Kollega missköter sig
Har sedan ca 1-1.5år tillbaka en kollega som jag jobbar med som missköter sig.
Innan det hade jag en jättebra kollega och kom överens hur bra som helst, men den kollegan blev flyttad. Kollegan jag har nu klickar jag inte alls med, men är trevlig för trivselns skull på jobbet. Är och har alltid varit konflikträdd av mig och tycker det är otroligt jobbigt och undviker det helst, men inser också att jag mår dåligt av att hålla det inne och måste börja göra något åt det.
Kollegan jag har gör inte ett bra jobb, vi kan kalla den kollegan för A. A lämnar nästan allt till mig när hen slutar tidigare (hen slutar inte tidigt ofta men det har byggt upp en stress hos mig att komma till jobbet då jag vet vad som väntar), lämnar arbetsuppgifter till mig, skriver hen har gjort arbetsuppgifter fast hen inte har gjort det. Det hände en rätt stor incident i somras som slutade med att jag fick fixa allt och hon blev inte tillsagd.
A är lite svårt, gjort lite konstiga saker på arbetsplatsen som gjort att jag inte heller vågat konfrontera och vill mest bara hålla mig undan från A så mycket det går.
Jag har berättat för chefen att A missköter sig men gör inget åt saken, vilket har nu börjat stressa mig när jag kommer till jobbet. Stressen har orsakat värk i kroppen och börjar påverka mitt jobb negativt.
Det jag undrar är, hur hade ni agerat i den här situationen? Konfronterat kollegan fast den kollegan gör er obekväm? Eller tagit upp det med chefen igen?
Jag tycker om att göra ett bra jobb och hålla det rent/fint, arbeta efter "regler" som är uppsatta osv. Detta är viktigt i jobbet då vårdhygien kan komma oanmäld och inspektera arbetsplatsen. Jag har sagt detta, skriver upp det på arbetsplatsen om alla saker som är viktiga att tänka på, men ändå så bryr sig inte A om det och går emot det. Det gör att jag ofta får fixa om/rätta till saker fler gånger i veckan.