Inlägg från: Anonym (Drake) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Drake)

Är kvinnor förfördelade vid lönesättning?

Ja, vad säger ni?

• Svar på tråden Är kvinnor förfördelade vid lönesättning?
  • Anonym (Drake)
    Anonym (Grisis) skrev 2025-09-05 12:48:33 följande:
    All arbetskraft har inte lika värde oavsett leverans. Det finns mkt gamla strukturer som lever kvar oavsett om du ser det eller inte.

Läste om nån som bytte kön till man, den personen blev helt förvånad över att efter det kunna prata till punkt utan att bli avbruten t ex.
    Strukturer påverkar både utbud och efterfrågan men det betyder inte att det är orättvist.

Att män och kvinnor behandlas delvis olika beror framförallt på att kvinnor och män är olika på gruppnivå. Behandlingen är även ett resultat av mindre grupperingar inom grupperna män och kvinnor.
  • Anonym (Drake)
    Anonym (Jag) skrev 2025-09-05 20:14:03 följande:
    Inget är bättre eller sämre.
    Smartare att prioritera familj över karriär. Har träffat så många olyckliga 55+ för att de valt karriären. Det går i princip aldrig att läka den bristande relationen till barnen.

Med det sagt måste man som man prioritera både familj och karriär. För om man struntar i karriär är risken stor att man aldrig får familj och om man väl får en att man blir lämnad. En riktig man är kung både på jobbet och i familjen.
  • Anonym (Drake)
    Tukt skrev 2025-09-05 21:09:50 följande:
    Är det på riktigt att du varken hört om löneskillnader innan? Kan du inte söka information på nätet, eller är det bara av ren tjurighet.
    Här har du svaret på fråga. Inte svaret på olika resonemang diverse individer för här inne.

Två typer av löneskillnader:

Ojusterad löneskillnad:
    Detta är den rena genomsnittsskillnaden mellan alla mäns och alla kvinnors löner.
    Exempel: År 2023 var den ojusterade löneskillnaden cirka 9?10 % enligt SCB och Medlingsinstitutet.

Justera för yrke, sektor, ålder, utbildning etc.
    När man tar hänsyn till sådana faktorer minskar skillnaden. Den justerade löneskillnaden mellan kvinnor och män i likvärdiga jobb låg runt 4?5 %.

Det säger inte att kvinnor är förfördelade. Jag skulle om något tro på motsatsen då det i den statistisken inte tas hänsyn till sjukfrånvaro, fysisk och psykisk status samt faktisk prestation.
  • Anonym (Drake)
    Tukt skrev 2025-09-05 23:28:52 följande:
    Fast det var ju inte frågan. Frågan var om kvinnor tjänade mindre - vilket de gör.
    Nej, det var inte frågan utan om kvinnor behandlas orättvist vid lönesättning.
  • Anonym (Drake)
    Tukt skrev 2025-09-05 23:30:27 följande:
    Ja men ditt jobb, blir ju mer anekdotisk bevisföring. På mitt jobb är det precis tvärt om.
    Ser man till objektiva fakta så värdesätter män karriär mer än kvinnor.
  • Anonym (Drake)
    Postman skrev 2025-09-05 23:56:10 följande:
    Sant men jag beskrev hur det är på just mitt arbete, det behöver du inte tolka in som att jag menar att det är lika med att det är så överallt förstås. Jag tror dock personligen att generellt så är män mer fixerade vid pengar och jobb än kvinnor och det är därför vi får en skillnad. 
    Ja

Det är delvis en fråga om prioriteringar.
  • Anonym (Drake)
    Anonym (Va?) skrev 2025-09-06 11:43:06 följande:
    Klart och tydligt svar får man från statistiken om löner - ja, det verkar som om kvinnor blir lite förfördelade. Det är inte rättvist. 
    Med samma kommunistiska logik är socialbidragstagare orättvist behandlade i förhållande till lärare. 
  • Anonym (Drake)
    Anonym (Va?) skrev 2025-09-06 12:41:44 följande:

Om skillnaden i lönesättningen beror enbart på kön är det orättvist. Att utreda om det verkligen är så skulle ta lång tid och otroligt mycket resurser. Så allt man vet nu är att det verkar som om kvinnor blir lite förfördelade. 

Finns egentligen ingenting rent objektivt som tyder på att kvinnor är förfördelade baserat på kön. 
  • Anonym (Drake)
    Tukt skrev 2025-09-06 12:55:29 följande:
    Ja och svaret är tydligt, att kvinnor är förfördelade och ändå så hamnar diskussionen i att kvinnor inte alls är förfördelade för att det är deras egna fel att de är det de inte är...
    Nej, så är det verkligen inte. Det är tydligt enbart i din fantasi, eftersom du går med skygglappar och bortser från det som inte passar in i dina fördomar.
Svar på tråden Är kvinnor förfördelade vid lönesättning?