• Anonym (Miq)

Npf autism./ adhd ? Utredning

Min dotter är.11 är och jag misstänker att hon har någon form.av npf
    .Hon har svårigheter socialt och det är de svårigheterna som är synliga i skolan enligt läraren. Annars är hon stark i ämnen och självgående.Hemma är det kaos..Gråt,skrik , bråk och tjafsar emot varje dag . .gör massa miner och ljud retas fast ibland förstår hon inte.. Visar ingen empati när storasyskon blir arga eller ledsna. Ganska ego. Sen är hon ibland i en bubbla och svår att nå. Har inget driv att göra något alls hemma. Är också ofta stirrig .springer runt och är uppe i ansiktet på andra .Det har varit såhär i flera år. Jag hoppades att det skulle bli bättre.med tiden 
     Tror ni att det ör npf autism.eller adhd .? Hade ni sökte för utredning eller ska jag avvakta? Storebror har autism så är väl inte orimligt om dottern har någon npf .
    .

• Svar på tråden Npf autism./ adhd ? Utredning
  • Anonym (Hej)

NPF är ju ärftligt så det är troligt att hon också har någon NPF-diagnos om storebror har det. Har du eller pappan någon NPF-diagnos, eller drag av det?

• Anonym (Miq)
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-07 00:44:05 följande:

NPF är ju ärftligt så det är troligt att hon också har någon NPF-diagnos om storebror har det. Har du eller pappan någon NPF-diagnos, eller drag av det?

Varken jag eller pappan har en diagnos
    Men jag har misstänkt  att jag har add eller åtminstone drag av add. Pappan har drag åt det autistiska hållet. Men det var ju aldrig problem när han var liten utan är mer vad jag ser som hans personlighet .tycker det blir mer och mer med åldern..Han är väldigt fyrkantig..så som min dotter beter sig känner jag inte igen mer än barn som jag träffat med npf. 
  • Anonym (Hej)

Ok, jag har själv Asperger. Fast det heter ju Autism nu för tiden. Jag tror att jag har ärvt av mamma och pappa, även om dom inte har den diagnosen på papper. Min syster har drag av Asperger, men hon hade inte diagnosen när hon gjorde en utredning. Dock så har hennes dotter Asperger.

Jag tycker att ni ska söka en utredning, ju tidigare man får diagnos ju tidigare kan man få stöd och hjälp. Jag var 24 när jag fick diagnos. Jag önskar att jag hade fått diagnosen tidigare 

Svar på tråden Npf autism./ adhd ? Utredning