• Anonym (Djungel)

Vilken ADHD medicin ?

Hejsan 😀 det är så att våran son på 8 år har fått diagnosen Adhd kombinerad form(medelsvår) 
    hans största svårigheter är skolan(fokus) 
    och impulskontrol samt utåtagerande. 

vi har precis kommit till bup och har börjat med medicine. ca 2 veckor sedan. 

han fick equasym 10mg som start 1veckan.och efter en Vecka så hade inga positiva effekter uppståt,då i samråd med bup så ökandes dosen till 20mg. men även där syntes inga positiva effekter. 
    bara negativa. huvudvär,lite mani,sömnsvårigheter bla 
    efter Samtal med sjuksköterskan på bup igår, så beslutas att vi avbryter så länge, så återkommer läkaren nästa vecka igen. vilka erfarenheter har ni med ADHD medici? vilken hr fungerat för er? 

• Svar på tråden Vilken ADHD medicin ?
  • Anonym (x)

Det är helt individuellt vad som passar och vilka biverkningar som uppträder. Jag har hört från föräldrar vars barn behövde testa flera olika mediciner i flera månader tills de hittade rätt.
    Jag hade tur med mitt barn att första medicinen passade. Hen får Medikinet 40mg och som biverkning finns bara aptitförlust, vilket tydligen är den vanligaste biverkningen. Hen får en rätt hög dos för åldern (8 år nu, 7 år vid början av medicinen) för man märkte ingen skillnad vid 10mg och 20mg och bara lite vid 30mg.
    En jämngammal kompis till mitt barn får också Medikinet och där räcker det med 10mg.

• Jimmy75

Som föregående säger så är det helt individuellt och behöver skötas just i samråd med BUP. En del har jättebra effekt av Elvanse, andra av Medikinet osv.

Svar på tråden Vilken ADHD medicin ?