• Anonym (Resenär)

Resenärerna får betala priset för kollektivtrafikens brister

Jag vill lyfta en fråga som många resenärer känner igen sig i men som sällan diskuteras på allvar: hur biljettkontroller genomförs och den orimliga behandling som ofta följer när något strular.

Nyligen blev jag själv stoppad vid en kontroll och ålagd en tilläggsavgift, trots att jag hade ett giltigt månadskort. Problemet var att appen inte fungerade som den skulle i just det ögonblicket. Jag försökte förklara, men kontrollanterna lyssnade inte ? deras svar var ett kallt och hårt: ?Det blir böter.?

Här finns ett större problem än mitt enskilda fall. Kollektivtrafiken bygger på att människor litar på systemet och känner sig rättvist behandlade. När betalande resenärer bestraffas för tekniska fel undermineras den tilliten. Vem tar ansvar för att appen kraschar? Vem granskar kontrollanternas bemötande?

Det är självklart viktigt att motverka fuskåkning. Men att behandla ärliga resenärer som bedragare är både rättsosäkert och kontraproduktivt. Istället borde kollektivtrafikbolagen:

Ha tydliga rutiner för att hantera tekniska problem, så att resenärer inte blir straffade för något de inte kan påverka.

Utbilda kontrollanter i bemötande, så att respekten för passagerarna sätts i första rummet.

Skapa en fungerande överklagandeprocess, där resenären inte automatiskt betraktas som skyldig.

Kollektivtrafiken är en samhällstjänst som vi alla betalar för ? men då ska vi också kunna lita på att vi inte förnedras eller skuldbeläggs när systemet fallerar. Det är hög tid att bolagen tar ansvar för sina egna brister istället för att låta resenärerna betala priset.

• Svar på tråden Resenärerna får betala priset för kollektivtrafikens brister
  • Anonym (?)

Hur tycker du processen ska vara om kontrollanten kommer till en resenär som inte kan visa upp ett giltigt periodkort?

• Anonym (Resenär)
    Anonym (?) skrev 2025-09-02 09:59:02 följande:

Hur tycker du processen ska vara om kontrollanten kommer till en resenär som inte kan visa upp ett giltigt periodkort?

De borde kunna se i sitt system på något sätt om resenären har köpt biljett eller inte, trots strul med tekniken.
  • Anonym (K)
    Anonym (Resenär) skrev 2025-09-02 10:02:43 följande:
    De borde kunna se i sitt system på något sätt om resenären har köpt biljett eller inte, trots strul med tekniken.
    Det kräver i så fall någon form av identifiering. Idag krävs inte inloggning för att köpa biljetter i SL-appen. Man kan resa helt anonymt. Likaså med det gröna access-kortet.

Visade du kontrollanterna att appen inte fungerade?
  • Anonym (Åt helvete med appen!)

Kortet som man kan ha fungerar varje gång istället för att förlita sig på en app. De med appar verkar ju ha väldigt svårt att läsa av sin jävla app så det tar alltid tid vid påstigning mindre kul att stå och vänta på att komma på när regnet öser ner för att nån tomte skall ha allt i sin jävla mobil och kan inte använda den för att de är klåpare.

Det är din skyldighet att kunna visa upp en giltig resehandling. Med tanke på hur många det är som har den där jävla appen och sinkar bussarna så borde ju fler ha åkt dit just då eller var det bara din app som inte funkade...

• Anonym (Appar suger.)

Förlita inte dig på appar och mobiltelefoner när det gäller biljetter , boarding cards och liknande.
    Appar är ofta inte att lita på.

Måste du visa en giltigt biljett en viss tid se till att ha ett fysiskt kort eller printa ut den. 

Svar på tråden Resenärerna får betala priset för kollektivtrafikens brister