostnad av er och ert lilla barn.
    Pengar är inte allt.

• Anonym (Tuva)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-27 17:46:05 följande:

Han är med på det roliga och i regel betalar jag för samtliga eller iaf en del av hans kostnad. 

när jag arbetar extra så vet jag om det innan så det är bestämt iaf någon vecka innan om inte mer. 
    han vill att jag ska vara ledig för att han är ledig, han ser inte att han är borta mer timmar än vad jag är? och han säger att ?jag behöver se över mina räkningar om inte min lön räcker? och då har jag en lön som är ca 7000 mindre ut än han i må, sen har jag lite Bb och UH men jag har ju även utgifterna som tillkommer kring barnen?. 

I så fall så måste allt upp på bordet så att han FÖRSTÅR vad extrajobbet är och gör för dig och för ert gemensamma.

Eller så blir det inga fler semestrar.. eller nöjen. 

Dock håller jag med inläggen om att dina kostnader är för höga. 
    Tjänar du mindre så kanske du ska betala procentuellt mindre av era gemensamma kostnader för boende mm.
    Men kan du inte få runt din ekonomi utan extrajobb (som tar tid från familjen hur man än ser det) så behöver du kanske se över det. Aktiviteter, abonnemang, utemat, kläder.. vad det nu kan vara.

Och att sitta och peka på att han minsann också är borta från hemmet x antal timmar. Det är inte heller en bra väg till att bli sams och kunna snacka. 
    Men du då - mentaliteten.
    Eller så behöver han också jobba mindre med den effekten att ni får ännu mindre pengar att röra er med? Men det kanske vore bra för relationen, mer tid tillsammans?
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 11:19:17 följande:
    Jobb man inom vården så är normal heltid 36,5h per vecka. 
    Inte är. Men kan vara.
    Skillnad.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:49:13 följande:
    Dagtid är raka veckor. 40h/vecka. 

Skift är runt 36h/vecka på heltid. 

Alla jobbar inte raka veckor inom vården.... 
    Precis. Just därför blir det fel att skriva som du först gjorde, att det är heltid för alla inom vården.

Det finns trots allt ett antal kategorier under tex avtalet för kommun & region (som kan kallas "vården" på olika vis) som faktiskt har rak vecka.
    Eller lokala avtal om runt 38h för heltid.
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra