• Anonym (Scam?)

Tinderbedragare? Kan man göra sök på bild?

Jag är extremt försiktig på tinder. Skrev med en amerikansk kille under ett par veckor, han påstår sig bo i Sthlm och jobbar åt UN sen tre månader. Jag var så tveksam så jag ?gjorde slut?. Han blev sjukt besviken. Vi hann inte ses. Nu i efterhand har jag tänkt att jag var sjukligt misstänksam. Eller? Vi matchade helt sjukt gällande humor osv. Han 50, jag 48. Har lite bilder och ett namn, men hittar INGET. Hur fan vet man om man blivit utsatt? Jag var tydlig med att han inte får en krona om sånt kommer på tal. Hittar ingen bildsökmotor.

• Svar på tråden Tinderbedragare? Kan man göra sök på bild?
  • Anonym (g)

vaddå hittar ingen bildsökmotor, är bilderna stulna brukar google funka

och ja det lär varit scam

• Fjäril kär

Om du inte kan hitta honom via vanliga sociala medier,  Hitta.se och liknande är det ganska givet att människan inte existerar.  En riktig person lämnar ju alltid spår efter sig som kan kontrolleras. 

Testa att köra bildsök i Google eller via AI  .  En del bilder är ju snodda från andra länder eller rent av gjorda i AI....  en AI-bild kan identifieras via samma app . 

Konversationen körs oftast via Google translate och kan ses lite stel och innehålla märkliga ord som inte används i korrekt svenska. Samt ett överflöd av kärleksfulla ord och formuleringar.  

• Anonym (Wow)
    Fjäril kär skrev 2025-09-04 22:47:43 följande:

Om du inte kan hitta honom via vanliga sociala medier,  Hitta.se och liknande är det ganska givet att människan inte existerar.  En riktig person lämnar ju alltid spår efter sig som kan kontrolleras. 

Testa att köra bildsök i Google eller via AI  .  En del bilder är ju snodda från andra länder eller rent av gjorda i AI....  en AI-bild kan identifieras via samma app . 

Konversationen körs oftast via Google translate och kan ses lite stel och innehålla märkliga ord som inte används i korrekt svenska. Samt ett överflöd av kärleksfulla ord och formuleringar.  

Lol så en amerikansk tillfällig arbetar via UN kan du hotta på "HItta"? Lägg ner..
  • Anonym (Scam?)
    Anonym (g) skrev 2025-09-04 22:41:23 följande:

vaddå hittar ingen bildsökmotor, är bilderna stulna brukar google funka

och ja det lär varit scam

Nope. Står så här, oavsett vilken person jag söker på i mina bilder: Resultaten begränsas för personer
    Försök att ändra sökområdet eller skicka en annan bild
  • Anonym (g)
    Anonym (Scam?) skrev 2025-09-04 23:14:00 följande:
    Nope. Står så här, oavsett vilken person jag söker på i mina bilder: Resultaten begränsas för personer
    Försök att ändra sökområdet eller skicka en annan bild
    Ok, när det gäller stulna bilder eller kändisar brukar det fungera
  • Anonym (Scam?)
    Fjäril kär skrev 2025-09-04 22:47:43 följande:

Finns inga frågatecken i hur han skriver. Jag är sjukt vaksam, vill mest ha bekräftat att jag hade rätt. Annars har jag sumpat nåt sjukt bra. Vi har suttit hela kvällar och skrivit, och det är helt autentiskt. Har en amerikansk vän, så det är inget som går att fejka. Eller? Mår mest dåligt över att han blev så sjukt ledsen över min misstänksamhet innan vi hann träffas.
  • Anonym (Scam?)
    Anonym (g) skrev 2025-09-04 23:14:52 följande:
    Ok, när det gäller stulna bilder eller kändisar brukar det fungera
    Kändisar funkar, men inte privatpersoner. Ingen som vet hur man gör?
  • Anonym (g)
    Anonym (Scam?) skrev 2025-09-04 23:19:46 följande:
    Kändisar funkar, men inte privatpersoner. Ingen som vet hur man gör?
    Jag har fått det att fungera flera gånger

men detta är scam, jobba åt UN jo tjena
  • Fjäril kär
    Anonym (Wow) skrev 2025-09-04 22:58:43 följande:
    Lol så en amerikansk tillfällig arbetar via UN kan du hotta på "HItta"? Lägg ner..
    Lägg ner själv.. en korrekt adress kan alltid hittas. En utländsk arbetare brukar kunna tala om vart den bor under förutsättning att personen faktiskt existerar.  
  • Anonym (Åsna)

ALLA scammare jobbar ALLTID åt FN, är militär av andra grader , är läkare eller rik äneman/pensionär....

