• Anonym (Kilroy)

Skulle din 10-åring få åka på långsemester med en kompisfamilj?

Hej,

Vi funderar på att resa till ett sydostasiatiskt land nästa år, i 2 veckor.
    Vi kommer att bo på en fin resort, i ett tryggt (och ganska exklusivt område). Skriver inte det för att skryta, utan tänker att det har med frågeställningen.

Min son kommer då vara 10 år gammal och vi har upptäckt att det är såå mycket enklare när han har jämnåriga att vara med. 
    Om ni helt bortser från kostnad, skulle ni låta en 10-åring åka med sin kompis och föräldrar i 2 veckor till ett annat land?

• Svar på tråden Skulle din 10-åring få åka på långsemester med en kompisfamilj?
  • Anonym (F)

Långsemester då tänker jag typ 2-3 månander :)

Men för att återgå till frågeställningen. Jag är tveksam. De är säkert supertaggade på idén men när det kommer till kritan är 14 dagar ganska lång tid från sina föräldrar och barnen är inte syskon. Den medföljande har en annan roll, oavsett hur inkluderande ni är. De kan också ledsna på varandra och det kan vara svårt att gå undan ett tag. Hemma är det bara att gå hem liksom. 

Förhoppningsvis hittar din sin kompisar på resorten.

• Anonym (?)

I grunden ja men finns mycket som som skulle få mig att säga nej
    Inkräktar för mycket på annat, t ex skola, familjehögtider
    Jag har lågt  förtroende för familjen att hantera kriser mm
    Jag har lågt förtroende för familjens föräldragegenskaper
    Jag ser problem i kompisrelationen
    Skulle bli för mycket drama och orättvis bland syskonen hemma

• Jemp

Spontana svaret nej, men skulle vi få frågan skulle det nog leda till mer diskussioner och funderingar. 

• Grässtrå77

Om mitt barn redan nu umgås mycket med familjen och alltså inte bara leker med barnet så skulle jag absolut kunna överväga det. Sannolikt skulle det bara bli aktuellt om jag själv också umgicks med familjen så att jag kan avgöra om det skulle funka.

• Ascendere

Spontant nej, det skulle kännas för långt för att vara borta från sin familj för en 10-åring.
    En helg eller en vecka på sommarstället i Sverige däremote skulle kunna gå bra om vi känner familjen väl. 

• Toxicated

Troligen inte....men sen är jag lite av en kontrollperson, men OM jag skulle överväga det så hade det ytters avgjorts om hur jag uppfattar föräldrarna i fråga...........är dom som mig själva och har koll på barnen, noga med säkerhet osv osv eller är dom av typen lite risker kan man ta.............

• Toxicated
    Toxicated skrev 2025-08-29 13:27:47 följande:

Troligen inte....men sen är jag lite av en kontrollperson, men OM jag skulle överväga det så hade det ytters avgjorts om hur jag uppfattar föräldrarna i fråga...........är dom som mig själva och har koll på barnen, noga med säkerhet osv osv eller är dom av typen lite risker kan man ta.............

Och såklart skulle familjen i fråga vara någon lika nära som familj......inte en skolkompis föräldrar man träffar lite vid hämtning och lämning.....
  • Anonym (Maria)

Max en vecka skulle jag tillåta och inte så pass långt bort heller, utan någonstans där jag kan ta mig fort om behovet finns.

• Anonym (Miffy)

Nej, det tror jag inte. 

Svar på tråden Skulle din 10-åring få åka på långsemester med en kompisfamilj?