Inlägg från: Anonym (What?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • Anonym (What?)

Ingen som jobbar på Migrationsverket eller SOC som vet?

• Anonym (What?)
    fornminne skrev 2025-08-27 20:55:13 följande:

Jag har inte sett någon med burka, varken i Stockholm eller någon annanstans i Sverige.

Jag tror du tänker på niqab, där ögonen syns med inte ansiktet. Det har blivit relativt vanligt ja. Men är fortfarande ovanligt jämfört med huvudduk, dvs där man visar ansikte men täcker hår och hals. Vilket ju har blivit extremt vanligt i Sverige de senaste decennierna.

När jag gick i gymnasiet för ca 30 år sen, såg man bara enstaka tjejer med hijab / slöja. Nu är de överallt. I vissa områden är det fler kvinnor som bär slöja än som inte gör det.

Man kan tycka vad man vill om den utvecklingen. Jag gillar inte det slöjan symboliserar (att kvinnor men inte män måste "skylas" på det sättet). Jag gillar egentligen inte heller att slöjan normaliseras, och vill själv inte bidra till en normalisering av ett sådant plagg. (Som en del välmenande naiva sekulära svenskar gör.)

Men jag stödjer allas rätt att klä sig som de vill.

Vi har fått stora grupper i Sverige där religiös klädsel är viktigt. I vissa områden märks det mer än i andra.

Okej, jag trodde att burka och niqab var samma sak. 

Hijab är ju vanligt, men niqab har ju inte varit vanligt. Men nu har jag sett 5-10 kvinnor i min kranskommun den senaste månaden som går så. 
  • Anonym (What?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-27 20:44:49 följande:

Du kan väl prova fråga dem var de kommer ifrån till att borja med? Testa med svenska och engelska.

Jag undrar mer hur de kan få uppehållstillstånd här, när de inte blir mindre jagade och inlåsta av sina egna här egentligen.

De yrkesgrupper som träffar dessa personer vet ju mer  generellt skälen.
  • Anonym (What?)

Du har problem med läsförståelsen.

Har du koll på varför muslimer med en trosinriktning som kräver niqab alls är här?

Något eller några exempel som du vet, utan att röja identiter så klart. Annars behöver du faktiskt inte svara.

• Anonym (What?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-08-27 22:20:17 följande:

Om de är inspärrade undrar jag hur du kan de dem? 

Du tycker inte de ser inspärrade ut under niqab eller
    burka? Vad är syftet att inte kunna se människan tänker du?
  • Anonym (What?)
    Gullvivor skrev 2025-08-27 22:26:21 följande:
    Det undrar jag med...
    Det går ju inte att se dem, de har ju gömt sig under tält.

Huvudfrågan i denna tråd varför de alls är här. Frågan är ställd till de som kan har koll på det. Av vilket skäl eller vilka skäl hamnar niqab och burka kvinnor i Sverige, världens mest liberala och feministiska länder i världen? 
  • Anonym (What?)
    Gullvivor skrev 2025-08-27 22:44:54 följande:
    Man är knappast inspärrad för att du inte har möjligheten att se deras ansikten.

Varför utgår du från att de precis kommit till Sverige? Kan lika gärna vara kvinnor som fötts i Sverige eller bott här länge, kanske kvinnor som inte ens hade niqab när de kom till Sverige utan tagit på sig det senare. 

Men om vi nu ponerar att de nyligen kommit hit, tror du seriöst att varenda människa under ett pågående krig kanske gör sig en kopp kaffe, sätter sig framför datorn och googlar vilka länder som bäst stämmer överens med ens värderingar, och sedan väljer att fly dit?
    Människor väljer Sverige (och andra länder de flyr till) av många olika anledningar.
    Möter du personer med Niqab eller burka i ditt arbete?
  • Anonym (What?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-27 23:07:38 följande:
    De flydde från Norge och Damnark när de där blev forbjudna att bära de kläder de ville.

yle.fi/a/7-1312690
    Hade inte det naturliga varit att flytta till ett muslimskt land istället?

Har man burka eller niqab är man väl så extrem i sin muslimska tro att man inte är för ett sekulärt samhälle. Då vill man ha Sharia och att politiken ska genomsyras av den muslimska tron. 
  • Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 02:04:43 följande:

Är det påtvingat (särskilt bland småflickor) så är jag emot det. Som ett frivilligt val hos unga, vuxna eller äldre kvinnor så ser jag inte vad problemet är.

Sedlighetsregler finns väl inom de flesta religioner, både för män och för kvinnor. 

Sharia bekymrar inte dig?
  • Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 04:10:27 följande:
    Får rätta mig själv här lite, efter en snabbsökning i ämnet. Den kvinna jag känner lite är etniskt svensk och hon bär niqab, nästan samma som burka, förutom att ögonen syns på den förstnämnda.

Inget konstigt med henne förövrigt, som vem som helst, förutom att hon valt att bära sin huvudbonad. Ingen tvingar henne, inte hennes man och ingen annan. Hon är inte nån galning som vill förslava kvinnor heller. 
    Du kan ha rätt. Det är bara en vanesak. Till slut reagerar man  väl inte. Sharia är kanske inte heller något att oroa sig för? Alla muslimer vill kanske inte ha det, inte ens de med burka eller Niqab?

