• Anonym (Ung?)

Unga föräldrar?

Hej!
    Jag och min man vill börja planera barn relativt snart. Vi har varit tillsammans i 11 år, gifta i 3 år och bor i hus. Vi är 28 och 32 år, har god ekonomi. Men frågan är, tycker ni vi är för unga?

• Svar på tråden Unga föräldrar?
  • Anonym (Mossig)

Morgondagens föräldrar, jaja.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ung?) skrev 2025-09-05 13:23:28 följande:
    Unga föräldrar?

Hej!
    Jag och min man vill börja planera barn relativt snart. Vi har varit tillsammans i 11 år, gifta i 3 år och bor i hus. Vi är 28 och 32 år, har god ekonomi. Men frågan är, tycker ni vi är för unga?

Så du menar att du inte vet om ni är mogna nog, inte har pengar nog, boende nog etc för att kunna ta hand om ett barn?

Tvekar ni så ska ni kanske inte ha barn. 
  • Anonym (Uj)

Inte alls för unga, skulle inte säga nu blir unga föräldrar utan ganska så nöra snittet för första barnet 🙈

• Anonym (Ung?)
    Anonym (Uj) skrev 2025-09-05 13:46:19 följande:

Inte alls för unga, skulle inte säga nu blir unga föräldrar utan ganska så nöra snittet för första barnet 🙈

Tack för ditt svar. Våra vänner är inte sugna på barn än och tycker vi är för unga, men vi känner oss sugna. Kul att veta vad andra tycker.
  • Anonym (Ung?)
    Anonym (Oj) skrev 2025-09-05 13:44:25 följande:
    Så du menar att du inte vet om ni är mogna nog, inte har pengar nog, boende nog etc för att kunna ta hand om ett barn?

Tvekar ni så ska ni kanske inte ha barn. 
    Ursäkta men vart läser du in det? Skrev ju att vi har god ekonomi och varit tillsammans länge och bor i hus. Varför jag frågar är för att våra vänner tycker vi är för unga och skulle vilja ha svar utifrån.
  • Anonym (Abc)

Ni är absolut inte för unga. I er ålder hade vi avlat klart våra ungar. Och då är vi bara 10 år äldre än er. Men det verkar ju gå mot att föräldrarna blir äldre och äldre.

• Anonym (Trulsa)

Du skriver att det är era vänner som tycker så.
    1) varför ska ni bry er om vad andra tycker, ni är väl vuxna?
    2) fråga dem - när tycker NI att vi ska skaffa barn då?

Utifrån att ni två själva verkar uppleva er vara redo - kör på!
    Det är inte säkert att storken landar om 9-10 mån för att ni börjar med oskyddat i helgen utan det kan ta sin lilla tid och plötsligt är ni omsprungna av dessa "vänner". Så lyssna inte till dem, tänk själva.

Jag och min man var 25 när jag blev gravid med första barnet. Då hade vi varit tillsammans 8 år, varit sambos sen runt 20 år, hade utbildningar, jobb, bil och eget boende. Är man redo och har förutsättningarna så finns inget att vänta på. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Ung?) skrev 2025-09-05 14:18:46 följande:
    Ursäkta men vart läser du in det? Skrev ju att vi har god ekonomi och varit tillsammans länge och bor i hus. Varför jag frågar är för att våra vänner tycker vi är för unga och skulle vilja ha svar utifrån.
    Ja, du skrev det senare, efter att jag och andra redan svarat dig. 

Om det bara handlar om att era vänner tycker ni är för unga, vad har då er ekonomi etc med saken att göra?
  • Anonym (Flora)
    Anonym (Ung?) skrev 2025-09-05 14:13:31 följande:
    Tack för ditt svar. Våra vänner är inte sugna på barn än och tycker vi är för unga, men vi känner oss sugna. Kul att veta vad andra tycker.
    Jag är 34 och många i min vängrupp har inte barn än, men jag skulle inte säga att man är ung för barn varken i min ålder eller som 28-30-åring.
  • Gullvivor

Nej verkligen inte, att nästan vara 30 år och få sitt första barn är inte ungt. Sålänge ni själva är redo så skit i vad andra anser.

• Studentpappa

Perfekt ålder skulle jag säga, är väl gött att veta att det inte är farmor och farfar som är ute med barnvagnen.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Nej)

Nej absolut inte. Jag fick mitt första barn när jag va 21. Hon bli 25 i år. Helt underbart att man kan fika o shoppa tillsammans. Lycka till 

• Anonym (qwerty)

Hahahahah sätt igång för fan. Ni är ju lastgamla!

Svar på tråden Unga föräldrar?