• Anonym (Näsaniblöt)

Vän säger att jag går på restaurang för ofta.

Jag har ett ganska stressigt jobb där jag ofta måste kunna ha hand om flera saker samtidigt, särskilt det sista halvåret då flera har sjukskrivit sig vilket har ökat arbetsbördan på oss andra. När jag kommer hem är jag ofta så trött och utmattad att jag verkligen inte orkar ställa mig och laga mat. Det ligger en väldigt populär restaurang bara något stenkast från där jag bor, som jag tycker har vettiga priser, åt andra hållet, fast lite längre bort, ligger en pizzeria. Det blir oftast att jag äter där därför. Jag är låginkomsttagare, men har ändå en sådan lön att den räcker till ett antal restaurangbesök i månaden. Jag sparar undan ca 500kr i månaden och har gjort i några år nu, så har en mindre buffert om något oförutsett skulle inträffa. En av mina vänner, som bor ganska nära mig, har alltid en tendens att gå förbi restaurangen eller pizzerian just när jag sitter där och äter, när hon är på väg till gymmet eller ska hälsa på sin son.

Det gör att hon tror att jag typ sitter där varje dag och äter, fast det bara är högst 4 ggr i veckan. Problemet är att hon har börjat anmärka på mina restaurangbesök och menar att jag bör vänja mig av med dem, då hon menar att jag inte har råd. Jag har en dotter som är relativt "billig i drift" och hon extraknäcker hos en tjej som har ett företag som rider in andras hästar bl.a, så hon kan betala en del för sig själv. Jag har förklarat detta för min vän men hon anser ändå att det är oansvarigt av mig att besöka restaurang och pizzeria så ofta som jag gör. Hon är lite av ett hälsofreak, gymmar och konditionstränar 3 ggr i veckan och jag har aldrig sett henne besöka pizzerian. Hon anser att pizza är skräpmat som man ska undvika om man vill hålla sig i form. Hon har t.o.m. pratat om detta med mina restaurangbesök inför min dotter och har lyckats "hjärnvätta" henne om att jag är lat och oansvarig som inte lagar mat själv, vilket jag faktiskt gör några dagar i veckan. Jag passar då på att laga mycket mat på helger så att jag kan frysa in portioner som sedan min dotter kan äta i veckan. 

Jag börjar bli mäkta irriterad på att min "vän" lägger sig i och har åsikter, men samtidigt har hon varit och är en väldigt bra vän i övrigt, så jag vill inte säga upp kontaten med henne.  Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Vän säger att jag går på restaurang för ofta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sölve) skrev 2025-09-09 21:07:22 följande:

Har ts svarat hur gammal barnet är och varför hon inte kan laga mat åt dom ibland?

I TS sägs ju att hon lagar mat några dagar i veckan, och hon passar då på att laga mycket mat på helger så att hon kan frysa in portioner som sedan dottern kan äta i veckan. Dottern rider in hästar, så man kan ju iallafall ungefär gissa åldern.

Jag har lite liknande 'problem' med ett barn som tränar flera dagar i veckan så det hinns inte laga mat så det kan ätas i rätt tid innan, och att äta efter blir för sent för alla andra. Så det blir mycket individuell ätning. Kanske TS har liknande med sin dotter, att allas tider heller inte går ihop.
  • Anonym (Sölve)

Är det bara jag som tror TS är en man? (Spelar ingen roll men kul att man läser så olika!)

• Anonym (Isabella)
    Anonym (P) skrev 2025-09-09 17:42:48 följande:
    Men snälla nån ... ja, ett smörpaket kostar 60-70 kr nu, men menar du att du gör av med 500 gram smör på en måltid?

I potatismos kanske 1/4 av smörpaketet ungefär. Men ja nu räknade jag ju om jag skulle köpa allt nytt och det behöver man ju inte varje gång nej. Och bara laxen gör ju så att det i det här exemplet antagligen blir dyrare än 2 pizzor även om man tar bort smöret. 

Fortfarande så var det ett exempel , min poäng är att det inte blir mycket dyrare, ofta inte ens dyrare alls att köpa med mat från restaurang.
    Men som sagt fortfarande oftast bättre att laga mat av andra anledningar. 

• Anonym (Isabella)
    Jemp skrev 2025-09-09 18:26:55 följande:

Men så kan du ju inte räkna. Då får du jämföra med att göra pizza hemma (eller lax på restaurang). Och bara räkna på smöret du använder. 

Bör bli runt 200, men då räknade jag iof inte med vegetariskt halvfabrikat.

Hur kan det bli 200 om du räknar med lax till en hel familj också? 
  • Jemp
    Anonym (Isabella) skrev 2025-09-10 08:36:16 följande:
    Hur kan det bli 200 om du räknar med lax till en hel familj också? 

