• Anonym (Niptadfghhj)

NIPT så sent??

Jag har precis plussat men börjar oroa mig för det här med NIPT-testerna redan. Är 35 och har två barn tidigare, men har aldrig gjort NIPT tidigare. Jag och mannen är överens om att ifall vi får  besked om kromosomavvikelser på NIPT så vill vi inte behålla graviditeten.

Jag har ju läst att man kan göra NIPT tidigast i vecka 10. Men läste nu att i vårt län gör man det först i vecka 13, och sen kan provsvaret dröja från 10 till 21(!!!) dagar!? 

Det är ju helt sjukt länge?? Säg att man gör testet i vecka 13 och sen måste vänta 3 veckor på svar? Att göra en abort i vecka 16 måste ju vara hemskt? För att inte tala om att man redan då förmodligen berättat för alla om graviditeten (tänker på barnen?), svårt att hålla hemligt också när det lär synas på magen så pass sent, särskilt om man varit gravid flera gånger tidigare.

Finns det någon här som fått göra NIPT tidigare än vecka 13? Tror ni man kan be om att få göra det tidigare? Att göra privat och betala 6-7000 kr för det när man annars får det gratis, känns orimligt..

• Svar på tråden NIPT så sent??
  • Anonym (Cc)

Bara gjort privat v10. Regionerna gör v13 så det är inget val om man inte går privat. Ofta beror det på att de gör första ultraljud med organkoll i samband med nipt och det ultraljudet går göra tidigast från v 13.
    Man får tänka att risken för avvikelser är låg. Tidsmässigt blir det inte heller senare än om man först gjort ett kub med risk uppföljt av nipt.

• Anonym (qwerty)

Gjorde mitt privat. Helt klart värt de pengarna! Gjorde mitt v10+1.

Regionerna gör jättesent och det är inte ett alternativ.

• Anonym (Cc)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-07 18:24:06 följande:

I vår region erbjuds bara kub men förstår ändå att regionerna inte gör förrän v13. Kub görs inte förrän v12-13 heller och visar det på risk så behövs ytterligare test och då är man ändå uppe omkring samma veckor som ett nipt i v13 ger svar. 

Det kostar regionerna också, så det är ändå rimligt att de gör det i samband med första ultraljud. Skulle det göras v10 skulle många få skickas hem /göra omprov bara för att de ägglossat efter cd 14 och egentligen är kortare än v10. 

• Anonym (Niptadfghhj)
    Anonym (Cc) skrev 2025-09-07 18:38:42 följande:

I vår region erbjuds bara kub men förstår ändå att regionerna inte gör förrän v13. Kub görs inte förrän v12-13 heller och visar det på risk så behövs ytterligare test och då är man ändå uppe omkring samma veckor som ett nipt i v13 ger svar. 

Det kostar regionerna också, så det är ändå rimligt att de gör det i samband med första ultraljud. Skulle det göras v10 skulle många få skickas hem /göra omprov bara för att de ägglossat efter cd 14 och egentligen är kortare än v10. 

Alltså, allt handlar bara om pengar? Men det är ju JÄKLIGT stor skillnad att som kvinna gå igenom en abort typ i vecka 11 (om man fått göra NIPT i vecka 10 och får svar på en vecka), än om man måste vänta tills man är i vecka 16??! Lär ju också bli ett större ingrepp då som kanske innebär att man kanske behöver ligga inne istället för att göra aborten hemma tidigare, vilket ju också kostar pengar. 

oavsett så kommer jag få ett tidigt ultraljud i vecka 8 då jag tidigare haft utomkvedshavandeskap och de vill kolla så att fostret sitter på rätt plats varje gång jag blir gravid efter det. Så jag kommer ju veta exakt vilken vecka jag är i bekräftat med ultraljud redan då. Borde ju inte vara orimligt att kunna skjuta på det ultraljudet till vecka 10 då istället och be dem kolla efter allt som de kollar på NIPT i samband med det då?

• Anonym (Niptadfghhj)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-09-07 18:24:06 följande:

nej jag håller med dig! 

Men 6-7000 kronor - jämfört med 0 kronor?? Jag får det ju gratis annars. Så det svider ju rejält att man ska behöva lägga ut dom pengarna bara för att få svar i rimlig tid för att kunna fatta ett beslut?

