Uttag av spiral
Jag har haft hormonspiral i ca 1,5 år och då haft regelbunden mens, väldigt sparsam. Jag har haft "ägglossningsvärk" varje månad.
Min spiral har bara gett besvär, så tog beslutet att ta ut spiralen (uttagen 13/8). Barnmorskan sa att man kan bli gravid direkt i anslutning till att man tar ut spiralen och informerade först då att man inte skulle haft samlag 5 dagar innan uttag, såklart hade jag ju haft det.
Enligt min mensapp och hur jag känner under ÄL så bör jag haft just det under dom dagarna spiralen togs ut. Tanken var att börja på piller direkt men när jag och mannen pratade om detta hemma så bestämde vi oss för köra på utan skydd och blir det en sladdis så blir det. Men jag är strax över 40 och jag vet ju att det kan medföra svårigheter att bli gravid. Jag har dock inte haft några problem med fertilitet tidigare och det har tagit sig i stort sett direkt, har haft två överraskningsgraviditeter också, men var ju yngre då.
Men nu till mina tankar (efter den här långa utläggningen haha):
Iom att jag troligtvis hade äl vid uttaget av spiralen och skyddet försvinner i stort sett direkt bör det ju finnas en liten chans att det tagit sig. Jag vet ju att det kanske egentligen är orimligt men man kan ju hoppas.
Min mens är nu några dagar sen och ja, kanske har det ställt till cykeln när spiralen togs ut? Känns rimligt.
Jag har haft molande värk i ca en vecka, precis som att mensen ska komma. och haft rosa flytningar vid två tillfällen. Inget mer. Testade i förrgår och fick negativt.
Hur mycket kan egentligen uttaget av spiralen störa menscykeln? Den har ändå varit väldigt regelbunden hela tiden.
Hur hade du tänkt, finns chans till graviditet redan nu eller bör jag ställa in mig på mens? Ev ägglossning?
Det här gör mig verkligen knäpp. "Blir det så blir det" finns tydligen inte hos mig, snarare 2det ska bli"