• Anonym (Mamsen)

"Kan man vara i skolan kan man vara med på idrotten"

Så säger vår skola alltid. Och jag köper oftast konceptet. Men nu har mitt barn skadat sig. Idag kunde hen gå lugnt rakt fram utan att det gjorde störande ont, även om det känns. Minsta snedbelastning, vridning eller snabb viktändring gör dock ont. Löpning och hopp är inte att tänka på nu. Vi var i kontakt med sjukgymnast efter skadan som sa att vi skulle ta det lugnt tills också lättare hopp och snabb viktförskjutning inte gjorde jätteont.

Därför skickade jag med en lapp till idrottsläraren idag, för jag tycker inte att skolgympan är lämplig idag. Dessutom måste barnet i så fall duscha och då måste den skadade kroppsdelen lindas av och barnet är för litet för att linda om det ordentligt själv. 

Vad säger ni, är skolans uttalande rimligt i alla lägen?

• Svar på tråden "Kan man vara i skolan kan man vara med på idrotten"
  • Jemp

Nej. 

Jag antar att det kommer från för mycket undanflykter för att vara med, men det finns ju en mängd olika undantag. 

• Anonym (Klara)

Vad sa läraren om lappen? 

Själva grundinställningen tycker jag är fel. Själv undviker jag att cykla till jobbet och gå i många trappor tex när jag är förkyld för på så sätt slipper jag hosta. Jag lär mitt barn att göra likadant. Flera veckors hosta och dålig sömn vill man ju liksom undvika.

På mitt barns skola är det inga problem alls att barnen hoppar över idrotten när de precis håller på att tillfriskna. 

• Anonym (Dumheter)

Jag tycker det där är dumheter. Många gånger jag jobbar men inte skulle träna. Men det fattar inte skolan. 

Dock duschar ju ingen på idrotten numera så det är ju inget argument? 

• Anonym (Läkare)

Som läkare: nej, helt orimligt om man menar att barnet ska vara med på den vanliga idrotten på samma villkor som alla andra. Förutom skador ska man tex inte träna vid lätta förkylningsymptom (om/när barnet ska vara i skolan är en annan diskussion - oavsett vad man tycker där så är det ett faktum att många skickar sina barn till skolan så länge allmäntillståndet inte är påverkat). 

Däremot är idrott och hälsa mer än bara fysisk aktivitet och det går förstås alldeles utmärkt att ge barnet en teoretisk uppgift istället. Eller anpassa den fysiska aktiviteten till barnets förutsättningar. 

• Anonym (idrott)
    Anonym (Mamsen) skrev 2025-09-05 09:45:07 följande:
    "Kan man vara i skolan kan man vara med på idrotten"

Så säger vår skola alltid. Och jag köper oftast konceptet. Men nu har mitt barn skadat sig. Idag kunde hen gå lugnt rakt fram utan att det gjorde störande ont, även om det känns. Minsta snedbelastning, vridning eller snabb viktändring gör dock ont. Löpning och hopp är inte att tänka på nu. Vi var i kontakt med sjukgymnast efter skadan som sa att vi skulle ta det lugnt tills också lättare hopp och snabb viktförskjutning inte gjorde jätteont.

Därför skickade jag med en lapp till idrottsläraren idag, för jag tycker inte att skolgympan är lämplig idag. Dessutom måste barnet i så fall duscha och då måste den skadade kroppsdelen lindas av och barnet är för litet för att linda om det ordentligt själv. 

Vad säger ni, är skolans uttalande rimligt i alla lägen?

Nej, det är såklart inte rimligt i alla lägen för precis alla individer.

Men troligen kommer det ifrån en massa dumma undanflykter som skolan då satt en policy för att försöka stävja. 

Om du skickar ett intyg och beskriver problemet så kan ditt barn såklart avstå idrotten under en period. 
  • Fjäril kär

När yngsta sonen gick i högstadiet var det samma inställning men det berodde på 3 saker...