Alla scammare använder bilder som antingen går att söka och hitta via alternativa sökmotorer eller så är dom osökbara pga fejkad AI-bild. 

En scammare förutsätter att du är dum i huvudet och berättar gärna saker som är så snett och skevt det bara går och förväntar sig att man ska gå på det.  (Frågar man om exakt arbetsplats brukar dom uppge något diffust eller en adress till något som inte existerar,  vill man träffas är det alltid något "akut" som inträffar och kan inte mötas och vill oftast ha betalt för en bussbiljett eller liknande trivialt vid första gångerna som sedan snabbt eskalerar)...  

• Anonym (Hua)

Gör en reverese image search. Jag använder mig av tineye.com 

Ladda upp bilden på deras hemsida bara. Det är gratis 

• Anonym (Scam?)
    Anonym (Åsna) skrev 2025-09-04 23:38:45 följande:

ALLA scammare jobbar ALLTID åt FN, är militär av andra grader , är läkare eller rik äneman/pensionär....

Alla scammare använder bilder som antingen går att söka och hitta via alternativa sökmotorer eller så är dom osökbara pga fejkad AI-bild. 

En scammare förutsätter att du är dum i huvudet och berättar gärna saker som är så snett och skevt det bara går och förväntar sig att man ska gå på det.  (Frågar man om exakt arbetsplats brukar dom uppge något diffust eller en adress till något som inte existerar,  vill man träffas är det alltid något "akut" som inträffar och kan inte mötas och vill oftast ha betalt för en bussbiljett eller liknande trivialt vid första gångerna som sedan snabbt eskalerar)...  

Du hjälper mig jättemycket nu. Men, han vet ju redan att jag är på min vakt och att jag ALDRIG skulle ge pengar. Så min allra största fråga är då, vad vill han? Eller var han på riktigt, och så skrämde jag honom med alla de exempel du nyss skrev?
  • Anonym (Scam?)
    Anonym (Hua) skrev 2025-09-05 00:25:48 följande:

Gör en reverese image search. Jag använder mig av tineye.com 

Ladda upp bilden på deras hemsida bara. Det är gratis 

Har redan testat. Med alla hans bilder.
  • Anonym (Hua)
    Anonym (Scam?) skrev 2025-09-05 00:30:55 följande:
    Har redan testat. Med alla hans bilder.
    Och vad blev resultatet?
  • Anonym (Scam?)
    Anonym (Hua) skrev 2025-09-05 09:25:56 följande:
    Och vad blev resultatet?
    Ingen träff.
  • Anonym (scamscamscameliscam)
    Anonym (Scam?) skrev 2025-09-05 00:30:12 följande:
    Du hjälper mig jättemycket nu. Men, han vet ju redan att jag är på min vakt och att jag ALDRIG skulle ge pengar. Så min allra största fråga är då, vad vill han? Eller var han på riktigt, och så skrämde jag honom med alla de exempel du nyss skrev?
    Fast du är ju inte på din vakt. Amerikan och FN SKRIKER scam. Hade aldrig ens inlett en konversation. Han var garanterat inte på riktigt. 
  • Anonym (Harundrat)
    Anonym (Åsna) skrev 2025-09-04 23:38:45 följande:

Har personligen undrat varför så många scammare kör med att de varit soldater eller FN-soldater. Förutsätter de att militärer eller folk med militär bakgrund är heta hos kvinnor eller?
  • Anonym (H)

Så du dumpade någon bara för att han säger sig jobba på UN i Sverige och är amerikan? Det kan ju visst stämma. Om han börjar tigga pengar, vet du att det inte stämmer men att dumpa någon bara pga jobb och nationalitet???

UN locations in Sweden: The United Nations Children's Fund (UNICEF) has offices in Stockholm, and the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) is also located there

Svar på tråden Tinderbedragare? Kan man göra sök på bild?