NIPT så sent??
Jag har precis plussat men börjar oroa mig för det här med NIPT-testerna redan. Är 35 och har två barn tidigare, men har aldrig gjort NIPT tidigare. Jag och mannen är överens om att ifall vi får besked om kromosomavvikelser på NIPT så vill vi inte behålla graviditeten.
Jag har ju läst att man kan göra NIPT tidigast i vecka 10. Men läste nu att i vårt län gör man det först i vecka 13, och sen kan provsvaret dröja från 10 till 21(!!!) dagar!?
Det är ju helt sjukt länge?? Säg att man gör testet i vecka 13 och sen måste vänta 3 veckor på svar? Att göra en abort i vecka 16 måste ju vara hemskt? För att inte tala om att man redan då förmodligen berättat för alla om graviditeten (tänker på barnen?), svårt att hålla hemligt också när det lär synas på magen så pass sent, särskilt om man varit gravid flera gånger tidigare.
Finns det någon här som fått göra NIPT tidigare än vecka 13? Tror ni man kan be om att få göra det tidigare? Att göra privat och betala 6-7000 kr för det när man annars får det gratis, känns orimligt..