1. Alla påhittade ursäkter som i viss mån kunde vara sanna 

2. Som resultat av 1 kunde halva klassen bli bänkad och störde pågående lektion 

3. Skolk.. eleven iddes inte ens komma med en ursäkt utan dök helt enkelt inte upp och lät hälsa via klassen att "hen är sjuk" 

Då infördes denna regel som gjorde att eleverna istället fick andra uppgifter och lektionen blev lugnare. Beroende på ursäkt kunde dom istället få teori och fylla i uppgifter , vara bollkalle på lektionen, ta en promenad och komma tillbaka med ett kvitto från affären,  delta med lättare uppgifter och slapp dom moment som inte kunde utföras pga skada .. etc..  

Plötsligt blev lektionerna lugna och roliga och skolket upphörde och eleverna höjde sina betyg dessutom.  

• Anonym (Klara)

Frågade min tonåring (alltså inte barnet jag nämnde tidigare) om det finns någon sån bestämmelse på hennes högstadieskola. Det gjorde det inte, men hennes spontana kommentar var att en sån regel hade varit bra för i så fall hade fler förkylda stannat hemma istället för att komma till skolan och smitta klassen (tonåringen har hälsoångest). En intressant vinkel ändå - att en sån regel skilke kunna göra att barn missar hela skoldagar bara för att föräldrarna tycker att hen är för hostig för att vara med på gympan och de därför känner sig tvingade att hålla barnet hemma 

• Anonym (Klara)
    Fjäril kär skrev 2025-09-05 10:29:33 följande:

När yngsta sonen gick i högstadiet var det samma inställning men det berodde på 3 saker...

1. Alla påhittade ursäkter som i viss mån kunde vara sanna 

2. Som resultat av 1 kunde halva klassen bli bänkad och störde pågående lektion 

3. Skolk.. eleven iddes inte ens komma med en ursäkt utan dök helt enkelt inte upp och lät hälsa via klassen att "hen är sjuk" 

Då infördes denna regel som gjorde att eleverna istället fick andra uppgifter och lektionen blev lugnare. Beroende på ursäkt kunde dom istället få teori och fylla i uppgifter , vara bollkalle på lektionen, ta en promenad och komma tillbaka med ett kvitto från affären,  delta med lättare uppgifter och slapp dom moment som inte kunde utföras pga skada .. etc..  

Plötsligt blev lektionerna lugna och roliga och skolket upphörde och eleverna höjde sina betyg dessutom.  

Låter som ett jättebra upplägg! 

Största frånvaron i min tonårings klass verkar vara när de ska simma. Många av tjejerma vägrar visa sig i badkläder för killarna och får plötsligt mens allihop. Det upptäckte jag att de stävjar genom att lägga två simhallsbesök med två veckors mellanrum.

• Jemp
    Anonym (Klara) skrev 2025-09-05 10:34:26 följande:

Frågade min tonåring (alltså inte barnet jag nämnde tidigare) om det finns någon sån bestämmelse på hennes högstadieskola. Det gjorde det inte, men hennes spontana kommentar var att en sån regel hade varit bra för i så fall hade fler förkylda stannat hemma istället för att komma till skolan och smitta klassen (tonåringen har hälsoångest). En intressant vinkel ändå - att en sån regel skilke kunna göra att barn missar hela skoldagar bara för att föräldrarna tycker att hen är för hostig för att vara med på gympan och de därför känner sig tvingade att hålla barnet hemma 

Vår skola är tydliga med att barnen bör vara i skolan även med lätta förkylningssymptom.
  • Anonym (Tedd)

Nej och det gäller ju inte för vuxna heller.
    Jag kan ha brutit benet = jobbar som trädgårdsmästare = kan inte jobba = kan få sjukpenning från Försäkringskassan. 
    Jag kan ha brutit benet = har kontorsjobb = har inga problem alls med att jobba = ingen sänkt förmåga = ingen sjukpenning.

Såklart att ett barn kan ha möjlighet att sitta med på lektioner men inte kan delta just i fysisk aktivitet på en idrottslektion?

• Anonym (Johanna)

Men har ni ingen dialog med lärarna?  

