• Anonym (Emmy)

Min katt vet inte hur man dricker

Min katt har en skruv lös. Han vet inte hur man dricker om man är en katt. När han dricker så slickar han lite på vattnet och direkt därefter slickar han som en galning i luften för att försöka behålla det lilla vattnet han fick på tungan. Och så fortsätter det. Det ser minst sagt jobbigt ut måste jag säga.

Han löser delvis situationen genom att ta upp vatten med tassen istället. Därför föredrar han att dricka ur min vattenkanna eller avloppen (!) där han MÅSTE stoppa ner tassen. Då framstår han ju som lite smartare än vad han faktiskt är ;) 

Är det bara min katt som är trögfattad eller har ni andra också katter som inte vet hur dom ska utföra basala behov?

• Svar på tråden Min katt vet inte hur man dricker
  • OlleSQ

Skaffa drickfontän? Tills du gjort det får du sätt på lite vattendropp från kranen så katten kan dricka därifrån.

• Anonym (Emmy)
    Lynx123 skrev 2025-09-03 09:21:05 följande:

Så gör många katter. Bra råd att skaffa kattfontän.

Jag har haft många katter, inga har hållt på sådär och fjantat sig med vattnet. Men ja.. fontän kanske är en lösning.
  • Lynx123
    Anonym (Emmy) skrev 2025-09-03 09:28:39 följande:
    Jag har haft många katter, inga har hållt på sådär och fjantat sig med vattnet. Men ja.. fontän kanske är en lösning.
    Jag med och flera har gjort just så. Fontän är jättebra - får dem att dricka mer också.
  • Anonym (Fnattkatt)

Vår nuvarande katt dricker också väldigt lustigt. Det är som att den absolut inte vill få mer än yttersta spetsen av tungan blöt, så de första 2-3 försöken brukar tungan inte ens träffa vattenytan. 

• Anonym (Emmy)
    Anonym (Fnattkatt) skrev 2025-09-03 09:55:35 följande:

Vår nuvarande katt dricker också väldigt lustigt. Det är som att den absolut inte vill få mer än yttersta spetsen av tungan blöt, så de första 2-3 försöken brukar tungan inte ens träffa vattenytan. 

Ja, exakt så håller min också på. 
  • Anonym (Drickkatter)

Katter dricker oftast sämre när mat och vattenskålen står bredvid varandra. 
    Ställ ett större glas, som håller om det ramlar i golvet, latteglas typ, på en högre plats och på ett annat ställe än där maten står. Det brukar funka för de flesta katter.

Sen tror jag inte att någon katt med tillgång till vatten dör av törst. Men de vill ofta inte dricka där de äter då det inte är naturligt att dricka samtidigt som man fångar ett byte och har fullt upp med det.

• Anonym (Matte)

En annan sak som kan vara bra om katten dricker dåligt är att ha på lite extra vätska på blötmaten så du vet att han får i sig vätska iaf. Fick tipset av veterinär när en av mina katter fick en urinsten vilket är en stor risk att de utvecklar om de får för lite vätska i sig.

• Aliona

Mina katter har aldrig varit intresserade av att dricka ur skål. Ur kran som droppar eller rinner väldigt lite funkar allra bäst. Toaletten och duschbrunnen har en katt föredragit. Tänker att det kanske faller sig mer naturligt för många katter. Låt din katt dricka så som den föredrar. 

• Anonym (Kissematte)

Spelar det någon roll vilken skål ni har? Många katter ogillar att sticka ner huvudet i en skål där morrhåren nuddar skålens kanter. 

Svar på tråden Min katt vet inte hur man dricker