• Marmeladen123

Tredje misslyckade återföringen - behöver hjälp

Behöver bara lite råd och input. Jag är så ledsen.

Jag har precis haft min tredje misslyckade FET. Vi gör IVF på grund av manlig faktor (azoospermi) och allt från min sida såg jättebra ut från början. Men under processen hittade de ett litet endometriom på min vänstra äggstock (14 mm) och två myom. Så jag fick en endometriosdiagnos, vilket jag blev sååå överraskad över. Har inte trott att jag haft några symtom, men nu har jag insett att jag haft lite ägglossningssmärta och att jag innan mensen börjar får en brännande känsla i livmodern. Men ingen mensvärk alls.

Vi fick ett riktigt bra resultat från första äggplocket med min mans spermier (20 ägg, 16 mogna, 14 befruktade och 8 ofrivilligt otillgängliga blastocyster). Och vi var så säkra på att vårt största problem (azoospermin) var över och att vi var närmare vårt mål att få växa vår familj. Men nu har vi haft tre FET utan implantation.

Jag bor i Sverige och här gör man inte PGT-A-testning av etiska skäl. Och min klinik gör egentligen inget personligt anpassat. Min klinik och läkare säger att den senaste forskningen säger att min typ av endometrios inte påverkar IVF. Men när jag läser här blir jag så förvirrad. De rekommenderar mig inte att göra laparoskopi eftersom det är ett så litet endometriom och jag inte har några egentliga symtom. Alla tre FET har varit med progesteron och ägglossningsspruta. Så inga mediciner utöver det.

Varje gång har jag insett att det inte fungerat på grund av extrema nattsvettningar som jag alltid får innan mensen börjar. Jag har haft det under alla FET också, alltid vid samma tid som under mina normala cykler.

Men nu börjar jag tappa hoppet. Och vet inte vad nästa steg är eller hur vi ska gå vidare. Kan det vara dålig kvalitet på spermierna som ger dåliga blastocyster? Är det min endometrios? Min livmoder? Hur kan vi gå vidare? Jag behöver verkligen hjälp.

• Svar på tråden Tredje misslyckade återföringen - behöver hjälp
  • Anonym ((V))

Hej! 
    Jag har mycket gemensant med dig i detta. Det är verkligen pissjobbigt med hela bergochdalbanan av känslor.
    Jag fick iaf göra biopsi på livmoderslemhinnan efter ett antal misslyckade insättningar. Det visade att jag hade inflammation i endometriet. Har ni pratat om något sånt?

• Marmeladen123

Åh fy! Nej inget jag hört om ännu, men ska fråga om det. Hur behandlade ni det och har det hjälpt dig något?

• Marmeladen123
    Anonym ((V)) skrev 2025-09-03 15:15:27 följande:

Hej! 
    Jag har mycket gemensant med dig i detta. Det är verkligen pissjobbigt med hela bergochdalbanan av känslor.
    Jag fick iaf göra biopsi på livmoderslemhinnan efter ett antal misslyckade insättningar. Det visade att jag hade inflammation i endometriet. Har ni pratat om något sånt?

Åh fy! Nej inget jag hört om ännu, men ska fråga om det. Hur behandlade ni det och har det hjälpt dig något?
  • Anonym ((V))

Endometrit behandlas med antibiotika och efter atibiotikakuren tog dom en ny biopsi för att se om inflammationen försvunnit. 
    I samband med biopsin kollade dom även om livmodern var fri från polyper och sammanväxningar genom att spola in koksalt i samband med ultraljud. 
    Du kan ju höra med dom om det är något du kan få göra.
    Hoppas det går bättre för dig snart! 

Berätta gärna hur det går och om du får veta något annat bra! 

Svar på tråden Tredje misslyckade återföringen - behöver hjälp