Min son hade samma regler i sin skola men var man skadad eller sjuk på något sätt så var det självklart att man inte behövde delta utan fick istället sitta med teori.  Det gällde att man som förälder tog sitt ansvar och förde en dialog med läraren om sitt barn så var det inga problem. Småförkyld eller liknande var dock inte skäl nog att vara undantagen lektioner...

Min son bröt foten på skoltid och blev gipsad. När han återvände till skolan ett par dagar senare så ringde jag läraren och berättade som då fixade några lektioner med teori.  När gipset togs av var läraren noga med att sonen inte skulle överbelasta foten och fick under vissa lektioner hjälpa till istället för att delta. 

Pratar folk inte med varandra längre? 

• Anonym (Klara)
    Jemp skrev 2025-09-05 10:45:42 följande:
    Vår skola är tydliga med att barnen bör vara i skolan även med lätta förkylningssymptom.

Måste de då vara med och vara fysiskt aktiva på gympan också?

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-09-05 12:04:36 följande:

Min son hade samma regler i sin skola men var man skadad eller sjuk på något sätt så var det självklart att man inte behövde delta utan fick istället sitta med teori.  Det gällde att man som förälder tog sitt ansvar och förde en dialog med läraren om sitt barn så var det inga problem. Småförkyld eller liknande var dock inte skäl nog att vara undantagen lektioner...

Min son bröt foten på skoltid och blev gipsad. När han återvände till skolan ett par dagar senare så ringde jag läraren och berättade som då fixade några lektioner med teori.  När gipset togs av var läraren noga med att sonen inte skulle överbelasta foten och fick under vissa lektioner hjälpa till istället för att delta. 

Pratar folk inte med varandra längre? 

Det fanns inte så mycket utrymme för djupare dialog än en lapp. Skadad igår, testade imorse och idrott första lektionen. Jag har ännu inte ens kontaktuppgifter till idrottsläraren. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-09-05 12:04:36 följande:

Jag undrade också detta faktiskt. Vi har kontaktuppgifter till alla lärare och det är bara att höra av sig om det är något. Vi har tex gjort det i precis såna lägen som det ts beskriver. Mycket lugnare för alla att ha bestämt i förväg. Läraren kan förbereda alternativ aktivitet tex. 
  • Anonym (Rätt)

Är man i skolan kan man alltid vara med. 

MEN man får kanske ha anpassade uppgifter istället. Det är ingen som förväntar sig att en elev med brutet ben ska vara hemma men inte heller hoppa höjdhopp. Istället kan eleven göra någon annan anpassad uppgift som idrottsläraren kan fixa fram. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Mamsen) skrev 2025-09-05 12:10:08 följande:
    Det fanns inte så mycket utrymme för djupare dialog än en lapp. Skadad igår, testade imorse och idrott första lektionen. Jag har ännu inte ens kontaktuppgifter till idrottsläraren. 
    Oops, missade det här inlägget. Men nu fattar jag situationen. 
  • Anonym (X)

"Vara med på idrotten" och "Vara DELAKTIG i idrotten" är två skilda saker,
    självklart kan barnet vara med på lektionen, få en teoretisk uppgift att lösa och inte riskera skador.

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (X) skrev 2025-09-07 22:30:42 följande:

"Vara med på idrotten" och "Vara DELAKTIG i idrotten" är två skilda saker,
    självklart kan barnet vara med på lektionen, få en teoretisk uppgift att lösa och inte riskera skador.

Här menas att man ska vara ombytt och med på idrottslektionen. Inte vara delaktig vid sidan, oombytt. Men det gick bra, svårt att ifrågasätta när skolsköterskan fått linda om och kommit med förhållningsregler. 
  • gladatjejen00

Som pedagog så är det ett bra svar om läraren ej vet om skadan eller elever ej har lapp/intyg hemifrån eller liknande. 

Jag som lärare ger eleverna andra uppgifter om de ej kan delta på det praktiska, för att eleverna ska gynnas på något vis. Det är enligt lag vår uppgift. 

Om jag var du hade jag försökt skicka mail eller ringa den berörda läraren och informera om skadan samt hur länge eleven ej kan medverka så kan läraren göra en annan plan för ditt barn. 

Svar på tråden "Kan man vara i skolan kan man vara med på idrotten"