Hur gammal är ok att bli gravid - enligt dig?
Om du får tycka fritt - hur gammalt för en kvinna tycker du är "max" ålder att bli gravid i? Och varför?
Om du får tycka fritt - hur gammalt för en kvinna tycker du är "max" ålder att bli gravid i? Och varför?
Föräldraskapet är individuellt. Det handlar både om mognad och att lära sig under resans gång. Men över 35 ökar ju risker för komplikationer, så under detta kanske är att föredra.
Dock är det pga allt som ska hinnas med i samhället vanligt att man är över 35 när det blir dags.
Tills hon kan bli gravid.
Som barn till riktigt gamla föräldrar, yngre än mina var. Det är faktiskt inte jättekul att vara 16 och få hundra frågor på skolavslutningen om ens föräldrar gått bort och man bor hos far/morföräldrarna. Va, nej, de där två bokstavligen pensionärerna sedan flera är är inte mormor och morfar, det är mamma och pappa, de är bara gamla...
Jag röstar nog på att man ska Fundera både tre och fyra gånger på konsekvenserna för barnet om man är över 40, och nog låta bli om man är över 50. Gäller båda könen.
Barn till föräldrar som var över 35 vid första barnets ankomst har många fördelar. Enligt statistiken så har dessa barn bättre betyg, bättre psykisk hälsa, färre självmord, bättre lön och stadigare äktenskap som vuxna. Så det är en fördel för barnet att ha föräldrar som är äldre. Vidare så ser det rätt dystert ut för barn till föräldrar som var under 25 vid första barnets ankomst. Dessa barn har sämre fysisk och psykisk hälsa, stor risk för skilsmässa som vuxna, sämre betyg, lägre utbildning osv.
(Intressant är ju också att det föds fler barn med kromosomavvikelser bland unga mammor än äldre. Detta då kontroll av foster följs upp bättre hos äldre mammor.)
Önskar du att du aldrig föddes på grund av detta?
Just du hade inte alternativet att födas med andra föräldrar...
Som barn till riktigt gamla föräldrar, yngre än mina var. Det är faktiskt inte jättekul att vara 16 och få hundra frågor på skolavslutningen om ens föräldrar gått bort och man bor hos far/morföräldrarna. Va, nej, de där två bokstavligen pensionärerna sedan flera är är inte mormor och morfar, det är mamma och pappa, de är bara gamla...
Jag röstar nog på att man ska Fundera både tre och fyra gånger på konsekvenserna för barnet om man är över 40, och nog låta bli om man är över 50. Gäller båda könen.
40
Så länge som hon är frisk, orkar och faktiskt kan ta hand om ett barn. Känner hon sig jättestressad över allt annat vid typ 25 års ålder bör hon tänka efter om hon verkligen klarar av ett barn just nu, eller någonsin. Är hon pigg och frisk vid allt från 20 till 45 års ålder och fysiskt kapabel att bära ett barn och klara av en förlossning ser jag ingen anledning att avråda henne.
Barn till föräldrar som var över 35 vid första barnets ankomst har många fördelar. Enligt statistiken så har dessa barn bättre betyg, bättre psykisk hälsa, färre självmord, bättre lön och stadigare äktenskap som vuxna. Så det är en fördel för barnet att ha föräldrar som är äldre. Vidare så ser det rätt dystert ut för barn till föräldrar som var under 25 vid första barnets ankomst. Dessa barn har sämre fysisk och psykisk hälsa, stor risk för skilsmässa som vuxna, sämre betyg, lägre utbildning osv.
(Intressant är ju också att det föds fler barn med kromosomavvikelser bland unga mammor än äldre. Detta då kontroll av foster följs upp bättre hos äldre mammor.)
Så länge man kan bli gravid, är man ju rent fysiskt / biologiskt inte för gammal. Men själv hade jag inte velat vara över 40. Jag var 36 när våra tvillingar föddes. Upplevde inte att jag hade sämre ork än en 30-åring, men hade inte velat vara mycket äldre än jag var.
Självklart spelar det också roll hur gammal pappan är. Min man är något yngre än jag, var 33 när barnen kom. Så ingen av oss var ju lastgammal. Hade han varit mycket äldre än jag, typ 50, hade man ju fått väga in det.
Min egen pappa var dock över 40 när jag och min syster kom. Jag led aldrig av det. Jag upplevde honom aldrig som gammal, även om han var lite äldre än de flesta jämnårigas föräldrar. Mamma var dock ganska mycket yngre än pappa, vilket kanske vägde upp.
Runt 42.