• Anonym (TS)

Ringa 1177 anonymt?

Kan man det? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra,  Min dotter skulle lyfta upp sin lillasyster som vaknade , jag hann inte dit och lillasyster slängde sig bakåt så att hon nästan tappade henne när hon höll på att resa sig med henne från sängen. Lillasyster är 7 månader gammal och storasyster är 11 år. 

Hon slog bakhuvudet  i golvet (trägolv) men äldsta dottern hann ta emot så hon liksom var med i fallet med händerna .. Lillayster skrek lite men mår bra nu. 

Jag skulle såklart vilja ringa 1177 men det är katastrof om pappan får veta. Jag kan inte utsätta min dotter för hur arg han kommer bli, både på henne och mig. Han är dömd för misshandel mot mig och har svår agressionsproblem . Han är pappa till lillasyster men inte äldsta dottern. Jag vet inte vad jag ska göra. Ringer jag och uppger personnummer kommer ju kunna se.. Vi är alltså inte tillsammans länge men har gemensam vårdnad.

Vad skulle ni gjort? 

• Svar på tråden Ringa 1177 anonymt?
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-08-30 20:28:11 följande:

Kan du inte ta dig till en akutklinik pch förklara situationen?

Är bortrest själv med barnen, i Sverige men har lite svårt att åka in där vi är nu.. fast skulle såklart göra det om vi måste. 

Jag tror inte att det blev något hårt slag eftersom hon följde med i fallet och höll i henne , antagligen skulle de säga att vi inte behlver åka in men jag skulle egentligen vilja prata med någon och fråga för säkerhets skull. 
  • Anonym (TS)

Tänkte om man kan ringa utan att uppge personnummer , säger de att inget behöver göras behöver inte pappan veta (ja jag vet att det nog är fel egentligen men är rädd för honom).. och säger de att vi behöver åka in så gör vi ju det ändå isåfall och så får jag ta att han blir jättearg. 

Men jag vet inte vad som händer om man ringer och säger att man inte vill uppge det..

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-30 21:48:02 följande:

Tänkte om man kan ringa utan att uppge personnummer , säger de att inget behöver göras behöver inte pappan veta (ja jag vet att det nog är fel egentligen men är rädd för honom).. och säger de att vi behöver åka in så gör vi ju det ändå isåfall och så får jag ta att han blir jättearg. 

Men jag vet inte vad som händer om man ringer och säger att man inte vill uppge det..

Man kan ringa och få rådgivning utan behöva uppge personnummer. Men det ända de säger när det gäller barn är att åka till barnakuten. 
  • Anonym (Ring)

Ring! Direkt! Om hon har skadat sig kommer du aldrig att förlåta dig själv för att du ställde frågor på FL och inte ringde.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ring) skrev 2025-08-30 22:17:47 följande:

Ring! Direkt! Om hon har skadat sig kommer du aldrig att förlåta dig själv för att du ställde frågor på FL och inte ringde.

Jo du har såklart rätt.. Jag ringde och berättade exakt vad som har hänt och hur dottern har mått efteråt utan att uppge personnummer , jag sa att jag inte vågar det för att jag är rädd att pappan ska bli arg. Hon sa att hon bara kan ge generella råd då men att om dottern mår bra och är som vanligt så behöver vi inte åka in.
    Dottern är helt frisk annars så jag tror inte hon hade sagt något annat om jag hade uppgett personnummer.

Hade hon sagt att jag borde åka in så hade jag ju fått göra det ändå, det är såklart inte värt att riskera något. Men hade vi åkt in utan att ringa 1177 hade vi nog fått sitta hela natten för att bara bli hemskickade .. 

Det var såklart inte min äldsta dotters fel, hon är jätteduktig och bryr sig så mycket om lillasyster och hon var duktig som tog emot . Sånt kan ju hända när en vuxen håller också och en 11-åring är kanske inte lika stark som en vuxen när lillasyster slänger sig bakåt. Lillasyster är väldigt stor och tung för sin ålder också så det är inte så lätt.. 

• Carabellis kusp

I det journalsystem jag arbetar kan vi lägga särskilda anteckningar som heter ?undantag från 1177? 

