• Anonym (AnAn)

Vuxen hemmaboende

Då har mitt äldsta barn tagit studenten, sommarjobbat och nu.... jobbar nån dag i veckan pga har inte mer jobb  än så. Vi andra vuxna i familjen jobbar skift/dagtid 100%. Vad anser ni att den unge vuxna ska bidra med hemma? 
    Vi får till svar -får se vad jag hinner om jag ens klivit upp innan ni är hemma från jobbet. 
    Det Vi ber om är typ köra en tvätt, plocka ur diskmaskinen osv.
    Betalar förstås inget hemma då hen inte ens får ihop till sina egna utgifter för tillfället 

• Svar på tråden Vuxen hemmaboende
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-09-01 07:36:46 följande:
    Mitt barn behövde vila och få ägna sig åt sina intressen faktiskt. Mådde som en med utmattning de första månaderna efter studenten. i december började hen pigga på sig. 
    Vill tilläggs att jag märker att de flesta unga vuxna inte behöver vila på det sättet, men man måste ju respektera att alla är olika och inte kräva mer
    än andra personer klarar av. Precis som att man som chef kan lägga olika arbetsmängd på olika personer beroende på deras kapacitet, så får man som förälder anpassa för alla medlemmar i familjen?ungefär så tänker jag. 
  • Anonym (Dessutom)
    Anonym (Curling) skrev 2025-08-31 08:11:14 följande:
    Jag och många av de jag tog studenten var också skoltrötta och ingen energi för högre studier.  Vi tog då sabbatsår. Det innebar värnplikt, aupair, jobb inom hemtjänst, lärarvikarie, industrijobb, någon udda utbildningpå folkhögskola. Inte satt vi hemma och latade oss. En gjorde en jättesatsning på sin idrott.  En jobbade skift inom industrin och extrajobb.  Åkte sen jorden runt efter jul. 

En del bidrog ekonomiskt hemma, alla bidrog praktikt hemma. 

Sen efter ett år eller två gick de flesta vidare till högre studier
    Visst, good for you!

Men vi har en hög ungdomsarbetslöshet just nu. 

Om sonen aktivt söker jobb så finns det ingen anledning att stressa honom! Bara han hjälper till med en del hushållssysslor hemma.

Passa på att lära honom att laga mat, om han inte kan det! Ovärderlig kunskap för hela livet.
  • Anonym (Dessutom)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-31 18:57:21 följande:

Du skriver att hen inte ens får ihop till sina egna utgifter i dagsläget - innebär det att ni ger ert vuxna barn fickpengar??
    Kräv att ungdomen gör minst sin del av jobbet hemma, köp inte hem saker speciellt till hen, ge inga pengar, betala inte mobilabonnemang, osv. Peppa hen att söka jobb, men se också till att det finns en ekonomisk motivation att jobba!
    Ja, ungdomsarbetslösheten är stor, men det finns timvik inom vård och skola, man kan alltid få jobb på restaurang, osv. Inte fast jobb och heltid med en gång, men det gäller att få in en fot. 

Har du koll på arbetsmarknaden på den ort TS bor på?

Dessitom är det ovsnligt hög ungdomsarbetslöshet just nu. 
  • Anonym (Curling)
    Anonym (Dessutom) skrev 2025-09-01 07:56:32 följande:
    Har du koll på arbetsmarknaden på den ort TS bor på?

Dessitom är det ovsnligt hög ungdomsarbetslöshet just nu. 
    Ungdomsarbetslösheten är ca 20%, vilket innebär att 80% inte är arbetlösa. En vattendelar är ofta gymnasieexmanen.

Att det är hög ungdopmsarbetslöshet innebär inte att det är lönlöst att försöka samt ta de timmar man kan få inom vård, service, lager, handel mm.

Söker man aktivt jobb, bidrar hemma ser jag inga problem.

Sitter man däremot hemma, söker inte jobb, inte bidrar hemma samt ändå får försörjs fullt ut av sina föräldrar ser jag ett problem.
  • Anonym (sam)
    Anonym (AnAn) skrev 2025-08-30 21:42:32 följande:
    Vuxen hemmaboende

Då har mitt äldsta barn tagit studenten, sommarjobbat och nu.... jobbar nån dag i veckan pga har inte mer jobb  än så. Vi andra vuxna i familjen jobbar skift/dagtid 100%. Vad anser ni att den unge vuxna ska bidra med hemma? 
    Vi får till svar -får se vad jag hinner om jag ens klivit upp innan ni är hemma från jobbet. 
    Det Vi ber om är typ köra en tvätt, plocka ur diskmaskinen osv.
    Betalar förstås inget hemma då hen inte ens får ihop till sina egna utgifter för tillfället 

Folk är väldigt hårda i tråden. Ungdom ska ut ur huset pronto efter gymnasiet, och betala hemma samma sekund som de tagit studenten. 

Men för mig som är född på 70-talet så var det vanligt att bo hemma nåt år efter gymnasiet, jobba lite, betala lite mer efter hand, eller passa på och spara inför eget boende. 

Vad är det som är så bråttom?

