• Anonym (Bortglömd)

Bortglömd på 40 årsdagen

Känner mig så bortglömd och ledsen..
    Fyller 40 år för några veckor sedan. Fick absolut flera gratulationer via sociala medier, närmsta vänner och familjs som gratulerade och så men absolut ingen respons alls på min arbetsplats från varken chef eller kollegor. Andra har blivit uppvaknande med blommor och tårta men inte jag...
    Två av mina närmsta kollegor jag även umgås ibland med utanför jobbet har sagt grattis i efterskott lite i förbifarten men inget mer. Den ena bjöd jag på tårta när hen fyllde 30 år och den andra fick en present när hen fylld 50 år. 
    Skickade blommor till en vän i början av sommaren när hen fylld 30 år men när jag fyllde nu, ett grattis på Facebook va allt jag fick. 
    Känner mig så bortglömd om oviktig att jag bara vill gråta. Kanske låter löjligt men för mig är den en stor grej att fylla jämt så det tycker jag man ska uppmärksamma och fira. 
    Ville bara skriva av mig lite....

• Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen
  • Goneril

Helt OK att vilja skriva av sig, det är väl syftet med detta och liknande öppna forum! I mitt fall är det precis tvärtom, nämligen gratulationer och blommor från vänner och tidigare kollegor, men tämligen tyst från släkten, särskilt de yngre förmågorna. De är dessvärre arvsberättigade, men jag gör vad jag kan för att konsumera så länge krafterna räcker. "Lange Nase" kan det bli, dessvärre får jag inte uppleva det. 

• Anonym (Lönen)
    Anonym (Bortglömd) skrev 2025-09-01 09:21:51 följande:
    Bortglömd på 40 årsdagen

Känner mig så bortglömd och ledsen..
    Fyller 40 år för några veckor sedan. Fick absolut flera gratulationer via sociala medier, närmsta vänner och familjs som gratulerade och så men absolut ingen respons alls på min arbetsplats från varken chef eller kollegor. Andra har blivit uppvaknande med blommor och tårta men inte jag...
    Två av mina närmsta kollegor jag även umgås ibland med utanför jobbet har sagt grattis i efterskott lite i förbifarten men inget mer. Den ena bjöd jag på tårta när hen fyllde 30 år och den andra fick en present när hen fylld 50 år. 
    Skickade blommor till en vän i början av sommaren när hen fylld 30 år men när jag fyllde nu, ett grattis på Facebook va allt jag fick. 
    Känner mig så bortglömd om oviktig att jag bara vill gråta. Kanske låter löjligt men för mig är den en stor grej att fylla jämt så det tycker jag man ska uppmärksamma och fira. 
    Ville bara skriva av mig lite....

Verkar konstigt att de inte firade dig på arbetsplatsen! Om de har firat andra. Jag skulle nog se mig om efter ett annat jobb faktiskt.
  • Anonym (Kathy)

Och jag fyllde 40, för 2 veckor sedan. Inte en endaste present eller tårta. Och så himla skönt. Bara gratulation från föräldrar och syster. Lågmält.

Aldrig förstått mig på vuxna människor som firar sin födelsedag. Barn kan man ändå förstå, att det är kul med tårta, ballonger och presenter.

Men det känns väldigt narcissistiskt för mig. Helt ok om man är/varit en person av vikt.  Som vetenskapsman etc.

Men vi är helt vanliga människor, alla fyller år. Inget mer med det.

• Anonym (K)

Efter jag passerat 20 år har jag själv varit proaktiv med firande. Bjudit in till firande/fest i förväg. Likaså på jobbet, jag skulle aldrig förvänta mig att kollegor kommer ihåg när jag fyller år. Jag har bjudit in själv till fika.

Sen beror det på vilken policy man har på arbetsplatsen. Ska det uppmärksamman när någon fyller jämt får chefen ett påminnelsemail från HR. Att fylla 40 år har dock inte varit någon anledning till att samla ihop till fika på min arbetsplats. 

