Hur tog ni er ur utmattning?
Jag gick in i väggen för exakt ett år sen.
Det har varit ett jobbigt år, men jag har sakta men säkert anpassat mig till vissa omständigheter:
Att ha mindre pengar och leva enklare, vilket rentav kan vara ganska skönt, om man bara inte är helt pank. Min ekonomi börjar bli bättre, men var rätt kass under vintern och våren pga sjukpenning och sedan mindre jobb än vanligt (är frilans, och orkade efter ett drygt halvår inte kämpa mer för sjukpenning, läkarna är så himla stressade över vad Försäkringskassan ska säga om de fortsätter förlänga patientens sjukskrivning).
Att vila mer. Jag har alltid gjort tusen saker och velat släpa med sonen på olika roliga aktiviteter och annat. Under det här året har jag nått allt fler insikter i hur viktigt det är att jag sänker mina förväntningar, rensar i kalendern, ställer mig in på att sonen kanske inte vill följa med på saker och tar tupplurar. Jag har skaffat sovmask och med den blev min sömn dubbelt så god som tidigare. Jag jobbar mindre, har mindre pengar, men är mer utvilad.
Att analysera mitt liv och försöka sätta upp mål. Jag har via vårdcentralen nu börjat hos en terapeut (efter att ha provat två dåliga började nu en bra i augusti). Hon är KBT-terapeut och ger mig uppgifter att göra hemma, och lyssnar och reflekterar när jag är hos henne och pratar. Det känns givande och stöttande, och nu känner jag att jag har en chans att få lite struktur i mitt liv igen.
Att acceptera hur livet ser ut nu. Innan jag gick in i väggen hade jag haft en hemsk ålders- och livskris i flera år. I och med utmattningen förlikade jag mig så småningom med att jag skulle fylla 50 den här sommaren. Jag har landat i det och kanske också accepterat att jag ÄR tröttare än för tio år sen. Jag har även jobbat bort en del av min FOMO och insett att jag inte dör av att jag missar vissa evenemang, t.ex.
Att vara mer i naturen. Jag brukar simma mycket på sommaren, men har gjort det ännu mer efter att jag gick in i väggen (förra september samt den här sommaren). Jag simmar minst en halvtimme varje gång, och det känns så meditativt och terapeutiskt, ännu mer än tidigare. Jag simmade en halvtimme idag också, och åt medhavd lunch vid sjön. Det är nåt av det skönaste jag vet.
Hoppas nåt av det här hjälper dig.