Hör med dem om det är möjligt och när vården är avklarad, planera för att kontakta soc på måndag. Du kan inte ha det så här; att du inte vågar söka vård för att du är rädd

• Anonym (TS)
    Carabellis kusp skrev 2025-08-30 23:30:26 följande:

I det journalsystem jag arbetar kan vi lägga särskilda anteckningar som heter ?undantag från 1177? 

Hör med dem om det är möjligt och när vården är avklarad, planera för att kontakta soc på måndag. Du kan inte ha det så här; att du inte vågar söka vård för att du är rädd

Tack för svar.. jo hon jag pratade med sa att det inte behöver stå i journalen så att det går att lösa men vågade ändå inte säga personnummer och hon kunde ge råd ändå (att vi inte behövde åka in eftersom hon har varit precis som vanligt efteråt). 

Nej det stämmer, vi har såklart haft med soc att göra förut , när han var våldsam mot mig, har både bra och mindre bra erfarenheter av det. Men ja det är ju inte bra alls att det ska vara så.. Det finns liksom inte för honom att olyckor kan hända utan det är alltid mitt fel, vad det än handlar om. Den gången när han slog mig började bråket med att sonen snubblade när han höll på att lära sig gå (inte allvarligt), båda var i rummet men jag satt lite närmare och då var det mitt fel för att jag inte hindrade det, hur jag nu skulle gjort det. Vi höll ihop ett tag till tyvärr och jag blev gravid igen (med dottern som är 7 månader nu) men sen lämnade jag till slut. 

Men som sagt, hade sjuksköterskan på 1177 sagt att vi behövde öka in så hade jag såklart gjorde det ändå. Eller om det hade hänt något riktigt allvarligt där det var självklart från början att man behövde åka in. När det gäller det här så trodde jag att de skulle säga att vi inte behöver det men ville ringa för säkerhets skull.. och det gjorde jag ju men utan att uppge personnummer. 

• mari123

Så du lever med en man som kanske slår både dig och äldsta barnet om du ringer 1177? Ta med dig barnen och stick!

• Jimmy75

Iallafall vissa journalsystem ger möjligheten att journalföra i anteckninsmallar som gör att den anteckningen inte syns för föräldrarna. Det måste de ju ha möjlighet på 1177 också. Finns ju personer med skyddad identitet och likadant finns det ju saker som ibland behöver journalföras men som föräldrarna inte får veta.

• Anonym (M)
    mari123 skrev 2025-08-31 16:45:54 följande:

Så du lever med en man som kanske slår både dig och äldsta barnet om du ringer 1177? Ta med dig barnen och stick!

Hon lever inte med honom längre. 
  • Anonym (L)

Har du ansökt om ensam vårdnad?

Det här är ju ett klockrent exempel på varför ni inte ska ha gemensam vårdnad och att du bör ha vårdnaden. 

Med tanke på att han är dömd för misshandel mot dig så borde du ha ganska goda chanser att få det. 

Jag fick ensam vårdnad av liknande anledningar och är så tacksam för att slippa den här typen av situationer. 

Håll uppsikt över din dotter nu och åk in om något verkar fel. Om pappan blir arg så spelar du in honom och sparar eventuella mejl och sms.

Du kan inte leva så här. 

• Anonym (TS)
    Anonym (ABC) skrev 2025-08-31 20:17:17 följande:

Hur har det gått TS?

Jag ringde 1177 utan att uppge personnummer, hon jag pratade med sa att pappan kanske inte behöver kunna läsa även om jag gör det (vet inte hur det funkar) men vågade inte ändå. 

Hon sa iallafall att om dottern mår bra och inte har varit avsvimmad eller så behöver vi inte åka in .. Det var väl ungefär det jag trodde men ville prata med någon för säkerhets skull. 

Allt har varit bra efteråt , hon är som vanligt och fick ingen bula eller så. Antagligen var det nog knappt någon smäll eftersom äldsta dottern lyckades fånga henne i fallet.

Och vi har kommit hem från resan. Har inte sagt något till pappan heller. Men hade hon blivit skadad hade jag ju såklart behövt berätta det. 

Svar på tråden Ringa 1177 anonymt?