• Anonym (Senna)

4 mån fortfarande problem med magen

Min bebis är nu 4 mån gammal och har fortfarande problem med magen främst under natten. Han spänner sig och drar upp benen mot magen eller böjer sig bakåt. Det enda som fungerar är att amma och ofta sover han då vidare ett tag. Men ibland har han ont igen direkt när jag lagt ner honom. Det blir med andra ord inte mycket sömn många nätter.

Vi använder vattenbaserade vitamin d droppar, minifom, Semper magdroppar samt Bifibaby. Ammar upprätt, rapar, håller upprätt 20 min efter amning samt gör massage. Har testat mjölkproteinfritt samt äggfri kost utan förbättring.

Har någon annan haft samma problem vid 4 mån? Förstår att sömnregression kommer vid denna tid, men ännu har vi ej märkt av det utan det är fortfarande magen som påverkar sömnen. Vi höll ut till 3 mån då det sägs att magen ska börja bli bättre men jag tycker nästan den snarare blivit sämre. Långt inlägg!
  • Svar på tråden 4 mån fortfarande problem med magen
  • Märtaz

Hej, jag skaffade ett konto bara för att kunna svara dig! Har exakt samma problem, min bebis är 3,5 månader och har nattliga krämpor pga gaser/magknip. Tänkte det mesta var placebo men blev så desperat så jag provat sempers, minifom, massage osv. Har hela tiden fått höra från BVC och andra att det blir bättre runt tre månader. Nu har tre månader gått och som du känner jag att det nästan blivit värre. Har börjat fundera på att utesluta saker ur kosten, men kanske ska strunta i det..  det är nog bara att hålla ut och vänta på att det blir bättre? Det måste väl bli bättre snart?  När jag frågar chat gpt säger den 4-6 månader

• Anonym (Lillen)

Samma på båda mina, och det försvann runt 3-4mån ålder. Dock upptäckte jag att ett visst grymtande med händer som gick upp och ner betydde att dom behövde rapa 😊 värt att testa! 

• Anonym (tänk)

Det är väl ingen generell sanning att magproblem bara förekommer till 4 mån ålder? En del har magproblem hela livet, andra inte alls. 

Din bebis är en liten människa med en helt egen kropp och egna behov. Den ryms inte i en mall eller kan behandlas enligt ett schema. Och så kommer det att vara under hela uppväxten. 

Fortsätt med det du redan gör, magmassage, rapa. Och acceptans, att bebisen kan ha ont i magen eller andra bekymmer utan att du kan göra så mycket mer än bara hantera det. 

• Anonym (Senna)
    Anonym (tänk) skrev 2025-09-08 08:27:14 följande:

Det är väl ingen generell sanning att magproblem bara förekommer till 4 mån ålder? En del har magproblem hela livet, andra inte alls. 

Din bebis är en liten människa med en helt egen kropp och egna behov. Den ryms inte i en mall eller kan behandlas enligt ett schema. Och så kommer det att vara under hela uppväxten. 

Fortsätt med det du redan gör, magmassage, rapa. Och acceptans, att bebisen kan ha ont i magen eller andra bekymmer utan att du kan göra så mycket mer än bara hantera det. 

Tack för svar! Jag kan absolut acceptera att vissa har mer problem med magen än andra, eller att det kan ta 6 mån för magen att mogna. Men i och med att min bebis mage har blivit märkbart sämre så kändes det som att det kanske inte bara gällde omogen mage. Tänkte att någon kanske hade varit i samma sitts. Ska självklart också ta upp detta på BVC☺️
  • Anonym (Senna)
    Märtaz skrev 2025-09-07 23:03:10 följande:

Hej, jag skaffade ett konto bara för att kunna svara dig! Har exakt samma problem, min bebis är 3,5 månader och har nattliga krämpor pga gaser/magknip. Tänkte det mesta var placebo men blev så desperat så jag provat sempers, minifom, massage osv. Har hela tiden fått höra från BVC och andra att det blir bättre runt tre månader. Nu har tre månader gått och som du känner jag att det nästan blivit värre. Har börjat fundera på att utesluta saker ur kosten, men kanske ska strunta i det..  det är nog bara att hålla ut och vänta på att det blir bättre? Det måste väl bli bättre snart?  När jag frågar chat gpt säger den 4-6 månader

När jag tog upp detta med BVC tidigare så var första steget för mig att testa mjölkprotein fri kost, sedan ägg fri kost. Men det blev inte bättre i vårat fall tyvärr. Tråkigt när ens bebis har ont, men skönt att veta att man inte är ensam! Min bebis spyr dessutom mycket hela tiden så misstänker reflux.
  • Anonym (Senna)
    Anonym (Lillen) skrev 2025-09-08 00:13:45 följande:

Samma på båda mina, och det försvann runt 3-4mån ålder. Dock upptäckte jag att ett visst grymtande med händer som gick upp och ner betydde att dom behövde rapa 😊 värt att testa! 

Tack för svar, ska hålla utkik efter det!
Svar på tråden 4 mån fortfarande problem med magen