• Anonym (Obekväm)

Varför går jag inte ner i vikt efter förlossningen?

Födde mitt andra barn för ca 5 veckor sedan och trodde att jag skulle återgå till min kropp innan graviditeten lika fort som sist. Då såg man inte några spår efter graviditeten efter 3 veckor och jag vägde mindre än innan graviditeten efter 7 veckor.

Både då och nu helammar jag, jag gick nog upp 2-3 kg mer denna graviditet dock men vägde mig inte efter v 33 så är lite osäker.

Jag rör på mig så mycket jag kan. Går gärna långa promenader i rask takt, arbetar ute på tomten mm.

Är aldrig hungrig utan äter för att jag måste för att jag ammar även om jag inte räknar kalorier så bör jag definitivt göra av med mer än jag stoppar i mig.

Tycker inte heller jag gör något annorlunda mot sist jag hade fött. Enda skillnaderns är väl att jag nu är 3 år äldre (29 år) och att jag är extremt stressad då jag har en väldigt krävande bebis och en väldigt krävande och trotsig 3-åring.. Har hjärtrusning, magknip och svimningskänsla större delar av dygnet då jag aldrig, aldrig kan bara koppla av.

Vet att det inte var så länge sedan jag födde och kroppen tar tid att återhämta sig, men att det ska vara sån skillnad mot sist väntade jag mig inte. Är rätt smal i grunden och är väldigt obekväm med att se mig själv med låt som nu går ihop och en mage som putar.

Så jag, tips? 

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt efter förlossningen?
  • Anonym (.)

Är det så extremt viktigt att du ska se exakt likadan ut som du gjorde innan graviditeten, 5 veckor efter att du fött ditt andra barn? Är det inte bättre att lägga det fokuset på dina två barn och låta kroppen återhämta sig? 

• Anonym (mm)
    Anonym (Obekväm) skrev 2025-09-04 19:44:26 följande:

Har hjärtrusning, magknip och svimningskänsla större delar av dygnet då jag aldrig, aldrig kan bara koppla av.

Varför är inte detta mer i topp i prioriteringen rörande "att ta hand om sig själv"?

Att se likadan fem veckor senare är totalt orimligt. Alla graviditeter är olika och det .har.gått.fem.veckor...

• Anonym (Usxh)
    Anonym (.) skrev 2025-09-04 20:05:38 följande:

Är det så extremt viktigt att du ska se exakt likadan ut som du gjorde innan graviditeten, 5 veckor efter att du fött ditt andra barn? Är det inte bättre att lägga det fokuset på dina två barn och låta kroppen återhämta sig? 

Är väl hennes omtänksamma partner som eldar på.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Usxh) skrev 2025-09-04 20:12:13 följande:
    Är väl hennes omtänksamma partner som eldar på.
    Du vet... det är trevligare att fråga TS än att anta något.
  • Anonym (Usxh)
    Anonym (mm) skrev 2025-09-04 20:26:01 följande:
    Du vet... det är trevligare att fråga TS än att anta något.
    Du dikterar inte villkoren här vännen lilla.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Usxh) skrev 2025-09-04 20:33:30 följande:
    Du dikterar inte villkoren här vännen lilla.
    Familjeliv brukar uppskatta om man är trevlig. Är det kul att vara otrevlig mot en person i kris?
  • Anonym (Usxh)
    Anonym (mm) skrev 2025-09-04 20:34:32 följande:
    Familjeliv brukar uppskatta om man är trevlig. Är det kul att vara otrevlig mot en person i kris?
    Kris? Herrgud vilken liten snöflinga du är om du kategoriserar ts problem som en kris. Ska du inte slänga in lite andra katastroford också när du ändå är på hugget?
  • Anonym (Mamma Mu)

Förstår att du jämför med förra graviditeten men det är lite fel för varje graviditet är olika, för det mesta.
    Fokusera på din sömn och återhämtning istället för kroppen så du inte stressar kroppen ytterligare, det kan då bildas högt kortisol och det ger motsatt effekt på vikten.
    Prioritera också att äta minst 3 ggr/ dag.
    äter du inte blir du trött!
    Går du däremot upp upp och får fler symtom så KAN det vara något med sköldkörteln.

• Anonym (Wvevsc)

Det var likadant för mig. Efter jag födde mitt första barn rasade vikten av direkt utan att jag gjorde något. 2-3 veckor efter var allt borta. Efter andra barnet blev det inte så. Vikten gick inte nedåt och trots att jag efter några månader försökte så var det några envisa kg som inte försvann. Efter tredje barnet likadant, ytterligare några kg som inte försvann trots försök. Jag gick liksom ned till att börja med men sen planade det ut och 3-4 kg för andra och tredje graviditeten vardera bet sig kvar. Yngsta är 3 år nu och de kilona är fortfarande kvar. Det är som att kroppen har en ny vikt-set point där den vill hålla sig. Om jag skulle gå ner minsta lilla från mitt nya normala går jag upp det igen bara jag tittar på mat.

• Anonym (S)

Det gick snabbt efter min första också. Jag kom i samma byxor som innan graviditeten efter några dagar. Magen är platt och jag har gått ner allt efter min sista graviditet men det tog mycket längre tid. Magen fortsatte att vara rund länge men gick sakta men säkert ner sedan. Ge det lite tid 😊

• Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2025-09-04 20:05:38 följande:

Det går faktiskt att tänka på annat även om man lägger fokus på sina barn. Vilken taskig attityd mot TS. Det är inget konstigt med TS funderingar. Det är klart att man noterar förändringar av sin kropp efter graviditeten.
  • Anonym (Meghan)

De flesta går ner snabbt efter första graviditeten. Det är de följande graviditeterna som kan bli lite tuffare.

Ge dig själv minst 9 månader som man brukar säga - 9 månader upp, 9 månader ner. 

Kroppen behöver uppenbarligen tid att återhämta sig.

• Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2025-09-05 12:24:58 följande:
    Det går faktiskt att tänka på annat även om man lägger fokus på sina barn. Vilken taskig attityd mot TS. Det är inget konstigt med TS funderingar. Det är klart att man noterar förändringar av sin kropp efter graviditeten.
    Verkligen ingen taskig attityd!! Jag tycker hon ska låta kroppen få återhämta sig i lugn och ro!! Sånt kan ta tid även fast de inte gjorde det första gången! 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (S) skrev 2025-09-05 12:24:58 följande:
    Håller med. Vissa har så hård och taskig stil helt i onödan  på såna här forum 
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt efter förlossningen?