• Anonym (Ledsen)

Olyckligt kär, kan inte släppa exet.

Jag hade en kort fling på några månader vi var inte ens tillsammans. När det tog slut hade jag jättesvårt att acceptera det. Nu har det snart gått ett år men jag  fortfarande så stor sorg över det här och har jättesvårt att släppa honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma över den här mannen och hur jag ska gå vidare som.

• Svar på tråden Olyckligt kär, kan inte släppa exet.
  • Anonym (Korkskruv)

Du har svaret i din text.. Du måste acceptera att slut är slut. Då först kan du gå vidare.. 
    Hur då undrar du? 
    Du måste skapa avslutet själv . Genom att faktiskt ta bort honom ur ditt liv. Klipp bandet. Blockera honom på sociala medier.  Ta bort sms och gamla chattar och gamla bilder.  Göd inte elden med gamla minnen. Sluta googla och sluta ha koll på honom. 

Du kan ju också vända på resonemanget och undra varför ska han fortfarande bestämma över ditt liv? Varför tillåter du dig själv att hamna där?  Återta ditt liv och börja LEV livet.  

Sen om man ska vända blicken inåt kan du ju fundera på vad som egentligen gjorde att du fastnade i detta? Varför var det viktigt att det skulle vara han?  Vad triggade han igång för känslor och varför?  

Att fastna kvar I nån man inte "kan" släppa kan många gånger också handla om att man använder det som ursäkt för att slippa dejta på nytt för att det innebär att man ännu en gång kan bli sårad . Man gömmer sig istället för att bearbeta det.  Att bli kär innebär risken att bli sårad. Det gäller alla människor.  

• Anonym (Shelly)

När jag befann mig i djup hjärtesorg fann jag tröst i whisky och gammal blues-musik. Hjälpte för stunden iaf. 
    Men på riktigt så hjälpte musiken mig. Det är nåt med gammal blues och countrymusik som påminde mig hur svårt och tufft de hade det förr i tiden. Hur hårt livet var och hur enkelt det är nu. Det fick mig att rycka upp mig lite.

Även rymd-dokumentärer får en att få ett annat perspektiv på våra liv.

Och såklart att prata med vänner, och umgås med dem.

Du har säkert hört det förr men försök träffa nån ny..?

• Kvittning

Om det var en kort fling på några månader så kanske du inte ens ska kalla honom ett ex? Utan snarare en fling med en person som du troligen inte lärde känna helt ordentligt och eventuellt skapat en fantasibild av?

Att det du har svårt att släppa kanske inte riktigt är han, utan drömmen och en fantasi. 

• Anonym (ST)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-09-03 17:32:34 följande:
    Olyckligt kär, kan inte släppa exet.

Jag hade en kort fling på några månader vi var inte ens tillsammans. När det tog slut hade jag jättesvårt att acceptera det. Nu har det snart gått ett år men jag  fortfarande så stor sorg över det här och har jättesvårt att släppa honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma över den här mannen och hur jag ska gå vidare som.

Det låter som att du har lätt att bygga upp en fantasi om en person som du inte egentligen känner?

Det är ju ett fenomen att vara kär i kärleken liksom, utan att man ens har lärt känna varandra.

Om du har så svårt att släppa någon du inte ens varit tillsammans med tycker jag du borde söka hjälp. Det kan ju hänga ihop med någon slags diagnos. Det är uppenbarligen inte personen i sig du saknar utan känslan av att du hade något på gång med någon. 
  • Anonym (Kalleballe)

Antingen har du faktiskt känslor för honom.. och då ska du göra allt du kan för att få dem tillgodosedda...

Eller så är det bara så att båset är tomt när kossan är borta.. och detta kan du snabbt testa. Hitta på en massa annat. Sitt inte hemma och fundera. Träffa nya människor, kompisar, träna, lär dig något nytt.

"Its all about mastering the mind game"

• Anonym (kattan)

Bästa sättet att komma över nån är att komma under nån annan.. Ut å dejta

• Anonym (Jo)
    Kvittning skrev 2025-09-04 11:00:08 följande:

Om det var en kort fling på några månader så kanske du inte ens ska kalla honom ett ex? Utan snarare en fling med en person som du troligen inte lärde känna helt ordentligt och eventuellt skapat en fantasibild av?

Att det du har svårt att släppa kanske inte riktigt är han, utan drömmen och en fantasi. 

Det ligger nog mycket i detta att han är drömmannen.
  • Anonym (Ledsen)

Ja det är sant att det var väl inte ett riktigt förhållande bara en fling en kort sådan Han ville ju fortsätta vara vänner men jag kände att jag kunde inte vara det eftersom jag var för kär. Han försökte trots att jag inte ville ha kontakt att kontakta mig flera gånger men jag har alltid avfärdat det och blockerat honom till slut. Nu var det ju ganska många månader sen jag hade någon slags kontakt med honom. Jag sitter inte hemma och tittar på bilder eller gamla konversationer. Jag har prövar åt att dejta andra killar Jag hade till och med ett annat kort litet förhållande och ändå känns det som att jag sitter fast känslomässigt. Det här är absolut ingen drömkille jag vet att han inte är bra för mig men känslorna var så otroligt starka med honom och det är det jag tror jag längtar efter just förälskelsen i sig själv som jag inte har känt något liknande på 20 år

Svar på tråden Olyckligt kär, kan inte släppa exet.