• Anonym (.)

6åring som har svårt att få vänner

Jag har en väldigt lugn och försiktig 6åring som precis börjat förskoleklass. Hon är väldigt snäll omtänksam men har svårt att hitta en vän eller komma in i en grupp. Hon har en lite äldre vän som hon haft i hela sitt liv då vi föräldrar är väldigt nära men ingen annnan än sin lillebror

Hon började och knacka på hos en granne vars flicka är lika gammal och gick på samma förskola så de lekte några gånger men den flickan kom aldrig hit och frågade om dottern ville leka så det rann it i sanden. Inte heller på förskolan hade hon någon bästis så och fröknarna fick hjälpa till många ggr så hon inte skulle bli utanför

Nu har hon gått förskoleklass i 2 veckor och hon är alltid ensam. Det gör så ont i mitt mammahjärta att hon är ensam. 

Ni som också har försiktiga barn som inte tar för sig hur gör ni för att stötta?

• Svar på tråden 6åring som har svårt att få vänner
  • Anonym (barn är olika)

Jag föreslår att du lämnar det ett tag så det inte blir en prestation att hitta vänner. Hon kanske känner av din stress om du tex ställer många frågor etc.

Hon är kanske en blyg flicka som behöver tid på sig. Mitt barn var sådan länge på fsk och höll sig ensam, men det kan handla om utveckling, att barn behöver trivas och vara trygga för att ta för sig. Kanske din dotter aldrig gillade fsk.

Sedan är barn mer eller mindre introverta.

Mitt barn, en flicka lika gammal, är en sådan som måste reka i några veckor innan hon vågar ta för sig. 

Ett annat tips, utöver att lämna det hela ett tag är att låta flickan börja på nån aktivitet hon gillar, så kanske hon hittar en vän där.

KRAM!!!!

• TvillingmammaVästgöte

Jag följde med och var med i skolan, där såg jag vilka flickor som min dotter skulle kunna passa ihop med. Sen bjöd vi hem några flickor en och en , de fick leka , fika. Det funkade , hon fick kompisar, många flickor var väldigt blyga,

Jag såg också till att lära känna mammorna.

• Alessia

Här kan väl pedagogerna hjälpa till lite tycker jag. Har du pratat med dem?

• TvillingmammaVästgöte

Om man kan få hjälp av pedagogerna är det självklart mycket bra. Våra pedagoger var tyvärr inte så hjälpsamma. 

Jag vill dock verkligen trycka på att det var jättebra att bjuda hem klasskamrater en och en. De små blyga flickorna hade svårt att bonda  i skolan med allt stoj och ljud där, men hemma gick det jättebra för min dotter som fick vänner. 

Jag frågade pedagogerna angående dotterns tvillingbror som blev lite utanför i andra klass, men de sa att det var många pojkar som var ensamma och det fick vi föräldrar sköta själva. Jag var med i skolan i min sons klass också och pojkarna blev ännu mindre omhändertagna än flickorna. Ut och lek med er sa fritidspersonalen till pojkarna. Nu skall vi pyssla med flickorna! 

Om man har turen att få hjälp är det toppen, om inte är det bra om man engagerar sig som förälder.

• Spucks

Håller med om att bjuda hem barn. Och då skulle jag inte bjuda in ett annat barn varje gång, utan jag skulle fokusera på 2-3 barn och bjuda in de flera gånger. Kanske bjud med de någonstans när du känner de bättre, tex. till en lekpark, skridskoåkning osv.

• Anonym (.)

Tusen tack för bra tips

• Anonym (qwerty)

Gå ihop ett antal föräldrar och styr up lite event nu på hösten, grillkväll med korv, halloweenfest med popcorn och tecknat, lekträff i parken. På det sättet så lär barnen känna varandra bättre och föräldrarna blir mer bekanta. Har ni några klassföräldrar i klassen så kan du erbjuda dig att hjälpa till.
    Har du funderat på att sätta henne på en aktivitet? Kyrkorna brukar ha körsång för den åldersgruppen och då kan man lära känna nya vänner. Iom att man är i en grupp är det också mindre press om man är blyg.
    Ett tips är att när det är kalas så bjud hela klassen, dels för att möjliggöra för kontakter men också att inspirera andra.

I vårt fall har det aldrig varit tal om att gå och knacka på dörrar för att fråga om någon vill leka, utan vi bestämmer i förväg med andra föräldrar om playdates eller att vi ses och leker i parken. 

Svar på tråden 6åring som har svårt att få vänner