• Anonym (Bitter)

Bitterhet

Jag vet att jag är ute på hal is och att jag gör väldigt fel. Känner inte att jag behöver en piska, utan behöver höra ett par visa ord från kloka människor som varit med om liknande.

Vill hålla den här historien kort och inte långdragen. I 4,5 år har jag varit tillsammans med en man. I början av förhållandet pratade vi om barn, förlovning, att flytta ihop (mer om hur vi ville framtiden tillsammans kunde vara). Han kunde tänka sig att förlova sig direkt och nämnde två barn. Jag var överlycklig.

NUTID: Jag sitter här, rätt så trasig och gräver ner mig själv mer och mer. 4,5 år har gått och det var för ett år sedan jag drog upp ämnet igen, om barn och familj igen då han säger till mig att han inte vill ha några barn, men att det kan förändras. Jag har levt på "det kan förändras" men känner mig mer och mer bitter. Ett år har gått och ingenting händer. Efter den här tiden bor vi heller inte ihop. Har ingen gemensam bostad, inte förlovade, inte gifta. Han vet om mina drömmar i livet men fortfarande händer inget.

Jag är 37 år och lider. Ser tiden rinna ut. Vill stanna kvar för att jag inte ser att jag kommer hinna träffa någon som vill mer än att bara vara med mig, som också vill växa och bygga ett liv tillsammans. Samtidigt är jag rädd för att bli väldigt bitter om jag inte gör något drastiskt. Sedan har det gått så långt att jag börjat irritera mig på många småsaker.

Som pricken över iet, attraheras jag av en annan man. Tre år yngre än mig, med barn. Vet snart inte vad jag ska ta mig till alltså. Det är ingen jag umgås med eller har kontakt med så, utan ses sporadiskt via jobbet. Vi pluggade tillsammans år 2018.

Jag är samtidigt rädd för att det här är en fas jag går igenom. Sägs att det kommer såna här svackor i alla relationer, så vill inte ta något drastiskt beslut. Håller på att gå sönder. Vad gör man i en sån här situation?
  • Svar på tråden Bitterhet
  • Anonym (Bov)

Du lämnar förhållandet naturligtvis. Det du känner för den andre mannen är antagligen ett sätt för dig att frigöra dig själv. 

• Nordinni

Jag tycker du ska lämna. Mannen du är tillsammans med kommer inte ändra sig. Otroligt elakt att säga att man vill förlova sig och ha minst 2 barn om man inte ens menar det. Jag hade aldrig kunnat gå vidare med den mannen efter ett sånt svek. 

• Anonym (d)
    Nordinni skrev 2025-09-03 03:37:51 följande:

Jag tycker du ska lämna. Mannen du är tillsammans med kommer inte ändra sig. Otroligt elakt att säga att man vill förlova sig och ha minst 2 barn om man inte ens menar det. Jag hade aldrig kunnat gå vidare med den mannen efter ett sånt svek. 

Han menade det nog när han sa det men har ändrat sig på vägen.
    Men håller med om att det är bäst att lämna, hans problem är nog att han inte har stake nog att göra det själv.

Så att göra slut är att göra båda en tjänst. Det är iaf vad jag tror.
  • Lynx123

Men är du lycklig i det här förhållandet - oavsett om han vill ha barn eller inte? Är detta en person som du verkligen vill leva med för resten av ditt liv? Tror du att han kommer vara en stöttade och kärleksfull partner och förälder?

• Anonym (Hm)

Till skillnad från vad många andra tycker anser jag att man får ställa ultimatum i äktenskap eller förhållanden. Men FÅR bestämma hur ens liv ska se ut, vad man vill ha och inte. Det man inte kan göra är att tvinga någon. Det slutar alltid fel. Ge det en tidsgräns, för honom men också för dig själv. Berätta vad du vill ha och vad konsekvensen blir, tex att du lämnar förhållandet. Förbered dig mentalt under tiden på att han kanske behåller sin ståndpunkt och se om något händer. Om inte, är du redo att gå vidare. 

Det kan vara svårt att hitta någon ny spm vill skaffa barn abrupt (åldern har betydelse för kvinnors fertilitet såklart), men du kommer föralltid att förakta och vara bitter på din man om du stannar på de här grunderna. 

• Anonym (Fru Bäsk)

Det går inte att kompromissa bort barn tycker jag, det är för stort.

En ung man tjatade om att ha sex utan kondom, det hade vi en gång och det blev en abort, för nej barn ville han inte ha, panik panik!! Jag gjorde slut.

Jag har sen lämnat en man som i sex år sa att han ville ha barn, men sen en dag kröp det fram att nej, det ville han aldrig.

Man nr tre skulle inte gifta sig och han skulle inte ha barn när vi blev ihop, och då sa jag att okej du slipper gifta dig men vi ska ha ett barn, annars är jag inte med. Och det blev bra, han var bara osäker på om han kunde vara en bra pappa då hans egen far var arbetsnarkoman och i äldre ålder aldrig hörde av sig eller tog initiativ att ses om han inte hade ett ärende.

Jag hade gärna haft fler barn men det går ju inte riktigt med de svenska män vi har idag.

• Jårdi

I ditt läge hade jag gjort slut och kollat möjligheterna till att skaffa barn på egen hand. 

• Anonym (X)
    Jårdi skrev 2025-09-03 20:03:28 följande:

I ditt läge hade jag gjort slut och kollat möjligheterna till att skaffa barn på egen hand. 

Så hade jag också gjort.
  • Anonym (Vänta inte)

Fråga en sista gång hur han ser på det du vill. Blir det nej eller att det kanske kan bli=lämna.

Eller lämna bara.

Svar på tråden Bitterhet