• Anonym (???)

Får chefen neka föräldraledighet?

Behöver hjälp från experter. Svar ja, jag ska ringa facket men vill ändå höra runt först.

Jobbar som förskollärare. Jag bröt min semester i år pga att det var kaos på jobb. Jag har alltid tidigare jobbat mellandagarna osv, men i år vill jag gärna ta ledigt i mellandagarna.

Ansökte om föräldraledighet (mina barn är mellan 2-4 år) och fick svar från chefen: "Detta är under en period då många önskar ledigt och brukligt att vi har en dialog innan beslut.

Jag skulle därför behöva höra mig för hur det ligger och ev fler ansökningar på ingång."

Rätt? Fel?
  • Svar på tråden Får chefen neka föräldraledighet?
  • Trent

Det är chefens bekymmer och inte ditt. Andra kommer tycka annorlunda men det förändrar inte sakförhållandena.

• Anonym (H)

Fråga ditt fackförbund så vet du mer säkert. De har jurister som vet vad som gäller och kan också hjälpa dig om chefen vägrar dig något du har rätt till. 

• Suzzan99

Om du meddelar minst två månader i förväg så kan chefen inte neka föräldraledigheten.

• Anonym (???)

Ja, ledigheten är i jul (mellandagarna) och jag ansökte förra veckan så är ju ute i rätt god tid.

Trodde mest att föräldraledighet var en sån sak man verkligen inte får neka så blev förvånad?

• Anonym (Tre)

Har du tagit ut tre eller fler f.ledighets perioder tidigare i år? Då kan chefen i så fall neka dig tydligen 

• Anonym (???)
    Anonym (Tre) skrev 2025-08-27 21:34:21 följande:

Har du tagit ut tre eller fler f.ledighets perioder tidigare i år? Då kan chefen i så fall neka dig tydligen 

Nej, det har jag inte.
  • Anonym (Hse)

3 perioder per år har man rätt till och anmäla enligt så lång tid innan som kollektivavtalet säger gäller, oftast 2 eller 3 månader. Då kan man inte neka ledigheten. 

• Anonym (Hejhej)