Nu har jag fyllt 60 och idds inte bry mig längre, nu bjuder jag inte in till fika heller utan låter allt passera i lugn och ro :). Och är glad att man fick hänga med ett år till.

• Anonym (Mimmi)

Jag hade blivit ledsen. Jag började på ett nytt jobb när jag var 29,5 och det var massa insamlingar direkt till födelsedagar, barn mm. Sen fyllde jag år och fick inget hopskramlat men chefen bjöd på tårta i alla fall.

Tio år senare jobbade jag kvar och fick både hopskramlad present av kollegor och tårta från chefen. Hade jag inte fått det hade jag undrat eftersom det är standard på jobbet. Sen är väl 50 det som uppmärksammas allra mest.

Om du har en okej relation med din chef tycker jag faktiskt att du kan fråga.

• Anonym (H)

Förstår att du blev ledsen.

• Shameless

Förstår att du är besviken, är ju vanligt att visa en anställd eller kollega uppskattning när denne fyller jämnt.

Fyllde 40 för ett par år sedan, det enda jag fick av min chef var kritik för att JAG inte hade köpt tårta, haha.
    Min chef fyller strax 60 och fick frågan om jag ville vara med att dela på en gåva till han. Inte en chans var mitt svar

• Anonym (kontorsråttan)

Men vänta nu här... har dina kollegor som firats blivit uppvaktade via chefen/arbetsplatsen, för att kollegorna velat fira dem på egen hand eller har de som fyllt bara tagit med tårta och bjussat på själva?

För det gör ju all världens skillnad vad gäller om arbetsplatsen är trist eller inte.

Finns det ingen policy om uppvaktningar vid jämn födelsedag så blir det ju som det blir, men om arbetsplatsen har det uttalat att x år ska leda till tårta och sen glömde just dig, då är det klart dåligt.

Vad jag är van med från olika arbetsplatser så är det 50-årsdagen som arbetsgivaren grattar på, inte 40 och yngre. Och det grundar sig från början i något så trivialt som skatteregler.

från Skattes hemsida:

Minnesgåva

Om du är varaktigt anställd kan du få en minnesgåva i samband med

att du uppnår en viss ålder (jämna födelsedagar från 50 år och uppåt)

att du varit anställd en längre tid (minst 20 år)

att anställningen upphör.
  • Anonym (Lönen)
    Anonym (Kathy) skrev 2025-09-01 15:44:10 följande:

Och jag fyllde 40, för 2 veckor sedan. Inte en endaste present eller tårta. Och så himla skönt. Bara gratulation från föräldrar och syster. Lågmält.

Aldrig förstått mig på vuxna människor som firar sin födelsedag. Barn kan man ändå förstå, att det är kul med tårta, ballonger och presenter.

Men det känns väldigt narcissistiskt för mig. Helt ok om man är/varit en person av vikt.  Som vetenskapsman etc.

Men vi är helt vanliga människor, alla fyller år. Inget mer med det.

Jamen just i det här fallet så blev andra firade på den arbetsplatsen, men inte TS. Skumt. 

Själv bryr jag mig inte alls om födelsedagar, men om alla andra på arbetet firades på sina jämna, men inte jag, så hade jag blivit oroad. 
  • Anonym (kontorsråttan)
    Anonym (Lönen) skrev 2025-09-01 19:40:38 följande:
    Jamen just i det här fallet så blev andra firade på den arbetsplatsen, men inte TS. Skumt. 

Själv bryr jag mig inte alls om födelsedagar, men om alla andra på arbetet firades på sina jämna, men inte jag, så hade jag blivit oroad. 
    TS har inte specificerat att det är de som fyllt just 40 som firats.

Att TS bjuder någon som fyller 30 på tårta är inte arbetsgivarens fel.

Och att någon som fyller 50 får present är normalt enligt Skattes regler som jag postade ovan, men inte när man blir 40.
Svar på tråden Bortglömd på 40 årsdagen