Men när jag och min dotter var runt på öppet hus på olika gymnasieskolor i Stockholms innerstad kände hon sig otroligt obekväm på en skola. Tjejer med längre slöjor gck runt i klungor och min dotter blev utstirrad av dem  med onda ögat. Dottern sökte inte till den skolan, så vi kan ju välja här iallafall fall.
  • Anonym (What?)

Nä, du har rätt - jag använder fel ord. Man är inte inspärrad och gömd under en burka. Eller niqab. Det är en vanesak, fler tjejer än idag kommer gå runt i burka/niqab och längre slöjor i Sverige. Vi behövervänja oss.

• Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 04:10:27 följande:
    Får rätta mig själv här lite, efter en snabbsökning i ämnet. Den kvinna jag känner lite är etniskt svensk och hon bär niqab, nästan samma som burka, förutom att ögonen syns på den förstnämnda.

Inget konstigt med henne förövrigt, som vem som helst, förutom att hon valt att bära sin huvudbonad. Ingen tvingar henne, inte hennes man och ingen annan. Hon är inte nån galning som vill förslava kvinnor heller. 
    Bär du själv ett sånt klädesplagg? Inte?
    Varför är du inte muslim? Du tror inte på Gud?
    Så vad tänker du om Sharia, är inte det centralt för islam?
  • Anonym (What?)
    Mayjel skrev 2025-08-28 03:58:40 följande:
    Hur vet du att alla med slöja eller burka är fundamentalister? Dra inte alla över samma kam. Känner du någon med burka? Det gör jag. 
    Vad tror du själv? Är muslimer utan burka och niqab mindre fundamentalister än de med? Har du hört talas om salafism?
  • Anonym (What?)
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-08-29 03:52:09 följande:
    För mig ska man gå lov att få uppehållstillstånd i Sverige som flykting om man vill ge alla människor möjlighet att vara fria och utvecklas. Burka är misshandel så männen borde ut och kvinnorna tas omhand. Inga barn ska naturligtvis få uppfostras av sådana här personer,där måste socialen in direkt. 
    Man kan ju tycka det men i praktiken antar jag att det är lättare sagt än gjort. 

Hur skulle det gå till i praktiken? 

Det finns dels inte lagstöd för det, sen kan ju inte en tant från Soc plinga på och säga att nu, eftersom du har niqab/burka,   ska vi ta din man här och placera honom i en annan stad. Sen ska vi berätta och visa hur vi gör här i Sverige.

Förstår du hur många Soc tanter och gubbar det skulle behövas för aattägna sig åt detta?

Sen männen,  kanske polisen tar på handklovar och kör iväg dem till en ny stad. Men sen? Ska männen ha konstant övervakning så att man ser vart de tar vägen och hindrar dem från aattleta upp sin fru igen? 

Det finns för lite personal för att ägna sig åt sån livräddning, dessutom är det jobb so. ingen skulle vilja ha - förutom kriminella från samma värld. De skulle leda männen direkt tillbaka till kvinnan.

Det är lätt att dagdrömma att man förmå personer från helt andra kulturer att ananamma vår kultur mer, men det går ju inte med ett fåtal undantag
  • Anonym (What?)
    Anonym (Var?) skrev 2025-08-29 22:08:00 följande:

Var någonstans bor du? Jag har aldrig sett en burka och bor i ett invandrartätt område i stor-Srockholm. Det låter lite sekt över det hela - att kvinnor helt plötsli12gt börjar bära burka. Inte alls bra.

I Huddinge. en av de största kranskommunerna.med ca  120 000 invånare. Här finns enorma  gröna villaområden med majoriteten svenskar men också stadsdelar som som Vårby, Flemingsberg och Skogås som är mer invandrartäta.

Men jag har noterat detta centralt i Huddinge.. Jag har sett kvinnor med burka eller Niqab gåendes med barnvagn.  typ man ser bara ögonen. 
    Det är klart de sticker ut här. En handfull kvinnor. Jag blir f-n rädd.

När jag och dottern gick på gymnasiernas öppna hus i Stockholm häromåret blev man ju också förvånad. På Kungsholmens Västra gymnasium gick flera klungor av tonårstjejer med långa slöjor, men då såg man i alla fall hela ansiktet. Det hade varit okej, men nu råblängde de på henne med onda ögat, jag såg det själv också, och det var obehagligt. Min dotter sticker inte ut på nåt sätt men är ju inte muslim. 

Hon sökte inte till den skolan så klart. Kungsholmens gymnasium var däremot raka motsatsen.
    Man vill ju att ens barn ska få kompisar och inte dåligt bemötta av sina klasskamrater..

Hon hade en muslimsk kompis tidigare men de behövde sluta umgås för de muslimska föräldrarna inte ville att deras dotter skulle bli för svensk helt enkelt. De ville också utse en man till henne berättade min dotter.

Man får hoppas att det går leva sida vid sida.

.
  • Anonym (What?)
    Anonym (Var?) skrev 2025-08-29 22:08:00 följande:

Var någonstans bor du? Jag har aldrig sett en burka och bor i ett invandrartätt område i stor-Srockholm. Det låter lite sekt över det hela - att kvinnor helt plötsligt börjar bära burka. Inte alls bra.

Jag tror ju det handlar om personer som kommit hit och fått uppehållstillstånd . Personer som bekänner sig till salafismen antar jag.

De flesta bytter inte till burkau eller niqab helt plötsligt
Svar på tråden Burka