• Anonym (???)

Får chefen neka föräldraledighet?

Behöver hjälp från experter. Svar ja, jag ska ringa facket men vill ändå höra runt först.

Jobbar som förskollärare. Jag bröt min semester i år pga att det var kaos på jobb. Jag har alltid tidigare jobbat mellandagarna osv, men i år vill jag gärna ta ledigt i mellandagarna.

Ansökte om föräldraledighet (mina barn är mellan 2-4 år) och fick svar från chefen: "Detta är under en period då många önskar ledigt och brukligt att vi har en dialog innan beslut.

Jag skulle därför behöva höra mig för hur det ligger och ev fler ansökningar på ingång."

Rätt? Fel?
  • Svar på tråden Får chefen neka föräldraledighet?
  • Trent

Det är chefens bekymmer och inte ditt. Andra kommer tycka annorlunda men det förändrar inte sakförhållandena.

• Anonym (H)

Fråga ditt fackförbund så vet du mer säkert. De har jurister som vet vad som gäller och kan också hjälpa dig om chefen vägrar dig något du har rätt till. 

• Suzzan99

Om du meddelar minst två månader i förväg så kan chefen inte neka föräldraledigheten.

• Anonym (???)

Ja, ledigheten är i jul (mellandagarna) och jag ansökte förra veckan så är ju ute i rätt god tid.

Trodde mest att föräldraledighet var en sån sak man verkligen inte får neka så blev förvånad?

• Anonym (Tre)

Har du tagit ut tre eller fler f.ledighets perioder tidigare i år? Då kan chefen i så fall neka dig tydligen 

• Anonym (???)
    Anonym (Tre) skrev 2025-08-27 21:34:21 följande:

Har du tagit ut tre eller fler f.ledighets perioder tidigare i år? Då kan chefen i så fall neka dig tydligen 

Nej, det har jag inte.
  • Anonym (Hse)

3 perioder per år har man rätt till och anmäla enligt så lång tid innan som kollektivavtalet säger gäller, oftast 2 eller 3 månader. Då kan man inte neka ledigheten. 

• Anonym (Hejhej)

Du har ansökt i god tid. Enda gången en chef kan neka en är om man sökt föräldraledigt fler än fem tillfällen på ett år tror jag min chef sa en gång. Var noga med att lägga in ledigheten i något system som ni har (persone?) så det syns att du var ute i god tid. Det är din chefs bekymmer. Det enda h*n kan göra är att fråga dig om du kan tänkas ändra om i dina planer. Men vill du vara ledig så ska du få rätt att vara det.
    Hälsningar en annan förskollärare Cool

• Anonym (Nilla)
    Anonym (???) skrev 2025-08-27 20:55:50 följande:
    Får chefen neka föräldraledighet?

Behöver hjälp från experter. Svar ja, jag ska ringa facket men vill ändå höra runt först.

Jobbar som förskollärare. Jag bröt min semester i år pga att det var kaos på jobb. Jag har alltid tidigare jobbat mellandagarna osv, men i år vill jag gärna ta ledigt i mellandagarna.

Ansökte om föräldraledighet (mina barn är mellan 2-4 år) och fick svar från chefen: "Detta är under en period då många önskar ledigt och brukligt att vi har en dialog innan beslut.

Jag skulle därför behöva höra mig för hur det ligger och ev fler ansökningar på ingång."

Rätt? Fel?
    Du verkar ju iaf inte vara som andra gamar till småbarnsföräldrar som vrålar FL så fort någon storhelg närmar sig, eller för att ha ledigt hela sommaren.
    Det ska du ha en eloge för.

På min arbetsplats har vi inte småbarnsföräldrar, tack ocl lov, så att alla har samma chans och slipper bli tillplattade av egoister.

Man kanske skulle ta FL som farmor... läste nu att det är möjligt. Fast nej, jag hoppar nog det.
  • Anonym (Ellen)

Det är inte fem tillfällen per år utan tre, enligt lag.
    Funkar det för verksamheten så får man bevilja 42 men tre säger lagen. 

För HEL ledighet (alltså hela dagar) krävs för barn äldre än 18 mån att du har föräldrapenning kvar att ta ut. Också enligt lag.

Du ska enligt lag söka minst 2 mån innan. Kollektivavtal kan säga 3 mån, exempelvis så har kommuner & regioner vars kollektivavtal heter AB, Allmänna bestämmelser, den regeln.

Skulle också kunna finnas ytterligare regler som påverkar och som kompletterar lagen men då hittar du dem i kollektivavtalet. Du ska kunna hitta info på intranät, prata med HR eller med facket om du är medlem där.

Lagen är rätt enkel att läsa så det är bara att söka fram den. 

• Anonym (R)

Rent juridiskt kan AG inte neka, nej. Men det vore ju sjysst om man turas om.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (H) skrev 2025-08-27 21:10:13 följande:

Fråga ditt fackförbund så vet du mer säkert. De har jurister som vet vad som gäller och kan också hjälpa dig om chefen vägrar dig något du har rätt till. 

Det ska verkligen inte behövas en jurist på ett fackförbund för att svara på dylika frågor. Basic arbetsrätt förutsätter i alla fall jag att varenda en som arbetar på ett fackförbund har koll på. 
Svar på tråden Får chefen neka föräldraledighet?