Hur tog ni er ur utmattning?
Hur länge var ni sjukskrivna?
Vad var det som gjorde att ni återhämtade er och kom tillbaka till det vanliga livet?
Vad var det som gjorde att ni återhämtade er och kom tillbaka till det vanliga livet?
Jag blev bättre när jag anpassade livet efter nya förutsättningar. Sover mer, är noga med kosten, vilar mellan aktiviteter, undviker aktivt stress samt stresshanterar när den ändå dyker upp. För mig var återgång till vanliga livet ett feltänk.
Jag gick in i väggen för exakt ett år sen.
Det har varit ett jobbigt år, men jag har sakta men säkert anpassat mig till vissa omständigheter:
Att ha mindre pengar och leva enklare, vilket rentav kan vara ganska skönt, om man bara inte är helt pank. Min ekonomi börjar bli bättre, men var rätt kass under vintern och våren pga sjukpenning och sedan mindre jobb än vanligt (är frilans, och orkade efter ett drygt halvår inte kämpa mer för sjukpenning, läkarna är så himla stressade över vad Försäkringskassan ska säga om de fortsätter förlänga patientens sjukskrivning).
Att vila mer. Jag har alltid gjort tusen saker och velat släpa med sonen på olika roliga aktiviteter och annat. Under det här året har jag nått allt fler insikter i hur viktigt det är att jag sänker mina förväntningar, rensar i kalendern, ställer mig in på att sonen kanske inte vill följa med på saker och tar tupplurar. Jag har skaffat sovmask och med den blev min sömn dubbelt så god som tidigare. Jag jobbar mindre, har mindre pengar, men är mer utvilad.
Att analysera mitt liv och försöka sätta upp mål. Jag har via vårdcentralen nu börjat hos en terapeut (efter att ha provat två dåliga började nu en bra i augusti). Hon är KBT-terapeut och ger mig uppgifter att göra hemma, och lyssnar och reflekterar när jag är hos henne och pratar. Det känns givande och stöttande, och nu känner jag att jag har en chans att få lite struktur i mitt liv igen.
Att acceptera hur livet ser ut nu. Innan jag gick in i väggen hade jag haft en hemsk ålders- och livskris i flera år. I och med utmattningen förlikade jag mig så småningom med att jag skulle fylla 50 den här sommaren. Jag har landat i det och kanske också accepterat att jag ÄR tröttare än för tio år sen. Jag har även jobbat bort en del av min FOMO och insett att jag inte dör av att jag missar vissa evenemang, t.ex.
Att vara mer i naturen. Jag brukar simma mycket på sommaren, men har gjort det ännu mer efter att jag gick in i väggen (förra september samt den här sommaren). Jag simmar minst en halvtimme varje gång, och det känns så meditativt och terapeutiskt, ännu mer än tidigare. Jag simmade en halvtimme idag också, och åt medhavd lunch vid sjön. Det är nåt av det skönaste jag vet.
Hoppas nåt av det här hjälper dig.
Sjukskriven i princip helt i 2 år och fick lära mig den hårda vägen att det inte finns nån quick fix . Det är kroppen och hjärnan som styr .
Jag tvingades inse att man måste skära ner på åtaganden och inte kan vara med överallt på allt hur kul det än är.
Att vila och återhämtning måste prioriteras och att vila inte har någon tidsgräns och att vila innebär att man faktiskt sover eller just gör ingenting.
Att jobbet måste anpassas utifrån min hälsa och att min hälsa är viktigare än jobbet.
Hur har ni kombinerat detta med ett fungerande familjeliv? Jag känner att mycket handlar om min fritid. Att min fritid är obefintligt. Jag har inga intressen och en familj med stora behov. Psykisk ohälsa hos ett av barnen, npf hos ett annat. Det känns som att man inte hinner vila.
För mig har det fungerat bra tills jag gick upp över halvtid. Plötsligt har man ingen ork till något. Även om jobbet anpassat där så känner jag att jag inte har ork på fritiden. Är mentalt trött redan när jag kommer till jobbet pga lämning på förskola/skola och stress på morgonen.
Sen efter jobbet är det KORT tid för att hinna med allt annat. Städ, tvätt, matlagning. Barnet med npf är väldigt svårt att få att sova på kvällen. Tar ibland flera timmar. Bara alla ljud hemma gör att jag känner mig helt utmattad. Någon kollar på tv, en annan leker högljutt, några pratar med varandra, kompisar hos oss där man gapskrattar eller fnittrar högljutt. Det är ju så barn är, men det tar mycket på mina krafter, att aldrig ha tystnad runtom mig.
Hur har ni kombinerat detta med ett fungerande familjeliv? Jag känner att mycket handlar om min fritid. Att min fritid är obefintligt. Jag har inga intressen och en familj med stora behov. Psykisk ohälsa hos ett av barnen, npf hos ett annat. Det känns som att man inte hinner vila.
För mig har det fungerat bra tills jag gick upp över halvtid. Plötsligt har man ingen ork till något. Även om jobbet anpassat där så känner jag att jag inte har ork på fritiden. Är mentalt trött redan när jag kommer till jobbet pga lämning på förskola/skola och stress på morgonen.
Sen efter jobbet är det KORT tid för att hinna med allt annat. Städ, tvätt, matlagning. Barnet med npf är väldigt svårt att få att sova på kvällen. Tar ibland flera timmar. Bara alla ljud hemma gör att jag känner mig helt utmattad. Någon kollar på tv, en annan leker högljutt, några pratar med varandra, kompisar hos oss där man gapskrattar eller fnittrar högljutt. Det är ju så barn är, men det tar mycket på mina krafter, att aldrig ha tystnad runtom mig.
Jag kände det i hela kroppen först. Tröttheten, tomheten, den där gnagande känslan att något var fel. Utmattningen kom smygande, och vägen tillbaka handlade om att lyssna, verkligen lyssna, på signalerna. När jag började återhämta mig var det genom små, nästan osynliga förändringar: stanna upp, känna hur kroppen reagerade, ta den där pausen innan det blev för mycket.
Sjukskrivningen var viktig, men lika viktigt var att jag återupptäckte rytmerna i vardagen, promenader, ljuden runt mig, andetagen, människorna jag mötte. Allt det där som säger: ?Du är fortfarande en del av världen.? Att återvända till livet handlade inte om att forcera tillbaka, utan att långsamt låta kroppen och sinnet känna att det var tryggt att finnas här igen.