Vän säger att jag går på restaurang för ofta.
Jag har ett ganska stressigt jobb där jag ofta måste kunna ha hand om flera saker samtidigt, särskilt det sista halvåret då flera har sjukskrivit sig vilket har ökat arbetsbördan på oss andra. När jag kommer hem är jag ofta så trött och utmattad att jag verkligen inte orkar ställa mig och laga mat. Det ligger en väldigt populär restaurang bara något stenkast från där jag bor, som jag tycker har vettiga priser, åt andra hållet, fast lite längre bort, ligger en pizzeria. Det blir oftast att jag äter där därför. Jag är låginkomsttagare, men har ändå en sådan lön att den räcker till ett antal restaurangbesök i månaden. Jag sparar undan ca 500kr i månaden och har gjort i några år nu, så har en mindre buffert om något oförutsett skulle inträffa. En av mina vänner, som bor ganska nära mig, har alltid en tendens att gå förbi restaurangen eller pizzerian just när jag sitter där och äter, när hon är på väg till gymmet eller ska hälsa på sin son.
Det gör att hon tror att jag typ sitter där varje dag och äter, fast det bara är högst 4 ggr i veckan. Problemet är att hon har börjat anmärka på mina restaurangbesök och menar att jag bör vänja mig av med dem, då hon menar att jag inte har råd. Jag har en dotter som är relativt "billig i drift" och hon extraknäcker hos en tjej som har ett företag som rider in andras hästar bl.a, så hon kan betala en del för sig själv. Jag har förklarat detta för min vän men hon anser ändå att det är oansvarigt av mig att besöka restaurang och pizzeria så ofta som jag gör. Hon är lite av ett hälsofreak, gymmar och konditionstränar 3 ggr i veckan och jag har aldrig sett henne besöka pizzerian. Hon anser att pizza är skräpmat som man ska undvika om man vill hålla sig i form. Hon har t.o.m. pratat om detta med mina restaurangbesök inför min dotter och har lyckats "hjärnvätta" henne om att jag är lat och oansvarig som inte lagar mat själv, vilket jag faktiskt gör några dagar i veckan. Jag passar då på att laga mycket mat på helger så att jag kan frysa in portioner som sedan min dotter kan äta i veckan.
Jag börjar bli mäkta irriterad på att min "vän" lägger sig i och har åsikter, men samtidigt har hon varit och är en väldigt bra vän i övrigt, så jag vill inte säga upp kontaten med henne. Hur ska jag göra?