Lax 100
    potatis 30
    smör 15
    grönsaker 30
    och så lite mejeri osv

• Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-09-08 23:14:48 följande:

^ oj det var visst extrapris nu. Normalpriset är 306 kr for de frysta.

Det var rätt dyrt. Tror aldrig har hag kjöpt så dyra frysta laxfiléer.
  • Anonym (Isabella)
    Jemp skrev 2025-09-10 08:45:36 följande:

Lax 100
    potatis 30
    smör 15
    grönsaker 30
    och så lite mejeri osv

Du kan ha rätt , får kolla nästa gång jag ska göra lax och potatismos. Men lite dyrare än så tror jag nog ändå att det blir (beroende på hur mycket man redan har hemma då). Hur som helst så blir det i princip alltid billigare om jag bestämmer någon dag att idag köper vi pizza eller sushi eller något istället för att handla på ICA och laga mat (händer inte ofta). Handlar man på ICA blir det väl så att man passar på att köpa annat också typ juice, bröd , tvättservetter osv när man ändå är där.

Hursomhelst så kan det nog bli billigare med pizza eller sushi eller vad det nu är när man bara är en person, eller åtminstone ungefär lika dyrt om man ska laga något hyfsat avancerat.  Så kostnad är inte det främsta argumentet för att laga mat istället. Jag tycker det bästa är att laga mat så ofta man orkar och hinner men är man vuxen så bestämmer man ju själv och det är inget fel att inte laga mat varje dag. 
  • Anonym (kör på)

Jag har nu inte läst hela tråden så den har säkert utvecklats till att handla om något som TS inte frågade om, men i min värld är det inget fel att äta ute några dagar i veckan. Jag skulle inte göra det själv, för jag är väldigt noga med näringsinnehåll och så vidare och vill veta exakt vad jag stoppar i mig.

Men jag har noterat att det ibland är billigare att äta t ex ryggbiff och bearnaisesås och klyftpotatis på restaurang än det hade varit att köpa alla ingredienser och laga samma mat hemma. Och så mycket trevligare att sitta ner vid dukat bord och slippa all disk. Förstår verkligen att det är en njutning du inte vill vara utan.

Har en vän som gör som många unga människor gör idag och beställer mat några gånger i veckan på uber eats eller foodora när hon har barnen. Det förenklar väl vardagen och de har bra priser ibland och erbjudanden. Tror hon beställde tre gånger förra veckan. Pizzahut och kinamat samt något annat. 

Som ensamstående är det så mycket man måste stå i så jag säger kör på! Några små njutningsämnen måste man få ha. 

• Anonym (M)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-09-12 10:15:02 följande:
    Du kan ha rätt , får kolla nästa gång jag ska göra lax och potatismos. Men lite dyrare än så tror jag nog ändå att det blir (beroende på hur mycket man redan har hemma då). Hur som helst så blir det i princip alltid billigare om jag bestämmer någon dag att idag köper vi pizza eller sushi eller något istället för att handla på ICA och laga mat (händer inte ofta). Handlar man på ICA blir det väl så att man passar på att köpa annat också typ juice, bröd , tvättservetter osv när man ändå är där.

Hursomhelst så kan det nog bli billigare med pizza eller sushi eller vad det nu är när man bara är en person, eller åtminstone ungefär lika dyrt om man ska laga något hyfsat avancerat.  Så kostnad är inte det främsta argumentet för att laga mat istället. Jag tycker det bästa är att laga mat så ofta man orkar och hinner men är man vuxen så bestämmer man ju själv och det är inget fel att inte laga mat varje dag. 
    Vilket du inte kan räkna med i kostnaden för middagen för den aktuella dagen.... 

Många handlar veckovis och får på då vis ner kosganden per portion. Det är inte många som går till affären varje dag och köper ingredienser till middagen. 

Kostnaden för att laga mat hemma är mindre än om man köper take away (pizza, sushi etc) eller äter på restaurang.
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (M) skrev 2025-09-13 20:55:43 följande:
    Vilket du inte kan räkna med i kostnaden för middagen för den aktuella dagen.... 

Många handlar veckovis och får på då vis ner kosganden per portion. Det är inte många som går till affären varje dag och köper ingredienser till middagen. 

Kostnaden för att laga mat hemma är mindre än om man köper take away (pizza, sushi etc) eller äter på restaurang.

Nej det kan jag såklart inte.  Men nej beroende på vad man lagar och till hur många så är det inte alltid billigare. 

Du förutsätter att precis alla har bil. Jag har inte bil. Väldigt många jag känner har inte heller det (bor strax utanför Stockholm). Hur vet du att TS har bil? Och alla ingredienser håller inte ens en vecka , till exempel grönsaker som man gärna vill ha färskt. Jag handlar inte varje dag men bara en gång i veckan skulle inte funka utan bil. Du kan inte bara förutsätta att alla har exakt samma förutsättningar och livssituation som du. 

Svar på tråden Vän säger att jag går på restaurang för ofta.