Annpor skrev 2025-09-25 15:07:59 följande:
Hände mig också men enligt min bm så är det vanligt, sköra slemhinnor. ????
En annan fråga som dykt upp- hur gör ni med kaffe? Jag verkligen älskar kaffe, men håller mig till 2-3 koppar per dag vanligthis. En kompis till mig att att hon hört att man helst ska undvika det första tiden, men kunde inte utveckla resonemanget mer än så. Hur gör ni andra med kaffe?
Såhär står det på Livsmedelsverket om koffein:
"Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt koffeinintag därför att stora mängder koffein, över 300 milligram per dag, tycks kunna öka risken för mycket tidiga missfall. Men även doser över 200 milligram per dag misstänks kunna ge en liten påverkan på fostrets vikt. Livsmedelsverket rekommenderar därför att gravida begränsar sitt dagliga koffeinintag till maximalt 200 milligram koffein, vilket motsvarar två till tre koppar kaffe (1,5 deciliter per kopp) eller fyra koppar te (2 deciliter per kopp)."
Jag dricker en kopp kaffe till frukost, och sen blir det nästan alltid en cola zero under dagen också.. men försöker att hålla mig till det, vilket absolut är mindre än vad jag dricker när jag inte är gravid.