Men åter till din fråga, att göra lite mer hemma när man inte har nån annan sysselsättning är väl rimligt. Min son som är i samma situation som din sköter hemmet, hela köket med disk, sopor, lagar mat några ggr per vecka. Och tvättar när det behövs (några ggr per vecka). Han söker jobb, har planer för studier, tränar, sköter sig. Det är inte bråttom att han ska ut ur huset och stå på egna ben. Herregud, livet är långt, världen är komplex, man kan väl få lite tid på sig??
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-01 12:58:05 följande:
    Folk är väldigt hårda i tråden. Ungdom ska ut ur huset pronto efter gymnasiet, och betala hemma samma sekund som de tagit studenten. 

Men för mig som är född på 70-talet så var det vanligt att bo hemma nåt år efter gymnasiet, jobba lite, betala lite mer efter hand, eller passa på och spara inför eget boende. 

Vad är det som är så bråttom?

Men åter till din fråga, att göra lite mer hemma när man inte har nån annan sysselsättning är väl rimligt. Min son som är i samma situation som din sköter hemmet, hela köket med disk, sopor, lagar mat några ggr per vecka. Och tvättar när det behövs (några ggr per vecka). Han söker jobb, har planer för studier, tränar, sköter sig. Det är inte bråttom att han ska ut ur huset och stå på egna ben. Herregud, livet är långt, världen är komplex, man kan väl få lite tid på sig??
    Tycker det flesta är överrens om att ungdomen mycket väl kan bo kvar hemma men bör sysselsätta sig med något vettigt och bidra hemma.
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-01 13:02:08 följande:
    Tycker det flesta är överrens om att ungdomen mycket väl kan bo kvar hemma men bör sysselsätta sig med något vettigt och bidra hemma.
    Flera tycker att han ska betala och helst flytta. 

Att hjälpa till hemma borde vara en självklarhet, och långt innan studenten. 
    Anonym (Richard) skrev 2025-08-30 21:51:43 följande:

Varför sätter ni inte krav på den "unge vuxna" ska betala sin del av hyra och mat. Det går utmärkt även som arbetslös eller lite jobb.  Skriv in personen på arbetsförmedlingen. Antingen har personen rätt till aktivitetsstöd eller så får hen söka försörjningsstöd genom kommunen.

Alldeles för många föräldrar som låter vuxna barn bo hemma utan att betala för sig. Hur hade hen gjort om han var inneboende hos någon annan? Samma princip även om man bor inneboende hos sina föräldrar.

Vad är problemet med att nyligen vuxna barn bor hemma utan att betala? 
    Varför ska man ha samma princip som om man var inneboende? Hur påverkar det dig eller nån annan hur tex mitt barn bor och betalar? 
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-01 13:09:23 följande:
    Flera tycker att han ska betala och helst flytta. 

Att hjälpa till hemma borde vara en självklarhet, och långt innan studenten. 
    Anonym (Richard) skrev 2025-08-30 21:51:43 följande:

Varför sätter ni inte krav på den "unge vuxna" ska betala sin del av hyra och mat. Det går utmärkt även som arbetslös eller lite jobb.  Skriv in personen på arbetsförmedlingen. Antingen har personen rätt till aktivitetsstöd eller så får hen söka försörjningsstöd genom kommunen.

Alldeles för många föräldrar som låter vuxna barn bo hemma utan att betala för sig. Hur hade hen gjort om han var inneboende hos någon annan? Samma princip även om man bor inneboende hos sina föräldrar.

Vad är problemet med att nyligen vuxna barn bor hemma utan att betala? 
    Varför ska man ha samma princip som om man var inneboende? Hur påverkar det dig eller nån annan hur tex mitt barn bor och betalar? 
    Jag måste ha missat inläggen där det de tycker att barnet bör flytta.

Du gör naturligtvis som du vill. Men tycker man det är ett problem med en hemmaboende som inte bidrar, pluggar, jobbar kan ett sätt att skapa motivation i olika steg dra in på allt från fickpengar till att kräva ersättning för mat tex.
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-01 13:16:24 följande:
    Jag måste ha missat inläggen där det de tycker att barnet bör flytta.

Du gör naturligtvis som du vill. Men tycker man det är ett problem med en hemmaboende som inte bidrar, pluggar, jobbar kan ett sätt att skapa motivation i olika steg dra in på allt från fickpengar till att kräva ersättning för mat tex.
    Min fråga var ju riktad till Richard, vad det spelar för roll för någon annan hur jag eller nån gör med sitt eget barn. Blir det ett samhällsproblem att någon bor hemma vid 21 års ålder utan att betala?
  • Anonym (Gott om jobb)

Det finns jobb om man vill, så trött på dessa söndercurlade ungdommar. 
    Förstår inte ni föräldrar att ni förstör för dom?
    Har ungdomar som kommer till jobbet och börjar med att fråga om dom kan få flextid för dom är så morgontrötta. Sen börjar dom löneförhandla innan dom ens gör ett fullt dagsjobb. 

Svar på tråden Vuxen hemmaboende