• Anonym (Mor)

Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?

Vårt barn som går i f-klass, har 15 minuter på sig att äta lunch. Det är från att de kommer till matsalen, så själva ättiden blir kortare, kring 10-12 minuter. På den tiden hinner vårt barn inte bli mätt, för hen hinner inte ta en andra portion och får ofta lite för lite i första svängen.

Vi ska ta upp det på utvecklingssamtal i veckan, men innan jag börjar kräva en lösning av skolan, hur lång tid är normalt för barn att få äta på? Jag tycker själv att tio minuter känns väldigt lite och i vårt andra barns skola är målet att alla barn ska sitta i minst 20 minuter. Å andra sidan kanske de är speciella.

• Svar på tråden Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?
  • Anonym (S)

Det låter väldigt kort ja...men är den tiden absolut? Om någon tar om, blir de tillsagda då eller vad händer?

• Anonym (Mor)

De får inte ta om, om tiden är för knapp. De måste lämna matsalen efter max 15 minuter. 

• Anonym (Pol)
    Anonym (Mor) skrev 2025-09-06 09:07:37 följande:
    Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?

Vårt barn som går i f-klass, har 15 minuter på sig att äta lunch. Det är från att de kommer till matsalen, så själva ättiden blir kortare, kring 10-12 minuter. På den tiden hinner vårt barn inte bli mätt, för hen hinner inte ta en andra portion och får ofta lite för lite i första svängen.

Vi ska ta upp det på utvecklingssamtal i veckan, men innan jag börjar kräva en lösning av skolan, hur lång tid är normalt för barn att få äta på? Jag tycker själv att tio minuter känns väldigt lite och i vårt andra barns skola är målet att alla barn ska sitta i minst 20 minuter. Å andra sidan kanske de är speciella.

Aldrig hört talas om några som tvingas äta lunch på 15 minuter. Minimum brukar vara 20 minuter.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mor) skrev 2025-09-06 09:12:26 följande:

De får inte ta om, om tiden är för knapp. De måste lämna matsalen efter max 15 minuter. 

Oj...ja då skulle jag ta upp det med skolan och skulle nog INTE vänta till något samtal.
    Matro och att få äta sig mätt är ju en jätteviktig del av välbefinnandet och förutsättning för att ha ork att kunna lära sig...
  • Anonym (Mor)
    Anonym (S) skrev 2025-09-06 09:16:44 följande:
    Oj...ja då skulle jag ta upp det med skolan och skulle nog INTE vänta till något samtal.
    Matro och att få äta sig mätt är ju en jätteviktig del av välbefinnandet och förutsättning för att ha ork att kunna lära sig...
    Vi har samtalet i början av veckan. Jag vet tyvärr av erfarenhet att rektorn inte lyssnar och alltid hävdar att allt är bra så jag kommer att behöva dra det här rätt långt. Kan det här vara ett ärende för skolinspektionen?

Historien från mitt barn blir bara värre. De börjar med fem tysta minuter. Efter de fem minuterna, börjar de runda av och möjligheten att hämta mer stängs. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Pol) skrev 2025-09-06 09:14:09 följande:
    Aldrig hört talas om några som tvingas äta lunch på 15 minuter. Minimum brukar vara 20 minuter.
    I praktiken är det inte femton minuter, utan tio varav de första fem sker i tystnad. Efter de fem minuterna börjar de runda av. 
  • Anonym (Pol)
    Anonym (Mor) skrev 2025-09-06 09:24:08 följande:
    I praktiken är det inte femton minuter, utan tio varav de första fem sker i tystnad. Efter de fem minuterna börjar de runda av. 
    Bedrövligt men som så ofta så kostar det sannolikt mer än det smakar att ta upp det med dem. 
  • TriC

Lyssnar inte rektorn så ta det vidare till dennes chef, alltså skolchefen i kommunen. 

• Anonym (Mor)
    TriC skrev 2025-09-06 09:36:34 följande:

Lyssnar inte rektorn så ta det vidare till dennes chef, alltså skolchefen i kommunen. 

Jag ska absolut följa kommunikationstrappan, men skolan hade under 2024 24 anmälningar till Skolinspektionen. Man förstår hur rektor och huvudman lyssnar. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Pol) skrev 2025-09-06 09:30:17 följande:
    Bedrövligt men som så ofta så kostar det sannolikt mer än det smakar att ta upp det med dem. 
    Jag hämtar ett barn som är vrålhungrig varje eftermiddag, som är så hungrig att hen är arg och ledsen. Det är liksom inget litet problem. 
Svar på tråden Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan?