Hur tog ni er ur utmattning?
Anonym (Utmattad) skrev 2025-09-07 16:16:54 följande:
Vad tänker du för grupper?Vi är med i olika facebookgrupper men har även gått olika utbildningar både individuellt och i grupp avseende NPF. Läst på otroligt mycket osv kring detta. Har kontakt med både BUP och habilitering och fått olika hjälpmedel att använda i vardagen såsom timstock, timeplanner, bildstöd och scheman.
Men det tar otroligt mycket tid och energi att ha barn med denna typ av problematik. Att göra scheman varje vecka, motivera och förbereda i två dagar inför dusch, påminna och "tjata" om tandborstning osv varje kväll, laga specialanpassad kost. Motivera barnen till läxor. Att få barnen att läsa 15 min varje dag som är deras läsläxa tre veckor varje terminsstart tar allt mellan 1-1,5 timme varje dag. Utöver detta har de matteläxor, glosor och skrivuppgifter som tar ännu längre tid. Vi har provat att de går på skolans läxhjälp, men det funkar inte. Dels så turas lärarna om att vara där så de har lärare som inte är utbildade i ämnet och lärare som inte känner till barnens svårigheter och behov och dels så är det "frivilligt" så de går inte på den fast vi sagt att de ska.
Det är alla dessa moment som gör att det är otroligt svårt att själv hitta tillfällen för återhämtning. Jobbet har varit min återhämtning förut, men med tiden har kraven och arbetsbelastningen ökat och det har lett till att jag inte fått återhämtning någonstans.
Jag har inget liv utom jobbet och familjen. Jag har inte tid eller ork att umgås med vänner, göra aktiviteter eller typ ens lämna hemmet. Ensamtiden får man på Ica kl 21 när man åker och handlar efter alla kvällsbestyr är gjorda. Och då får man för lite sömn, så man är ändå inte utvilad.
Nu är jag sjukskriven för utmattning och det känns inte som att det blir bättre. Jag har stått och stampat på 50% hur länge som helst och direkt jag går upp till 75% så hamnar jag på ruta ett igen. På 50% har jag ett par timmar efter jobbet för återhämtning innan barnen kommer från skolan. Då jag kan promenera, träna osv. Men vid 75% så kommer jag hem i princip samtidigt som första barnet kommer hem. Och jag känner att det inte är hållbart i längden. Jag MÅSTE hitta sätt att få återhämtning, vila, tyst omkring mig även om jag jobbar 75 eller 100%. Men jag vet inte hur.
Eller att du går en lång promenad före du går hem?