• Anonym (Cc)
    Anonym (Niptadfghhj) skrev 2025-09-07 21:31:46 följande:

Alltså, allt handlar bara om pengar? Men det är ju JÄKLIGT stor skillnad att som kvinna gå igenom en abort typ i vecka 11 (om man fått göra NIPT i vecka 10 och får svar på en vecka), än om man måste vänta tills man är i vecka 16??! Lär ju också bli ett större ingrepp då som kanske innebär att man kanske behöver ligga inne istället för att göra aborten hemma tidigare, vilket ju också kostar pengar. 

oavsett så kommer jag få ett tidigt ultraljud i vecka 8 då jag tidigare haft utomkvedshavandeskap och de vill kolla så att fostret sitter på rätt plats varje gång jag blir gravid efter det. Så jag kommer ju veta exakt vilken vecka jag är i bekräftat med ultraljud redan då. Borde ju inte vara orimligt att kunna skjuta på det ultraljudet till vecka 10 då istället och be dem kolla efter allt som de kollar på NIPT i samband med det då?

Grejen är att jag tror det gör det. Dels risken och tidsåtgången till de som är i fel vecka och de nipt man skulle ta på graviditeter som avslutas spontant innan v12. Det är ändå inte det vanliga att det är avvikelser utan ofta är det ju vanliga kromosomuppsättninga.
    Även när man gör Kub så är det slutgiltiga resultatet färdigt först framåt v15-16 efter nipt eller invasivt prov, så egentligen kommer det inte vara en skillnad från dina tidigare graviditeters tidslinje. 

Tror det blir svårt att motivera att skjuta på ett ultraljud för att utesluta utomhavandeskap till v10, ett utomhavandeskap hade blivit akut långt tidigare än så. 

Jag tror det är svårt att få dem ändra rutiner, så hade försökt ha tillit till att risken är liten för avvikelser eller bitit i det sura äpplet och betalt. 

• Anonym (Anna)

Fast "rimlig tid". De ser väl då att det inte vore så stor skillnad medicinskt att göra en ev. abort med en skillnad på 2v tid. Annars hade man inte gjort NIPT och godkänt detta förfarande så sent som till vecka 13+
    Samt också mot bakgrund att de allra flesta resultaten faller ut positivt. Det är ju bara för den som 1) gör testet sent och 2) faktiskt visar på en avvikelse som kräver åtgärd som detta är relevant.
    Jag betalade själv och var i vecka 11+ nånting när jag gjorde det. Skulle få svar inom 8 arbetsdagar men vi gjorde testet en måndag och hade svaret i mejlen fredagen samma vecka. Så det behöver inte ta 21dagar. Det lär inte vara standard. För mig var det lätt värt 6400kr att sköta det helt utanför regionens vårdpaket.

• Anonym (Niptadfghhj)
    Anonym (Anna) skrev 2025-09-08 08:17:36 följande:

Fast "rimlig tid". De ser väl då att det inte vore så stor skillnad medicinskt att göra en ev. abort med en skillnad på 2v tid. Annars hade man inte gjort NIPT och godkänt detta förfarande så sent som till vecka 13+
    Samt också mot bakgrund att de allra flesta resultaten faller ut positivt. Det är ju bara för den som 1) gör testet sent och 2) faktiskt visar på en avvikelse som kräver åtgärd som detta är relevant.
    Jag betalade själv och var i vecka 11+ nånting när jag gjorde det. Skulle få svar inom 8 arbetsdagar men vi gjorde testet en måndag och hade svaret i mejlen fredagen samma vecka. Så det behöver inte ta 21dagar. Det lär inte vara standard. För mig var det lätt värt 6400kr att sköta det helt utanför regionens vårdpaket.

Men om man gör NIPT i vecka 10 och som du får svar på 5 dagar, så är det ju betydligt bättre att göra en abort i vecka 11? än att behöva vänta för nipt i vecka 13+ och sen vänta på provsvar i 2-3 veckor och göra abort i typ vecka 16? Skiljer med än två veckor, och är en ganska stor skillnad enligt mig. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Niptadfghhj) skrev 2025-09-08 17:26:40 följande:
    Men om man gör NIPT i vecka 10 och som du får svar på 5 dagar, så är det ju betydligt bättre att göra en abort i vecka 11? än att behöva vänta för nipt i vecka 13+ och sen vänta på provsvar i 2-3 veckor och göra abort i typ vecka 16? Skiljer med än två veckor, och är en ganska stor skillnad enligt mig. 
    Ja det skiljer men ur läkarnas synpunkt verkar det ju inte vara någon fara. Du får helt enkelt stå för det själv om du vill gå utanför deras protokoll.
Svar på tråden NIPT så sent??