• ivovanon

Snabbt återbesök efter röntgen = dåligt besked?

Hej,

Min 3,5 åring gjorde slätröntgen igår (KS) eftersom han ibland haltar och har ont/blir trött i benet/benen. Remissen till röntgen kom från bumm och idag ringde de och ville att vi kommer in imorgon för att gå genom svaret på röntgen. 

Har nu svårt att sova pga oron... visst måste de ha hittat något om de vill att vi kommer in för att få svar? Dessutom redan imorgon. Eller är det rutin att gå genom provsvar på plats?

Om någon varit med om liknande.. skriv gärna och berätta.

Gråter

• Svar på tråden Snabbt återbesök efter röntgen = dåligt besked?
  • Core

Försök att inte överanalysera. Det är ett barn, med barn är det prioriterat och snabba puckar även om det inte är något allvarligt. Det kan lika gärna vara något som man behöver sätta in pencelin för, och därför vill man vara snabb på bollen.

Men jag vet, med barn är det nästan omöjligt att sluta älta om det är något.

• Anonym (Sanna)

Ja ) låter som att de hittat något. Men oavsett sett vad så går det förmodligen att "fixa". Hade det t.ex varit nån allvarlig form av cancer hade de ringt in er direkt. Vet en 5 åring som hade blodcancer t.ex han flögs till ett större sjukhus samma natt. 
    Jag förstår att du oroar dig och det är helt normalt att oroa sig särskilt för sitt barn-annars är det ju ngt allvarligt fel. Skriv ner dina tankar, ditt värsta resp bästa scenario samt vad sannolikheten är att det är det värsta. Låt dina orostankar finnas där, du kanske kommer vara trött i morgon men det är normalt att oroa sig. Hjärnan är byggs för det. Lycka till i morgon 

• Anonym (Hej)

Berätta gärna hur det gick sen.

• ivovanon
    Maggena skrev 2025-09-03 02:45:58 följande:

Det är en slätröntgen. Där ser man väl mest typ ben?

Ja, slätröntgen var det. Jag vet inte riktigt vad man ser? Men jo det är ju fokus på hans ben och höfter. 
  • ivovanon
    Anonym (Sanna) skrev 2025-09-02 23:08:39 följande:

Ja ) låter som att de hittat något. Men oavsett sett vad så går det förmodligen att "fixa". Hade det t.ex varit nån allvarlig form av cancer hade de ringt in er direkt. Vet en 5 åring som hade blodcancer t.ex han flögs till ett större sjukhus samma natt. 
    Jag förstår att du oroar dig och det är helt normalt att oroa sig särskilt för sitt barn-annars är det ju ngt allvarligt fel. Skriv ner dina tankar, ditt värsta resp bästa scenario samt vad sannolikheten är att det är det värsta. Låt dina orostankar finnas där, du kanske kommer vara trött i morgon men det är normalt att oroa sig. Hjärnan är byggs för det. Lycka till i morgon 

Ja, hoppas att du har rätt. Det är såååå svårt att släppa oron och jobba nu istället.
  • Maggena
    ivovanon skrev 2025-09-03 08:59:36 följande:
    Ja, slätröntgen var det. Jag vet inte riktigt vad man ser? Men jo det är ju fokus på hans ben och höfter. 
    Man ser skelettet. 
Svar på tråden Snabbt återbesök efter röntgen = dåligt besked?